4883
Sök

Akut hjälp !! Bromsar !

3 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Tjena gott folk ! Jag bytade följande saker igår : skivor, klossar och ok på Framaxeln !
Jag är dock ingen meckare bara hobby mekaniker ! Så jag tog med en kompis som skulle hjälpa mig så han tog v sida och jag h sida!
Min sida verkar det inte ara problem med , rullar utan någonting ! Min kompis sida har däremot fått en konstigt klonkande ljug .. Eller kanske inte klonkande .. Det påminner om ljuget som när skiv skyddet ligger mot för det låter hela tiden oavsett om jag bromsar eller gasar ! .. Jag skulle kanske kunna säga att ljudet låter som att klossarna ligger mot skivan och det kanske är slitsarna som låter ? Är detta möjligt ? Kan det vara så lätt att bara lossa och trycka tillbaka cylindern ? Snälla hjälp !sad( vet inte alls vad det kan vara men det låter hemskt !
Ja en sak till ! Det låter bara utvändigt ! När ruterna är uppe så hörs det så minimalt ..
Tusen tack på förhand !!

MrV70N

188 Inlägg
28 februari 2013
kolla så inte broms skölden ligger mot skivan

3 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Jag kollade det precis sad bockade tom in den lite för att vara säker .. Men ljudet består .. sad

8 Inlägg
28 februari 2013
Ta ur beläggen och kolla att inte kolvarna kärvar, Pressa i så fall ut dom lite med bromspedalen och tryck in dom några gånger. eller om det är flytande bromsok ska de gå att röra i sidled med handkraft utan belägg.
Det kan ju också vara monteringssatsen som sitter fel.
Se till att det är så rent som möjligt, om det är pinnar som håller beläggen så kan man skrapa av beläggningar från dem.

908 Inlägg
28 februari 2013
hissa upp bilen och snurra på hjulet och hör efter vart ljudet kommer ifrån?
Låter som bromsskölden ligger emot eller att det kan vara nå sten eller liknande imellan belägg och skiva.
Då du bytte oken så bör inte dessa vara något problem. Är nog något simpelt bara.

3 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Tusen tack för alla tipsen ! Hissade upp bilen idag och gjorde om allting ! Det var bromskölden och att centrumringen var lös! Tusen tack alla !!!

188 Inlägg
28 februari 2013
de var bra att du hitta felet

Sök