Volvo 940 LTT [Chippad Samt 0,75 i ladd] Någon mening att satsa på 3"?

Dedron
2 april 2013 · 169 Inlägg

Hejsan, har lite funderingar kring avgasrör till min Volvo 945 LTT
Har chippat samt bytt till ställbar wastegate, laddar 0,75bar.

Är de ens någon mening med 3" eller räcker de med 2,5"? Vill liksom inte lägga pengar på ett avgasrör som ja inte egentligen behöver. Är inte den som vill ha en bil som låter mer än vad den går.

Så som sagt, har kollat på Simons 2,5" samt 3"JT. Men känns som 3" inte kommer fylla någon större funktion p.g.a de lägre effektuttaget jag har just nu.


Så vad rekommenderas till det jag har gjort?

Chipp: Bränsle+Tänd
Ställbar WG: 0,75bar
Sportluftfilter med avskärmning.

Tacksam För svar! smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Garage313
2 april 2013 · 536 Inlägg

känns i ditt fall som att 2,5" räcker smile bilarna med t5 har ju 2,25" downpipe orginal (på dem som jag mätt på) så 2,5" för din blir säkert kanon!

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Dedron
2 april 2013 · 169 Inlägg

rockabilly-rebell skrev:
känns i ditt fall som att 2,5" räcker smile bilarna med t5 har ju 2,25" downpipe orginal (på dem som jag mätt på) så 2,5" för din blir säkert kanon!

Får ta o kolla på detta smile Tycker själv de är bättre  med 2,5" ! big_smile Men sen så kan jag även köra 3" dp med racekatt sedan 2,5" så får ju turbon andas lite mer iaf! big_smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Swemil93
4 april 2013 · 429 Inlägg

Dedron skrev:

rockabilly-rebell skrev:
känns i ditt fall som att 2,5" räcker smile bilarna med t5 har ju 2,25" downpipe orginal (på dem som jag mätt på) så 2,5" för din blir säkert kanon!

Får ta o kolla på detta smile Tycker själv de är bättre  med 2,5" ! big_smile Men sen så kan jag även köra 3" dp med racekatt sedan 2,5" så får ju turbon andas lite mer iaf! big_smile

3" dp är inte helt fel, speciellt inte om du i framtiden vill ha mer effekt, skadar ju inte med 3" lixom..
Tänk dock på att laddtrycket kan behövas justera om laddtrycket fall du byter dp eftersom att mottrycket ändras i turbon.

Volvo V70 "D5" (2010)
Dedron
4 april 2013 · 169 Inlägg

Swemil93 skrev:

Dedron skrev:

rockabilly-rebell skrev:
känns i ditt fall som att 2,5" räcker smile bilarna med t5 har ju 2,25" downpipe orginal (på dem som jag mätt på) så 2,5" för din blir säkert kanon!

Får ta o kolla på detta smile Tycker själv de är bättre  med 2,5" ! big_smile Men sen så kan jag även köra 3" dp med racekatt sedan 2,5" så får ju turbon andas lite mer iaf! big_smile

3" dp är inte helt fel, speciellt inte om du i framtiden vill ha mer effekt, skadar ju inte med 3" lixom..
Tänk dock på att laddtrycket kan behövas justera om laddtrycket fall du byter dp eftersom att mottrycket ändras i turbon.

Har funderat ganska mycket kring detta, känns som 3" dp samt sport cat blir bra smile Sedan 2,5" big_smile

Senast redigerat av Dedron (4 april 2013)

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Swemil93
4 april 2013 · 429 Inlägg

Dedron skrev:

Swemil93 skrev:

Dedron skrev:

Får ta o kolla på detta smile Tycker själv de är bättre  med 2,5" ! big_smile Men sen så kan jag även köra 3" dp med racekatt sedan 2,5" så får ju turbon andas lite mer iaf! big_smile

3" dp är inte helt fel, speciellt inte om du i framtiden vill ha mer effekt, skadar ju inte med 3" lixom..
Tänk dock på att laddtrycket kan behövas justera om laddtrycket fall du byter dp eftersom att mottrycket ändras i turbon.

Har funderat ganska mycket kring detta, känns som 3" dp samt sport cat blir bra smile Sedan 2,5" big_smile

Det hade jag kört på! smile

Volvo V70 "D5" (2010)
telecom
5 april 2013 · 47 Inlägg

har du 3" hela vägen och en bra ljuddämpare så låter den inte som en traktor. plus du slipper slösa pengarna på 2,5" om du sen vill trimma mer smile

Volvo 945 LTT "Prosit" (1996)
Volvo s80 "klas-göran" (1999)
Dedron
7 april 2013 · 169 Inlägg

Byggde 2,5" från katalysatorn och bakåt i fredags! big_smile Blev riktigt nöjd, inga dämpare som de är nu smile Blir en lite längre fram som ska sitta längst bak

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Freddanfuran
9 april 2013 · 7 Inlägg

Köpte komplett 3" med dubbla ljuddämpare å race kisse från JT det passade kanon och lät gutt när man drog på och tyst när man stod på tomgång smile Det är ju aldrig fel att låta bilen andas smile Men smaken är som baken wink

Volvo 945 "Sleepern 16v Turbo" (1998)
Dedron
9 april 2013 · 169 Inlägg

6000:- kittet?

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
9 april 2013 · 2 390 Inlägg

behöver inte ha 3  tums hela vägen, 3 tums till katten sen 2.5 tums. Duger gott och väl även fast du ska trimma.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Freddanfuran
9 april 2013 · 7 Inlägg

Dedron skrev:
6000:- kittet?

Jupp och besiktningen gick det igenom också smile
Men som sagt alla tycker ju olika.. Men om du ska trimma i framtiden så behöver du ju bara bygga om dp.. smile

Volvo 945 "Sleepern 16v Turbo" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang