Hej,
Håller på bli tokig på detta. Kan inte hitta vart det läcker... Fyller i ca. 1 liter var annan månad.
Har kontrollerat nivån i växellådan, den verkar inte läcka, för det började rinna när jag tog ur nivåpluggen fastän att bilen var upphissad...
Läckaget är svårt att lokalisera för att det ser ut att vara blött lite överallt. Men det koncentreras i mitten under motorn. Några droppar kommer på kat. och luckar illa, några (merparten) droppar precis framför katalysatorn.
Ser att det läcker ngt på höger sida (framifrån sett) om topplocket, i den där runda mojängen (som skulle vara kul å veta vad det är), men det ser inte ut att vara mycket.
Slangen till vevhusvent. hoppar ofta av nippeln i ventilkåpan. Satt nyligen dit ett buntband för att hålla den på plats, men nu hade den åter hoppat av. Jag har provat blåsa i slangen ner mot slangen från luftfiltret, och det är inte stopp där. Hur "går man igenom" vevhusventilationens funktion? Backvent. har jag för med att jag provade i höstas.
När jag nyligen köpt bilen märkte jag i isoleringen under motorhuven att det hade "blås" ut olja uppåt. F.g. ägare hade haft öppen dump. Trodde han hade råkat överfylla olja och därmed skickat överskottet genom vevhusvent. Kan detta ligga till grund för något? Jag har aldrig sett rök från bilen, var ju annars orolig att turbon släppt igenom oljan...
Bilen är "mappad" och laddar ca. 1.4bar, om det hör till saken? Har förstått att högt turbotryck kan ställa till med lite problem...
När man öppnar huven och tittar efter blöta partier så är det framför allt på höger sida om toppen något, och konstigt nog en aning blött på motorns främre vägg, där vevaxellägesgivaren sitter. Trodde först det var den som läckte, men ser nu att så inte är fallet. Ser också hela vägen på höger sida nedåt så klart att det är fuktigt, men åter igen detta ser inte ut att kunna vara orsak till det 3 till 4 droppar jag hittar under bilen varje dag jag skall åka till jobbet.
Snart dax för besiktning och jag misstänker att det blir problem...