Honda civic -95 motorlampa lyser

Jarlen Servicetekniker, Bilbyggare
11 februari 2011 · 20 Inlägg

Motorlampa lyser och bilen pendlar på tomgång!??

drog ur kontakten till lambdasonden(4-polig) och det blev oförändrat

var tror ni??? är det lambda???

MVH Erik "Jarlen" Jarl

Knekten Lastbilsmekaniker
11 februari 2011 · 20 Inlägg

Kan va skit i avgasaröret... kolla backspeglarna med..

Scania 580 Longline/tony Rickardsson
Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
11 februari 2011 · 159 Inlägg

läs med diagnos? pendar sa du Erik? Luftmassemätaren?

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
wregen
12 februari 2011 · 1 Inlägg

jag tro att det är en råtta i försketaren smile

Jarlen Servicetekniker, Bilbyggare
12 februari 2011 · 20 Inlägg

men det är inte alltid den går upp och ner på tomgång heller:S

när jag drog ut lambda kablen så va de oförändrat (när tomgången gick upp o ner..)
ska testa dra ut den när motorn går jämt

tack för tipsen!!!

mvh Jarlen

Knekten Lastbilsmekaniker
12 februari 2011 · 20 Inlägg

Va så lite...

Scania 580 Longline/tony Rickardsson
Knekten Lastbilsmekaniker
12 februari 2011 · 20 Inlägg

som de är fel på??? ne sådan fel finns inte på tyska bilar... så fall måste dom krocka med något lustigt bilmärke wink

Scania 580 Longline/tony Rickardsson
Vikingson avdankad vietnam veteran
11 mars 2013 · 325 Inlägg

lyfter upp denna tråden igen.. har en civic med d16z6 motorn i. motorlampan har börjat lysa och ja har felsökt den och det har visat sig vara värmaren i lambdan som är sönder. är det någon som kan ta fram en sprängskiss eller, liknande då kablarna från lamdan (4st) är helt omärkta. får i värsta fall rycka lampan i insturmenten. har bara fram tills den 22mars innan bilen får körförbud.  hoppas någon sitter på lite info eller kunskap om detta! smile

Vikingson avdankad vietnam veteran
11 mars 2013 · 325 Inlägg

Bullet--- skrev:

Vikingson skrev:
lyfter upp denna tråden igen.. har en civic med d16z6 motorn i. motorlampan har börjat lysa och ja har felsökt den och det har visat sig vara värmaren i lambdan som är sönder. är det någon som kan ta fram en sprängskiss eller, liknande då kablarna från lamdan (4st) är helt omärkta. får i värsta fall rycka lampan i insturmenten. har bara fram tills den 22mars innan bilen får körförbud.  hoppas någon sitter på lite info eller kunskap om detta! smile

Om lambdan är kass så kommer dina avgasvärden bli skit. Kommer inte hjälpa att rycka lampan för att besiktiga, dessutom,om dem är nitiska, kan dem anmärka att lampan inte tänds upp vilken ska göra vid tändningsläge innan start.

Angående färgen på kablarna, sladdarna efter lambdans kontaktstycke ska väl vara färgade?

Liten färgguide:
http://www.aa1car.com/library/o2_wire_chart.jpg

tack för bilden!
bilen är import från usa mao så är det bara ett värde dem kollar, minns inte vilket dock.
besiktigade bilen i dec.. då gjordes ingen avgasmätning för att de läckte på ett ställe. två dagar efter jag fick ombesiktningen så började min motorlampa lysa.
men vad jag vet så får inte besiktningen lägga till fler tvåor när det är ombesiktning på en bil. var dock nervös i början den inte skulle gå igenom med värdena. dom kollade om avgassystemet och godkände det. sen kom sanningens ögonblick när mätningen utfördes... och den gick igenom utan några problem MED en lysande motorlampa.  dessvärre blev jag stannad på flygande besiktning i götet när jag var där för kanske 2veckor sen. då fick jag en 2a pga lampan.  så nu vet ni den storyn! smile

Vikingson avdankad vietnam veteran
11 mars 2013 · 325 Inlägg

Bullet--- : åhfan man kan ju inte alltid ha tur. men när det väl kommer till besiktningen så brukar man ALDRIG ha de tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang