6832
Sök

Vad tvärdödar en 230e volvo, tändning och bränsle?

320 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Motorn tvärdog landsvägskörning i 100km/h marsfart. hade kört 4 mil totalt.

Får spänning på spolen när man hä på tändningen, alltid fått.

bytte den här lilla styr-boxen som har ett slutnummer på 139 (7 eller 8 stift på rad i den).
bytte tändspole mot den som jag har på GLT:n och en annan från en b21a som också vet är hel.
bytt överspänningsskyddet, motstånd eller vad det heter (avlång vit rulle).

Får en dutt från varje spridare när man vrir på nyckeln, sen ger den ingen mer soppa när man kör på starten.
Har heller ingen gnista.

kan det vara hallgivaren som felar då eller finns det något mer som kan gå sönder?
kanske den här lilla elektronikboxen ja bytte också är fel?

Hur skall man mäta sig fram för att kontrollera att något är helt eller trasigt?

Bmw Ownz

577 Inlägg
5 maj 2013
Pumprelä, spridarrelä, hallgivaren, ta bort bränslereturen och kontrollera så att det kommer bränsle med tändningen påslagen.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

21 761 Inlägg
5 maj 2013
Om det inte kommer gnista så drar inte pumprelät, reläspolen kräver tändsignal (via tändspole/tändmodul) för att den ska aktiveras. Hallgivaren är väl inte ett ovanligt fel iaf, det kan tex vara "skavsår" där kabeln går in i fördelaren.

Man kan mäta om Hallgivaren är hel, men jag har tyvärr inte gjort såna mätningar själv. smile

320 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
risodlarn skrev:
Pumprelä, spridarrelä, hallgivaren, ta bort bränslereturen och kontrollera så att det kommer bränsle med tändningen påslagen.

pumpen är kopplad på knapp så den drar hela tiden... kanske skulle skrivigt de först. eftersom de har suttit en b21a i den original så är allt ett vimmel med kablarna från han som satt i motorn..

Tror inte det sitter något relä till pumpen i den då jag inte hittat något.. De brukar ju vara gröna eller av "plåt" om jag förstått allt rätt..

köpte den billigt på chans att jag skulle klara den rullandes, men nu vart de svårt...

Bmw Ownz

Sök