Vad är rotalla för däck?

volvo480
20 oktober 2010 · 42 Inlägg

Som topic, vad är Rotalla för däck? Hårda, mjuka, kassa, bra?
Har sådana på min v70 jag precis köpt.

Volvo V70 (1998)
PMPerformance
20 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

ja du de är några kina däck funkar hyfsat lite halkiga när de är blött har såna på min v70r så har då åkt över 200 med dom

svetsdiff !!!
Sarge
20 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Med tanke på att de ligger i samma prisklass som en mängd mer eller mindre kända kina-däck hade jag tagit det ganska lugnt på vägen med dem, definitivt inga 200+ repor, speciellt inte den här årstiden. Jag har inga bra erfarenheter av sådana däck.

Jim1992
7 juli 2012 · 11 Inlägg

tror ni det är lika halkigt med 245/40/18 rotalla däck?

Nissan 200 sx "Rocket Bunny" (1990)
Volvo 965 "Brukisen" (1997)
dawwe ...has left the building...
7 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Oboy...Jag hade tidigare GoodRide på min gamla bruxis (185/65/15). Kan inte påstå att de var hala, men visst hade jag det i bakhuvudet att det är "kina däck" när det var blött ute. Höll länge gjorde de oxå, var inga problem att köra fort när det spöregnade, MEN som jag skrev jag tog det lugnare i skarpa kurvor vid mycket väta...Jag var nöjd med däcken. På "nya" bruxisen kör jag Federal SS595 (205/45/17), ett helt OK däck, bra i väta o lika bra på torr asfalt, kan rekommendera dessa om du vill ha billiga och hyffsat bra däck.
Jag känner inte till Rotalla men jag skulle nog köpa Federal istället, ungefär samma pris, o det finns fler än jag som tycker att Federal är helt OK. GoodRide kan du oxå köpa med gott samvete, så länge du är medveten om att det ÄR "kina-däck"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jim1992
7 juli 2012 · 11 Inlägg

ska tänka på det! har redan voltat engång när det ösregnade fast på mycket bättre däck så jag håller mig i skinnet ^^

Nissan 200 sx "Rocket Bunny" (1990)
Volvo 965 "Brukisen" (1997)
rosenboa
22 februari 2013 · 4 Inlägg

Läser just nu Råd & Rön nr 2 /2013.02.22 å där har dom däcktest.Samlat betyg 1 av 100 och det är en stor varning på skiten o sen står det att borde inte passa någon bil alls.1 poäng får  dessa däck är varning åxå. Kleber Dynaxer HP3/ Marangoni verso/  Rotalla radial F108/ sailun Atrezzo SH402/

twin_cam Smålänning
22 februari 2013 · 7 877 Inlägg

Jag undviker kinadäck i det längsta, har haft en en gång på en bil, men visst, det va roligt att kunna spinna på trean med en 110 hästars Saab 900... Mindre roligt när skiten tvärsläppte bak i ösregn och rusningstrafik.

Vad gäller vinterhjul hade jag i början av vintern Nankang bak på mercan, körde fast på plan väg om det va lite snö och is, bytte till beg. Continental och de va nästan som att sätta dit snökedjor i jämförelse.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ekelund88
22 februari 2013 · 2 656 Inlägg

rosenboa skrev:
Läser just nu Råd & Rön nr 2 /2013.02.22 å där har dom däcktest.Samlat betyg 1 av 100 och det är en stor varning på skiten o sen står det att borde inte passa någon bil alls.1 poäng får  dessa däck är varning åxå. Kleber Dynaxer HP3/ Marangoni verso/  Rotalla radial F108/ sailun Atrezzo SH402/

folk lyssnar inte på sånt .. dom tror dom e världensbästa bilförare och sparar ett par kronor på de som ger ända kontakten med vägen ..

baltis
22 februari 2013 · 1 948 Inlägg

Har för mig det var rotella jag hade på en gammal saab 9000 för 8-9 år sen, vid normal hastighet i snabba 90 graders svängar inne i stan så var det hollywood-tjut  hela tiden big_smile



Totalt livsfarliga däck

baltis
22 februari 2013 · 1 948 Inlägg

ekelund88 skrev:

rosenboa skrev:
Läser just nu Råd & Rön nr 2 /2013.02.22 å där har dom däcktest.Samlat betyg 1 av 100 och det är en stor varning på skiten o sen står det att borde inte passa någon bil alls.1 poäng får  dessa däck är varning åxå. Kleber Dynaxer HP3/ Marangoni verso/  Rotalla radial F108/ sailun Atrezzo SH402/

folk lyssnar inte på sånt .. dom tror dom e världensbästa bilförare och sparar ett par kronor på de som ger ända kontakten med vägen ..

Hehe, ja visst är det underbart, dom här även gärna coilovers och bromsar för 50 papp på bilen, men vad ska dom med det till när ändå inte däcken kan hålla fast bilen i vägen? big_smile

Germax
22 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Olika namn samma skitdäck, skitdäck!

Grabber Dagdrömmare
22 februari 2013 · 2 836 Inlägg

Så mycket snack om billiga däck...
Det är däck det med men räkna inte med exceptionella väg egenskaper med billiga däck.

Så länge jag kan minnas har jag köpt alltid billiga internet/kina däck pga priset o har aldrig haft några problem men tror man sig vara rally förare så åker man av vägen oavsett däck o bil.
O andra sidan har jag kört lastbil i över 10 år med "allround" däck så man lärt sig hantera bilen o väder på annat sätt.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
ekelund88
22 februari 2013 · 2 656 Inlägg

Grabber skrev:
Så mycket snack om billiga däck...
Det är däck det med men räkna inte med exceptionella väg egenskaper med billiga däck.

Så länge jag kan minnas har jag köpt alltid billiga internet/kina däck pga priset o har aldrig haft några problem men tror man sig vara rally förare så åker man av vägen oavsett däck o bil.
O andra sidan har jag kört lastbil i över 10 år med "allround" däck så man lärt sig hantera bilen o väder på annat sätt.

råd och rön gav alla rådet som tänkt köpa tex rotala till KÖP EJ men såklart du kanske e bättre än dom ? hoppar det ut en älg och du ska väja och stommarna e helt kass på däcken så man inte kan hantera bilen för att kana in i en barnfamilj där alla dör e inte så upphetsande !smile jag vill inte köra på dom iaf

Grabber Dagdrömmare
22 februari 2013 · 2 836 Inlägg

ekelund88 skrev:

Så bra att du har svar på allt! Men tänk om stommarna håller o jag behöver bromsa bara lite hårdare för den där älgen eller tar diket istället för älgen eller mötande bilen? roll
Meddela mig när du skitit på dig bakom ratten så kan vi prata älgar o mötande bilar med barnfamiljer! mad

Rotalla kanske är ingen bra däck men det finns andra billiga däck som är bättre.
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Rotalla/F108.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Rotalla/F105.htm
Jag har på Skodan nåt som heter Effiplus o dem funkar men kommer det snö då är det ägg på gas o broms.
Grannen som har 4-5mil enkelt till jobbet har Goodride på sin Polo o han klagar inte heller men ingen av oss kör 200.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Tobzter
22 februari 2013 · 3 145 Inlägg

jag har haft rotalla F-105 225/35/18...funkade utan problem den sommarn ja använde dom å både vått och torrt...ja va nöjd med däcken i alla fall...

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
baltis
23 februari 2013 · 1 948 Inlägg

Man upptäcker inte hur dåligt ett däck är innan man provat ett BRA däck.

Kommer ihåg när jag krängde på michelin pilot super sport på m3an, körde slitna kumho innan, 90-100 på regnig landsväg kände lite sådär, med nya micheline så kändes det bättre i 150 än i 100 på kumho big_smile

dawwe ...has left the building...
23 februari 2013 · 4 474 Inlägg

Öh...Schysst att jämföra slitna däck mot nya...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
23 februari 2013 · 1 948 Inlägg

dawwe skrev:
Öh...Schysst att jämföra slitna däck mot nya...

Hehe ne, men sen e kumho heller inte ett Kina däck. Och det var allafall 2mm kvar. Men självklart e det ju inte som när det var nytt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang