Hur pass svårt att byta koppling på en saab 9-3 aero 01

Robin899
11 mars 2013 · 42 Inlägg

Hej misstänker att kopplingen håller på att ge upp på saaben, Tänkte köpa viggen koppling för blir ev trim när ekonomin blivit bättre.

Nu till frågan, hur pass "avancerat" är det att byta koppling? Den erfarenhet jag har med att skruva med bilar är

*Bytat bromsskivor,belägg och ok
*bytat avgassystem
*bytat länkarm
*bytat multirem samt löphjul
*bytat stötdämpare/fjädrar

kwansa Hmm, vet inte?
11 mars 2013 · 1 775 Inlägg

Robin899 skrev:
Hej misstänker att kopplingen håller på att ge upp på saaben, Tänkte köpa viggen koppling för blir ev trim när ekonomin blivit bättre.

Nu till frågan, hur pass "avancerat" är det att byta koppling? Den erfarenhet jag har med att skruva med bilar är

*Bytat bromsskivor,belägg och ok
*bytat avgassystem
*bytat länkarm
*bytat multirem samt löphjul
*bytat stötdämpare/fjädrar

Det är inte direkt någon raketforskning att byta koppling...Det ända du behöver är TID! smile
Det är ganska krångligt, du måste lossa ramen under motorn för att få ut lådan tex.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
pontiacen
11 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Som sagt inte särskilt svårt, bara man har tid (säg ett par dar första gången) och plats. En kran underlättar väldigt men det går att improvisera ihop ett motorok med lite plankor smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
jonTe
13 mars 2013 · 5 710 Inlägg

Med den "meritlistan" klarar du nog ett kopplingsbyte utan  större problem.
Det finns några luringar på en 9-3 samt att du måste ha 2 specialverktyg.

Verktyg
1) Något att hänga upp motorn i. IOM att du skall lossa hela subframen som motorn står på måste den stöttas upp på något sätt. Jag tog en 4kantsprofil och la den tvärs över så den låg på rambenen. I denna en avgasklämma så man kan spänna upp motorn mot balken.

2) Centreringsdorn till lamellen. När tryckplatan är lös ligger lamellen inte centrerat mot svänghjul/tryckplatta, man måste stoppa i ett centreringsdorn.
Detta dorn skall ha en diameter som passar i svänghjulet och titter sajt mot lamellen. Finns riktiga att köpa på SAAB ellerså svarvar man ett eget eller som jag gjorde något tillfälle, eltejpade upp en passande hylsa till rätt dimensioner.

Luringar
• Få bort styrleden från fjäderbenet. Kan sitta något jävulskt, jag slog sönder min styrled fullständigt......Får man inte bort den har man 1: för liten hammare 2: är för klen.

• Lufta kopplingen. Luftnippeln sitter jäkligt dumt så rör man slaven när man hänger tillbaka lådan finns det risk för att man suger in luft i slaven.
Jag tycker det funkar bäst att "tramplufta" på gammalt hederligt vis och sedan vaccumsuga behållaren. Finns hi-techutrustningar till detta men Luftman från Mekonomen fungerar bra som du kopplar till insuget och använder motorns undertryck som vaccumpump.

• 2 skruvar i subframen. Uppe i karossen sitter de 2 muttrar som du inte kan se eller hålla imot.I dessa skall det skruvas 2 skruvar. Börjar muttrarna att snurra är det jobbigt. Mutterknackoch att bryta subframen nedåt samtidigt som du drar skruven kan hjälpa.

Lycka till

MVH Jonas
..............
pontiacen
13 mars 2013 · 1 080 Inlägg

jonTe skrev:
Med den "meritlistan" klarar du nog ett kopplingsbyte utan  större problem.
Det finns några luringar på en 9-3 samt att du måste ha 2 specialverktyg.


Luringar
• Få bort styrleden från fjäderbenet. Kan sitta något jävulskt, jag slog sönder min styrled fullständigt......Får man inte bort den har man 1: för liten hammare 2: är för klen.

Lycka till

Styrleden kan man väl ändå bara trycka ut med en typ sån här: http://biltema.se/sv/Sok/?query=spindelledsavdragare Finns en smidigare som jag har själv men inte hittar nu, men principen är den samma. Det du menar jonte, är nog spindelleden va? smile För den brukar jag använda http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … el-191240/ och slå in mellan länkarmen och spindeln, men det är lätt hänt att man pajar damasken på leden.

Senast redigerat av pontiacen (13 mars 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
jonTe
13 mars 2013 · 5 710 Inlägg

pontiacen skrev:

jonTe skrev:
Med den "meritlistan" klarar du nog ett kopplingsbyte utan  större problem.
Det finns några luringar på en 9-3 samt att du måste ha 2 specialverktyg.


Luringar
• Få bort styrleden från fjäderbenet. Kan sitta något jävulskt, jag slog sönder min styrled fullständigt......Får man inte bort den har man 1: för liten hammare 2: är för klen.

Lycka till

Styrleden kan man väl ändå bara trycka ut med en typ sån här: http://biltema.se/sv/Sok/?query=spindelledsavdragare Finns en smidigare som jag har själv men inte hittar nu, men principen är den samma. Det du menar jonte, är nog spindelleden va? smile För den brukar jag använda http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … el-191240/ och slå in mellan länkarmen och spindeln, men det är lätt hänt att man pajar damasken på leden.

Nepp jag menar styrleden.
Har du ett sådant verktyg är det säkert guld!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
pontiacen
13 mars 2013 · 1 080 Inlägg

Sedärja, styrled har jag aldrig haft problem med. Spindelleden däremot, den brukar sitta tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Jerry Reparatör
13 mars 2013 · 306 Inlägg

Kan intyga att av någon anledning så kan styrlederna på saab sitta något djävulskt.
Har själv varit tvungen att slå sönder ett par stycken samt även knäckt avdragarverktyg på dom.

Senast redigerat av Jerry (13 mars 2013)

Robin899
13 mars 2013 · 42 Inlägg

jonTe skrev:
Med den "meritlistan" klarar du nog ett kopplingsbyte utan  större problem.
Det finns några luringar på en 9-3 samt att du måste ha 2 specialverktyg.

Verktyg
1) Något att hänga upp motorn i. IOM att du skall lossa hela subframen som motorn står på måste den stöttas upp på något sätt. Jag tog en 4kantsprofil och la den tvärs över så den låg på rambenen. I denna en avgasklämma så man kan spänna upp motorn mot balken.

2) Centreringsdorn till lamellen. När tryckplatan är lös ligger lamellen inte centrerat mot svänghjul/tryckplatta, man måste stoppa i ett centreringsdorn.
Detta dorn skall ha en diameter som passar i svänghjulet och titter sajt mot lamellen. Finns riktiga att köpa på SAAB ellerså svarvar man ett eget eller som jag gjorde något tillfälle, eltejpade upp en passande hylsa till rätt dimensioner.

Luringar
• Få bort styrleden från fjäderbenet. Kan sitta något jävulskt, jag slog sönder min styrled fullständigt......Får man inte bort den har man 1: för liten hammare 2: är för klen.

• Lufta kopplingen. Luftnippeln sitter jäkligt dumt så rör man slaven när man hänger tillbaka lådan finns det risk för att man suger in luft i slaven.
Jag tycker det funkar bäst att "tramplufta" på gammalt hederligt vis och sedan vaccumsuga behållaren. Finns hi-techutrustningar till detta men Luftman från Mekonomen fungerar bra som du kopplar till insuget och använder motorns undertryck som vaccumpump.

• 2 skruvar i subframen. Uppe i karossen sitter de 2 muttrar som du inte kan se eller hålla imot.I dessa skall det skruvas 2 skruvar. Börjar muttrarna att snurra är det jobbigt. Mutterknackoch att bryta subframen nedåt samtidigt som du drar skruven kan hjälpa.

Lycka till

tackar för detta svaret smile ska nog inte vara några problem, man måste ju våga pröva.
Misstänker att kopplingen är slut för den tar riktigt högt upp så blir jävligt ryckigt att köra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang