Sabb 9000 98a Oljeläckage (kan det vara vevhusvent?)

NordlingH
8 april 2013 · 20 Inlägg

Hej,
Håller på bli tokig på detta. Kan inte hitta vart det läcker... Fyller i ca. 1 liter var annan månad.

Har kontrollerat nivån i växellådan, den verkar inte läcka, för det började rinna när jag tog ur nivåpluggen fastän att bilen var upphissad...

Läckaget är svårt att lokalisera för att det ser ut att vara blött lite överallt. Men det koncentreras i mitten under motorn. Några droppar kommer på kat. och luckar illa, några (merparten) droppar precis framför katalysatorn.

Ser att det läcker ngt på höger sida (framifrån sett) om topplocket, i den där runda mojängen (som skulle vara kul å veta vad det är), men det ser inte ut att vara mycket.

Slangen till vevhusvent. hoppar ofta av nippeln i ventilkåpan. Satt nyligen dit ett buntband för att hålla den på plats, men nu hade den åter hoppat av. Jag har provat blåsa i slangen ner mot slangen från luftfiltret, och det är inte stopp där. Hur "går man igenom" vevhusventilationens funktion? Backvent. har jag för med att jag provade i höstas.

När jag nyligen köpt bilen märkte jag i isoleringen under motorhuven att det hade "blås" ut olja uppåt. F.g. ägare hade haft öppen dump. Trodde han hade råkat överfylla olja och därmed skickat överskottet genom vevhusvent. Kan detta ligga till grund för något? Jag har aldrig sett rök från bilen, var ju annars orolig att turbon släppt igenom oljan...
Bilen är "mappad" och laddar ca. 1.4bar, om det hör till saken? Har förstått att högt turbotryck kan ställa till med lite problem...

När man öppnar huven och tittar efter blöta partier så är det framför allt på höger sida om toppen något, och konstigt nog en aning blött på motorns främre vägg, där vevaxellägesgivaren sitter. Trodde först det var den som läckte, men ser nu att så inte är fallet. Ser också hela vägen på höger sida nedåt så klart att det är fuktigt, men åter igen detta ser inte ut att kunna vara orsak till det 3 till 4 droppar jag hittar under bilen varje dag jag skall åka till jobbet.


Snart dax för besiktning och jag misstänker att det blir problem...

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 april 2013 · 6 170 Inlägg

Den runda saken är väl hålet där fördelaren sitter på äldre bilar ??

Dvs det är ventilkåpspackningen som läcker ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Echonator Köpingsbo i exil
8 april 2013 · 507 Inlägg

Skicka upp en bild på läckaget så är det bra mycket enklare att hjälpa dig.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
NordlingH
9 april 2013 · 20 Inlägg

Ok, har tagit några bilder. Men e svårt att fånga med kamera.

Kollade idag i runda mojängen på topplockets högra sida, och det hade inte kommit fram någon olja sedan igår när jag torkade...

Troligtvis läcker det i nedkant på motorn och trycks upp på motorns framsida (vid vevaxellägesgivaren). Och även bakåt till motorns bakkant.

Stör mig att slangen till ventilkåpan lossnat fastän att jag satte dit den med buntband. Idag har jag kört ca. 10mil och slangen sitter kvar (utan buntband). Kanske uppstår tillfälligt tryck ibland? Körde hårt på vägen hem från jobbet, över 200 ;D Kan vevhusvent. ställa till problem?!

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1926775
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1926776

NordlingH
13 april 2013 · 20 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183294/183294-a231dcb1af38f5adfec7d45441c11969.jpg
Har nu temporärt byggt en sköld som förhindrar olja från att hamna på katalysatorn

Ikväll när jag tittade under motorhuven så såg jag detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183294/183294-b14409fc7ee7ad0cb08205d665ca45d6.jpg
Ser verkligen ut som att läckaget kommer från vevaxellägesgivaren. Jag kan inte se att det har kommit olja någon stans från toppen.

Hur sitter den fast?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2013 · 6 170 Inlägg

Den sitter fast med en enda skruv vid sidan av den och där innanför ska det inte finnas någon olja som kan läcka...

Hade det varit så fullt med olja där så det läcker ut borde ju dels kopplingen slira ganska rejält och dels skulle motorn ha rasat för längesen för enda stället det isf skulle kunna komma ifrån är väl packboxen bak svänghjulet ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
VirreEriksson
14 april 2013 · 1 301 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Den sitter fast med en enda skruv vid sidan av den och där innanför ska det inte finnas någon olja som kan läcka...

Hade det varit så fullt med olja där så det läcker ut borde ju dels kopplingen slira ganska rejält och dels skulle motorn ha rasat för längesen för enda stället det isf skulle kunna komma ifrån är väl packboxen bak svänghjulet ??

Jodå, visst kan det läcka vid givaren! smile
Byte givare på min och glömde den plastringen som ska täta mot gummiringen i hålet, resulterade i exakt samma beskrivning som TS..

NordlingH
14 april 2013 · 20 Inlägg

VirreEriksson skrev:

TBOC_Razor skrev:
Den sitter fast med en enda skruv vid sidan av den och där innanför ska det inte finnas någon olja som kan läcka...

Hade det varit så fullt med olja där så det läcker ut borde ju dels kopplingen slira ganska rejält och dels skulle motorn ha rasat för längesen för enda stället det isf skulle kunna komma ifrån är väl packboxen bak svänghjulet ??

Jodå, visst kan det läcka vid givaren! smile
Byte givare på min och glömde den plastringen som ska täta mot gummiringen i hålet, resulterade i exakt samma beskrivning som TS..

Låter ju klockrent. Jag har köpt en ny o-ring för ändamålet, men det skall alltså vara en plastring där också?
Känns ju som att man vill ha alla nödvändiga delar när man börjat riva.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2013 · 6 170 Inlägg

VirreEriksson skrev:

TBOC_Razor skrev:
Den sitter fast med en enda skruv vid sidan av den och där innanför ska det inte finnas någon olja som kan läcka...

Hade det varit så fullt med olja där så det läcker ut borde ju dels kopplingen slira ganska rejält och dels skulle motorn ha rasat för längesen för enda stället det isf skulle kunna komma ifrån är väl packboxen bak svänghjulet ??

Jodå, visst kan det läcka vid givaren! smile
Byte givare på min och glömde den plastringen som ska täta mot gummiringen i hålet, resulterade i exakt samma beskrivning som TS..

Vad är det som kan läcka där då ?

För just omkring svänghjulet ska det väl vara torrt ?



AHA, fan vad dum jag är...   Kom på svaret under tiden jag skrev frågan: Givaren läser ju ffs inte av svänghjulet utan kransen på veven. Självklart finns det olja i vevhuset och därför läcker det.

Ibland tänker man baklänges men jag kan iaf erkänna det wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mackan134
14 april 2013 · 36 Inlägg

Hej, troligtvis så måste du "efterdra" topplocksbultarna, jag fick göra det på min och det är rätt så vanligt att det just läcker "höger nerkant" då bult nr 8 alltid är lite lösare än dom andra fråga mig inte varför. Mitt läckage sluta efter jag gjorde det och det såg ut precis som på dina bilder wink

/Marcus

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
NordlingH
14 april 2013 · 20 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

VirreEriksson skrev:

TBOC_Razor skrev:
Den sitter fast med en enda skruv vid sidan av den och där innanför ska det inte finnas någon olja som kan läcka...

Hade det varit så fullt med olja där så det läcker ut borde ju dels kopplingen slira ganska rejält och dels skulle motorn ha rasat för längesen för enda stället det isf skulle kunna komma ifrån är väl packboxen bak svänghjulet ??

Jodå, visst kan det läcka vid givaren! smile
Byte givare på min och glömde den plastringen som ska täta mot gummiringen i hålet, resulterade i exakt samma beskrivning som TS..

Vad är det som kan läcka där då ?

För just omkring svänghjulet ska det väl vara torrt ?



AHA, fan vad dum jag är...   Kom på svaret under tiden jag skrev frågan: Givaren läser ju ffs inte av svänghjulet utan kransen på veven. Självklart finns det olja i vevhuset och därför läcker det.

Ibland tänker man baklänges men jag kan iaf erkänna det wink

Du verkar veta vad du pratar om, du har min respekt även om du till en början hade fel. Att kunna erkänna är en egenskap du skall vara rädd om ;D

NordlingH
14 april 2013 · 20 Inlägg

Mackan134 skrev:
Hej, troligtvis så måste du "efterdra" topplocksbultarna, jag fick göra det på min och det är rätt så vanligt att det just läcker "höger nerkant" då bult nr 8 alltid är lite lösare än dom andra fråga mig inte varför. Mitt läckage sluta efter jag gjorde det och det såg ut precis som på dina bilder wink

/Marcus

Ok, det var ytterligare en möjlig orsak... skall spana efter om läckaget kan tänkas kommer därifrån. Tack!

NordlingH
15 april 2013 · 20 Inlägg

Mackan134 skrev:
Hej, troligtvis så måste du "efterdra" topplocksbultarna, jag fick göra det på min och det är rätt så vanligt att det just läcker "höger nerkant" då bult nr 8 alltid är lite lösare än dom andra fråga mig inte varför. Mitt läckage sluta efter jag gjorde det och det såg ut precis som på dina bilder wink

/Marcus

En fundering. Efterdra görs genom att först släppa alla bultarna på toppen och sedan dra igen korsvis till rätt moment? Eller räcker det att bara dra dem ngt ytterligare?

Echonator Köpingsbo i exil
15 april 2013 · 507 Inlägg

Japp, topplocksbultarna skall lossas innan de dras.
Först lossas bult 1 (se bild) och sedan dras den till 40 Nm. Därefter lossas bult 2 och dras till 40 Nm osv hela varvet runt.... Sedan dras bultarna med 60 Nm i samma ordning (nu skall de såklart inte lossas först wink ) och sedan dras samtliga bultar 90 grader.

Lätt som en plätt smile

http://img1.imagevenue.com/aAfkjfp01fo1i-16511/loc232/5a4_efterdragning.jpg

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
NordlingH
28 april 2013 · 20 Inlägg

En liten uppdatering.
Hade tagit fram momentnyckel, ny stödring och o-ring till vevaxelägesgivaren igår. Redo att efterdra toppen och även kontrollera givaren, och samtidigt göra årliga oljebytet.
Med bilen upphissad på fyra pallbockar och väl under bilen kunde jag direkt konstatera att läckaget här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183294/183294-b14409fc7ee7ad0cb08205d665ca45d6.jpg

kom definitivt från vevaxellägesgivaren, inte uppifrån från toppen. Skönt då slipper jag lossa toppen och även tömma på vatten.
Jag tömde motorn från olja, och upptäckte då att det även saknades kopparbricka på pluggen, tur att jag köpte en ny,.
När jag skulle lossa givaren så märkte jag att den inte satt fast alls, kunde skruva lös för hand. Och när den väl tagits bort så kunde jag inte heller hitta någon stödhylsa, precis som VirreEriksson förslog.
Tyvärr var det inte helt trivialt hur ringen skulle sitta. Försökte se i verkstadshandboken, men var även otydligt där. Slutade iaf med att jag satte in stödringen i hålet (gick trögt, så kunde inte sätta allt på givaren och bara trycka in), och lade därefter in o-ringen innanför stödhylsan i efterhand. Så nu är o-ringen mellan motorblocket och stödhylsan, tyckte mig ana den ordningen från verkstadshandboken.

Nu återstår bara å se om det blivit tätt. Tyvärr tror jag det läcker på fler ställen, brukar ju få dropp på golvet från tre olika ställen, men en sak i taget...

NordlingH
1 maj 2013 · 20 Inlägg

Ytterligare uppdatering.
Efter att ha rengjort noggrant såg jag tydligt att det fortfarande läcker från givare. Även fast jag inte hade kört motorn.
Tömde ur olja och flyttade oringen till andra sidan stödringen.  d.v.s ordning motor-stödring-oring-vevaxellägesgivare.
För att säkerställa att det inte är vevhusvent som är igensatt och orsakar övertryck med läckage som följd så drog jag ned slangarna temporärt i en pet-flaska med öppen kork och filterduk så jag undviker att dra in damm i oljan. Om givaren håller tätt nu så skall jag prova att sätta fast slangen till vevhusvent på ventilkåpan med en metallklammer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang