5316
Sök

BMW E39 01- Vibrationer framvagn vid inbromnsning

28 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Hej!

För ett par månader sedan bytte jag bromsskivor (Zimmermann) och bromsbelägg. Körde 100 mil och de skar sig. Åkte till verkstaden och de sa att det berodde på fjädringen och bussningarna. Åtgärden blev att jag bytte Bussningssats HÖ+VÄ, Stötdämpare HÖ+VÄ (Bmw Org.), Nya bromsskivor HÖ+VÄ samt Bälg HÖ+VÄ. I samband med reparationen gjorde jag en 4-hjuls mätning och inställning med nya däck på. Körde 100 mil och vibrationerna kom tillbaka. Verkstadens åtgärd den här gången var att svarva skivorna. Efter svarvningen åkte jag 80 mil och vibrationerna har kommit tillbaka ännu en gång. Verkstaden säger att de kan svarva skivorna ännu en gång, dock tror jag inte detta kommer avhjälpa problemet (ska kräva nya skivor på garantin).
Detta fenomen är ett vanligt problem på detta chassi och efter lite research så kan det bero på många olika faktorer i framvagnen som t.ex. skeva nav, spindelleder och annat dylikt.

Finns det någon här som har kunskaper i denna problematik och som kan komma med bra råd om hur man bäst löser detta? Tacksam för alla svar.

Mvh

1 948 Inlägg
3 mars 2013
Jag gissar på att du får beläggningar på skivan från beläggen... hur gör du när du kör in beläggen?

1 948 Inlägg
3 mars 2013
Mitt råd är alltså: Svarva skivorna och köp nya belägg som du kör in ordentligt. (skulle även rekommendera dig att köpa andra belägg än dom du nu har)

Sök