Volvo 940 (b230FD): Lambda lampan lyser och 2 felkoder.

Dagge88
7 september 2010 · 629 Inlägg

Hallå, reagerade på att lambda lampan började lysa idag när jag låg på motorvägen påväg hem.

Bilen går som den alltid ha gjort, och verkar inte dra mer soppa.
Inte orolig på tomgång eller så.
Kanske är lite slöare, svårt att säga på en alltid slö bil...

Får följande felkoder:
2-2-1 = Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

Och

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.


Enda jag har märkt av (men det var även innan lambda lampan börja lysa) är att den rycker till lite ibland när man ligger och kör vid jämn gas (tex på motorvägen).
Speciellt om man har lite i tanken, så tänkte det är väll bara herr soppa pump som är på väg att ge upp.

Det jag funderar är kan det vara smygluft / Hål före katalysator?

Och framför allt: kan det skada bilen på något sätt att fortsätta köra med den medans lambdalampan lyser?

Kom med förslag är ni snälla, är inte gudomlig på bilar direkt! smile

MVH Daniel

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Dagge88
7 september 2010 · 629 Inlägg

uppdatering: Testade att lyfta -polen på batteriet, nu försvann lambda lampan , men den blinkade till då bilen nästan dog nu på tomgång.
Den verkar oroligare nu än förut på tomgång (när lambda lampan lyste).
Är det glapp nånstans eller? :S

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Beeenny
7 september 2010 · 982 Inlägg

pumpen i tanken ? pumprelät

Dagge88
7 september 2010 · 629 Inlägg

Kan den göra så lambda lampan börjar lysa?

Har känt av som sagt att bilen huggertill ibland (speciellt vid låg tank), men trodde det var separata fel?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Dagge88
7 september 2010 · 629 Inlägg

Alltså... en jag känner skrev till mig "ryck ettans säkring" , och det har jag ju typ gjort, dvs lyft minuset på batteriet.
Är det någon kändis grej att lambda lampan får för sig att börja lysa på dessa bilar eller vaddå?:S

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
ekelund88
7 september 2010 · 2 656 Inlägg

Dagge88 skrev:
Hallå, reagerade på att lambda lampan började lysa idag när jag låg på motorvägen påväg hem.

Bilen går som den alltid ha gjort, och verkar inte dra mer soppa.
Inte orolig på tomgång eller så.
Kanske är lite slöare, svårt att säga på en alltid slö bil...

Får följande felkoder:
2-2-1 = Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

Och

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.


Enda jag har märkt av (men det var även innan lambda lampan börja lysa) är att den rycker till lite ibland när man ligger och kör vid jämn gas (tex på motorvägen).
Speciellt om man har lite i tanken, så tänkte det är väll bara herr soppa pump som är på väg att ge upp.

Det jag funderar är kan det vara smygluft / Hål före katalysator?

Och framför allt: kan det skada bilen på något sätt att fortsätta köra med den medans lambdalampan lyser?

Kom med förslag är ni snälla, är inte gudomlig på bilar direkt! smile

MVH Daniel

kanske e så att lambdan e kass?

Dagge88
7 september 2010 · 629 Inlägg

ekelund88 skrev:
kanske e så att lambdan e kass?

Jo kan mycket väl vara så , dock konstigt att det funkar att dra säkringen så sluta den lysa , men felet återkommer antar jag :S

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
ekelund88
7 september 2010 · 2 656 Inlägg

Dagge88 skrev:

ekelund88 skrev:
kanske e så att lambdan e kass?

Jo kan mycket väl vara så , dock konstigt att det funkar att dra säkringen så sluta den lysa , men felet återkommer antar jag :S

troligen gör det de har du inte säkringen i lyser den aldrig smile

Newport
7 september 2010 · 100 Inlägg

Spreja startgas runt insugspackninen. Är ju standardfel på dessa motorer.

Emelie_244
7 september 2010 · 375 Inlägg

Hade liknande problem med min 940, fast lambda lampan tändes sen dog bilen helt och då fick man stå still en minut sen bara till och starta igen. Men fick byta katalysator, lambda och bränslerelät och sen funkade den toppen.

Volvo S40 (2008)
Dagge88
8 september 2010 · 629 Inlägg

ekelund88 skrev:

Dagge88 skrev:

ekelund88 skrev:
kanske e så att lambdan e kass?

Jo kan mycket väl vara så , dock konstigt att det funkar att dra säkringen så sluta den lysa , men felet återkommer antar jag :S

troligen gör det de har du inte säkringen i lyser den aldrig smile

sätter tillbaka säkringen efteråt , annars startar inte bilen :p

Och ska kolla om det kan vara insugs packningen idag, tycker den ser rätt fräsh ut men man vet aldrig.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Dagge88
29 september 2010 · 629 Inlägg

Det var ingen läcka (dränkte motorrummet i startgas) , och har fått så lambda lampan lyser 2 ggr igen sedan tråden startades.
Bilen går som en påse nötter så fort lampan börjar lysa, blir slö och dricker mycket soppa.
Men när den inte lyser går den fint (släcker den genom att dra ur säkring 1, sen sätter tillbaka den), förutom  på tomgång då den ibland kan "droppa", men aldrig så bilen dör.

Jag blir inte klok på detta, bytt alla tänddelar osv som sagt, samt luftfilter osv.

Känns lite trist att köpa en ny lambdasond för 800 spänn om det inte är det.

Ingen som har något mer förslag?hmm

Senast redigerat av Dagge88 (29 september 2010)

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
bmx
26 maj 2013 · 7 100 Inlägg

drar upp denna trå igen smile.
ha exakt samma fel.att lampan tändes under körningen men bilen går som den ska!
kan inte kolla felkoder på min.

nån som vet va de kan va?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
volvoqq Lastbilsmekaniker
26 maj 2013 · 5 142 Inlägg

Att dra ut säkringen eller ta bort minuspolen lagar inte felet du nollar bara alla felkoder som är sen tar det en stund innan den ställt in sig efteråt och då ser den att det finns fel och sätter felkod igen på samma saker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang