www.polisen.se på regskylthållare

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
23 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

BornFromJets skrev:

Epitaph skrev:
Ok, sorry. trodde man kunde läsa allt i alla fall.
Det är upp till polismannen att bedöma verkar det som men det kan nog gå under "föregivande av allmän ställning". Tror inte risken är så stor att du får böter men du kanske blir lite ifrågasatt för att uttrycka det snällt.

Det är nog en domstol som ska bedöma det, du. Och lycka till med att hitta en åklagare som troligtvis måste blåljuga domaren rätt upp i ansiktet för att hitta ett uppsåt och detsamma med en domare som godtar detta. Då är det nog lättare med dessa ''wannabes'' som du säger som smyckar sina fordon för att de just ska se ut som civila polisbilar, där har vi ett klart uppsåt.

Hällre få bilen att se ut som en snutbil.. än att leka polis som vissa värkar göra....

Sump Runk Rätt O Slätt!
Tutten82
24 oktober 2008 · 4 Inlägg

Fick svar på mitt mail. Infogar detta i sin helhet, svaret högst upp. Lite luddigt svar tyvärr...

"Hej

Svaret nedan är hämtad från polisens hemsida www.polisen.se

Nej, det går inte att beställa sådana dekaler. De är avsedda endast för polisbilarna och får inte fästas någon annanstans.

Med vänlig hälsning
Enheten för information och ärendehantering


Rikspolisstyrelsens e-postbrevlåda, RIkspolisstyrelsen@polisen.se, öppnas vardagar under kontorstid.
Med vänlig hälsning
Registratorskontoret



Hejsan!

Har en liten fråga: Är det tillåtet för mig som privatperson att ha en nummerplåtshållare bak med texten "www.polisen.se" alternativt ett klistermärke med samma text på bakrutan? Detta gäller privatbil.

Eller blir man fälld enligt Brottsbalken kap. 17?
"§15 Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792)."


Tack för svar!"

Senast redigerat av Tutten82 (24 oktober 2008)

alain www.bimmerpower.org
24 oktober 2008 · 3 995 Inlägg

FireTraXX skrev:

BornFromJets skrev:
Tror inte det ska vara några problem. En hemsideadress är inget annat än en hemsideadress. Men vill du verkligen tipsa om hemsidan eller försöka uppnå något annat mål?

Jag vill ju egentligen inget annat än se hur många som kör om mig ifall jag håller 90 på motorvägen. tongue

********
kör 90 på motorvägen? du är färligt! man får inte köra på motorvägen med trimad moped lollol

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Pherson Dalmas
12 april 2009 · 5 Inlägg

Jag ägde tidigare en fd polisbil Volvo V70n (finns bilder på min sida). I samband med det mailade jag rikspolisstyrelsen och frågade just den här frågan. De sa att det inte var några som helst problem att sätta vare sig ett sådant klistermärke i bakrutan som de själva har på polisbilarna eller en text på nummerskyltshållaren där det står www.polisen.se. Detta är att betrakta som att man gör reklam för dem och inte någonting som antyder att man är polis.

Däremot får man ej stripa bilarna så att de av allmänheten kan tros vara en polisbil.
Min trodde dock nästan alla efter motorvägarna vara en polisbil ändå, blev inte omkörd en enda gång när jag ägde den bilen.. saknar det lite.. men om man skulle tolka lagen så hårt som vissa påstår i sina inlägg skulle ju polisen inte kunna sälja fd polisbilar till allmänheten eftersom det som regel "lyser" polis om dom bilarna..

Hur som, att ha texten www.polisen.se på sin bil är enligt Rikspolisstyrelsen inte någon fara alls, och dom om någon borde ju veta. Däremot tillhandahåller de naturligtvis inte sådana märken till allmänheten.. wink

Mvh
Henrik

Senast redigerat av Pherson (12 april 2009)

MG ZT 190 Plus "Unik i Sverige" (2003)
Epitaph
12 april 2009 · 835 Inlägg

Varför....

tooffen STHLM(S)LOW
20 mars 2013 · 420 Inlägg

Epitaph skrev:

FireTraXX skrev:

Epitaph skrev:
Ok, sorry. trodde man kunde läsa allt i alla fall.
Det är upp till polismannen att bedöma verkar det som men det kan nog gå under "föregivande av allmän ställning". Tror inte risken är så stor att du får böter men du kanske blir lite ifrågasatt för att uttrycka det snällt.

Ja, blir jag stoppad så föredrar jag en smäll påfingrarna och att skrapa av klistermärket framför ett halvår med ankelsmycke.

Ja, det är helt upp till dig. Finns värre "härmapor" än att ha www.polisen.se på skylthållaren... Lycka till med poliskarriären.

jag ahr polisen.se på min skylthållare av en rolig grej

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Lordh
20 mars 2013 · 130 Inlägg

Årets bump

Mankan87
20 mars 2013 · 112 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 44&p=1

det där borde svara på din fråga.

FLindgren
20 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Hur hittade du en 5 år gammal tråd??tongue

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Mankan87
20 mars 2013 · 112 Inlägg

han har gjort en ny bil i samma tråd precis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang