Spänna handbroms Saab900ng

Fear38
22 april 2013 · 658 Inlägg

Nån som kan hjälpa mig hur jag går tillväga kanske ! Min kärra har gått genom besiktningenutan problem men känner att det är presis varje gång för den låster hjulen på allra sista hacket på handtaget så man får dra så långt högt opp. Räcker det med att börja justera vid bromstrummorna även för att få ner handtaget lite?

fido900 SAAB älskare
22 april 2013 · 9 Inlägg

Det kan räcka, men du har även justering under mittkonsollen i bakkant

Eson_
22 april 2013 · 48 Inlägg

Annars lyfter du upp bilen bak tar av fälgarna så finns de ett hål i bromsskivan som du kan lysa in i där de är ett litet vred, hålet ska vara mellan kl 5-6 å så tar du en platt mejsel och späner på varje sida, kan vara lite klurigt men när du lyser in där så förstår du hur du ska gå till väga smile

olof102
22 april 2013 · 342 Inlägg

Du ska normalt sett inte behöva justera vajerutjämnaren (den under spaken), om du inte bytt vajer.

För att justera backarna bak behöver du inte ens ta av fälgen, bara lossa en bult och snurra hjulet så det tomma hålet står kl.6.
Lyser du in där ser du ett kugghjul. Snurrar du kugghjulet neråt spänns backarna, uppåt lossas dom.
Justera tills du inte kan dra runt hjulet förhand, backa de sen lite, precis så du känner att det svagt svagt tar emot.

Senast redigerat av olof102 (22 april 2013)

Fear38
23 april 2013 · 658 Inlägg

Jajamänsan så långt vet jag, var mer om det räckte att få handtaget att ta längre ner oxå genom att justera bak på båda sidor bara. Men får börja där då i alla fall. Bra tips att man inte ens behöver plocka bort fälgarna då slipper jag krångla med att få mina spacers i centrum därbak  wink

Eson_
23 april 2013 · 48 Inlägg

olof102 skrev:
Du ska normalt sett inte behöva justera vajerutjämnaren (den under spaken), om du inte bytt vajer.

För att justera backarna bak behöver du inte ens ta av fälgen, bara lossa en bult och snurra hjulet så det tomma hålet står kl.6.
Lyser du in där ser du ett kugghjul. Snurrar du kugghjulet neråt spänns backarna, uppåt lossas dom.
Justera tills du inte kan dra runt hjulet förhand, backa de sen lite, precis så du känner att det svagt svagt tar emot.

Du kunde förklara LITE bättre du hehe wink

Fear38
24 april 2013 · 658 Inlägg

wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang