5275
Sök

Motorn rycker vid gaspådrag, subaru impreza 1,8GL - 95

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
Har en liten subaru som inte vill gå som den ska.

Ända sen vi köpte den så har den varit väldigt ryckig när man gasar. Dock blir det bättre om man är försiktig på gasen, dvs smyger upp i hastighet.
Gasar man däremot på normalt-mycket så blöddrar och rycker den helt otroligt mycket.

Vi provade att byta tändstift till både biltemas & riktiga NGK stift. Med biltemas gick bilen sämre och med NGKs gick bilen helt plötsligt hur bra som helst, dock bara i ca 10 mil, sen började den sakta men säkert rycka igen.
Har funderat på om det kan vara tändspolen, tändmodul eller styrenhet för insprut.

Men skulle vilja få lite tips för när det gäller sånt här så har jag helt noll koll. Vad tycker ni jag ska prova byta först?
Ska nämligen sälja bilen och vill inte lägga ner allt för mycket pengar (dvs köpa in alla olika delar) =P

Ni som kan får ju gärna förklara lite oxå tex skillnad på tändmodul, tändspole osv. smile

6 Inlägg
9 mars 2013
Precis sådär betedde sig min c70, bytte tändkablar och fördelarlock, Sen var problemet löst! smile

429 Inlägg
9 mars 2013
Om jag ska gissa lite så skulle det kunna hjälpa med ny rotor, fördelarlock och kablar! Som ovan skriver ungefär.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
hmm nå fördelarlock osv har vi inte ens tänkt på, utan varit helt insöade på att det är nått av det jag trodde först. vi mätte up kablarna förut och alla dom var ok iallafall så kablarna kanske man inte behöver byta då? men fördelarlocket kanske gör en del då?

429 Inlägg
9 mars 2013
Piratstikin skrev:
hmm nå fördelarlock osv har vi inte ens tänkt på, utan varit helt insöade på att det är nått av det jag trodde först. vi mätte up kablarna förut och alla dom var ok iallafall så kablarna kanske man inte behöver byta då? men fördelarlocket kanske gör en del då?

Fördelarlock är ju en ganska avgörande del för motorns gång, (som allt annat) men det är ingen dum idé att byta, kostar sällan jättemycket, bytte det på min mercedes 190, bilen hade ojämn tomgång och något hackig vid lågvarvsacceleration, efter bytet så var tomgången tillbaka helt och bilen slutade hacka och blev något piggare! smile

Men det finns så mycket annat det kan va också, jag har aldrig skruvat med en Subaru, försök hitta någon med lite erfarenhet som kanske kan kolla på bilen, för om ett forum ska sitta och gissa sig till problem på din bil när ingen kört eller undersökt den så kan det bli väldigt dyrt! smile

Sök