1739
Sök

Koppling saab 9-5

Bilälskare
283 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Hej.. jag undrar om där är nån som har några bra hemsidor med kopplingar till en saab 9-5 2,0T -99

har hittat några men undrar om där finns fler??

är det svårt att byta koppling och så på 9-5:orna??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Lowlife
809 Inlägg
6 mars 2013
klawd22 skrev:
Hej.. jag undrar om där är nån som har några bra hemsidor med kopplingar till en saab 9-5 2,0T -99

det är rätt jobbigt ja, av med framhjul och framvagn typ.. smile
ebay.co.uk har billiga kopplingar till saab.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

1 958 Inlägg
7 mars 2013
MarcusGronberg skrev:
klawd22 skrev:

det är rätt jobbigt ja, av med framhjul och framvagn typ.. smile
ebay.co.uk har billiga kopplingar till saab.

För att förtydliga lite. Så är det så att du måste ha lite grejer hemma för att göra ett kopplingsbyte. Du behöver ha en motorbåge, som håller uppe motorn plus att du kan vinkla ner motor lite så du lättare kan få bort växellådan.

Sen så är det bort med vänster drivaxel. Bort med subframe(den balken som är under motor + växellåda).
När du skall montera dit den nya kopplingen så behöver du ett centreringsdon så att kopplingen hamnar rätt när du sätter tillbaka tryckplattan.

Så ja det är en hel dels arbete för att byta kopplingen. Och nu har jag bara gjort en kortfattad beskrivning och tagit med det som är lite krångligt och viktigt.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

pappa
16 Inlägg
7 mars 2013
Man måste väl dessutom ha en speciell växel i också har jag för mig! Kolla på klracing.se, speedparts.se och Maptun.se dom har bra grejer till vettigt pris mvh

_-_-_-_-_AUDI_-_-_-_-_
Vorsprung Durch Technik

1 958 Inlägg
7 mars 2013
Palssons skrev:
Man måste väl dessutom ha en speciell växel i också har jag för mig!

Inte för att få ur själva lådan. Men man lägger ju i 4:ans växel och låser den där med en pinne via ett hål på växellådshuset. Sen lossar man muttern som håller fast växelstången från spakhuset, muttern sitter på växellänkaget. Sen när muttern är lossad så "lägger" man i 3:an och stången åker ur växelllänkaget.

Mvh

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Sök