4117
Sök

Pendlande bromsvärde

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Besiktigade bruxisen nyss, gick bra förutom 2 trasiga bromsljus, en trasig positionslampa o felaktigt ställda dimljus, en riktig "bingo" sad. Iaf bromsvärden var HF 2.5, VF 2.1 HB 1.2 VB 1.5. Det "intressanta" är att värde VB pendlade mellan 1.0-1.5 rytmiskt så att säg...Vid förra besiktningen vara alla värden perfekta/stabila. Alla 4 bromsoken samt skivor/belägg var nya redan vid föregående besiktning, även nya stålomspunna slangar. Så efter ca 4000 mil är värdena så här dåliga. Förslag på åtgärder? Vad kan vara "fel"? Min åtgärdsplan: Kontroll av samtliga skivor/belägg, kontrollera glidbultarna. Lufta systemet. Vill tillägga att den fick inga anmärkningar mer än på de lampor jag angav i inläggets början...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 712 Inlägg
26 mars 2013
Bromsvätskan bör bytas var 4000 mil/2år

Börja där. Vilka bromsslangar kör du med?

De/Dem

4 474 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Goodridge ståomspunnet med plastöverdrag. Bromsvätakan är bytt ganska exakt för 2år/4000 mil sedan så det kan vara det, även om jag fuskat med bromsvätskebyte på andra bilar tidigare utan bekymmer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 maj 2013
Hittat problemet?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

2 855 Inlägg
4 maj 2013
dawwe skrev:
Besiktigade bruxisen nyss, gick bra förutom 2 trasiga bromsljus, en trasig positionslampa o felaktigt ställda dimljus, en riktig "bingo" sad. Iaf bromsvärden var HF 2.5, VF 2.1 HB 1.2 VB 1.5. Det "intressanta" är att värde VB pendlade mellan 1.0-1.5 rytmiskt så att säg...Vid förra besiktningen vara alla värden perfekta/stabila. Alla 4 bromsoken samt skivor/belägg var nya redan vid föregående besiktning, även nya stålomspunna slangar. Så efter ca 4000 mil är värdena så här dåliga. Förslag på åtgärder? Vad kan vara "fel"? Min åtgärdsplan: Kontroll av samtliga skivor/belägg, kontrollera glidbultarna. Lufta systemet. Vill tillägga att den fick inga anmärkningar mer än på de lampor jag angav i inläggets början...

Jag skulle med 99,9 procents säkerhet säga skev bromsskiva

3 235 Inlägg
4 maj 2013
Det tror jag också, och det märker man också som regel på ratten vid hård inbromsning, och att bromseffekten upplevs pulserande.

1 319 Inlägg
4 maj 2013
Tror också på skeva skivor.

_----------'

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2013
Farsan har typ samma på sin Pajero, vet inga värden då den inte får köras i bromsprovaren hos bilprovningen men det känns rejält i pedalen - pulserar.

Skivor, belägg, glidpinnar osv är nytt, inget hjälper. Såg även till att det är rent och fint mellan nav och skiva när jag monterade skivorna.

Så är det någon som har tips så är även jag tacksam.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 474 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
Har inte tagit tag i detta än, gör det när sommarsulorna kommer på. Ingen pulserande pedal alls, eller pulserande bromseffekt. Bilen går spikrakt när man bromsar. Tror inte på skeva skivor, snarare att något sitter aningens "löst" då det kan "tjuta" från skivan/oket med "pulserande" värde när man backar superlångsamt...Eller MÖJLIGTVIS att hjullagret behöver efterspännas? Skulle skivan vara skev så är det första gången för min del, är ytterst sällan de bakre skivorna slår sig, oavsett biltyp... Skulle det vara skivan så kommer båda bakre skivorna att bytas, igen. Svaret kommer så småningom.

2 855 Inlägg
4 maj 2013
dawwe skrev:
Har inte tagit tag i detta än, gör det när sommarsulorna kommer på. Ingen pulserande pedal alls, eller pulserande bromseffekt. Bilen går spikrakt när man bromsar. Tror inte på skeva skivor, snarare att något sitter aningens "löst" då det kan "tjuta" från skivan/oket med "pulserande" värde när man backar superlångsamt...Eller MÖJLIGTVIS att hjullagret behöver efterspännas? Skulle skivan vara skev så är det första gången för min del, är ytterst sällan de bakre skivorna slår sig, oavsett biltyp... Skulle det vara skivan så kommer båda bakre skivorna att bytas, igen. Svaret kommer så småningom.

Har faktiskt varit med flera ggr då skivorna blivit skeva bak, har en saab nu som vänster skiva bak är skev på.  Fast det är klart, det är ju en saab, där blir det fel på sånt som det normalt inte blir fel på roll

4 474 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Då så, här är "facit"...Hjulet med det "pendlande" värdet var HB inte VB som jag skrev initialt. Iaf när jag väl kommer till HB så känner jag mycket riktigt ett klart o tydligt hjullagerglapp med hjulet i luften, kunde se glappet med blotta ögat genom att bromsskivan "rörde sig" (hjullager sitter i bromsskivan på Passat). Spände lagret korrekt (var mycket löst, har ej efterdragit lagret vilket man borde ha gjort men var för lat. Har gått dryga 4000 mil), eller rättare sagt tills allt glapp var borta o sedan mini-lite till. VB hade även det glapp men mycket mindre, efterspände här med. Det där gnisslande ljudet som kom oftast från HB när man backade är borta numera. Gissar även att de pendlande bromsvärdet är ett minne blott, skivan är iaf INTE skev. Blir "intressant" att se hur det efterspända lagret håller, det hade inga oljud alls men nu när lagret hamnar i ett annat läge kan det säkert slitas helt annorlunda. Men av erfarenhet så vet jag att så länge lagret är tyst innan man efterspänner så håller de i regel...Vi får se*haha*.

Sök