Volvo 940 LTT Chipad, öka laddtryck

assaser
28 juni 2010 · 5 Inlägg

Några här som rullar med orginaldelar med chip och testat lite?
Slangen mellan turbinhuset och wastegaten råkade gå av, och såklart gav detta ett skenande laddtryck.
Inte så körbart, mest skadligt.

Men...
Visst gick bilen bättre innan man nådde till att den klippte.
Jag är fullständig novis på detta, men testar en tes.

Killen som chippade bytte programvara samt satte något som liknar en strypventil mellan turbinhuset och wastegaten. Borde bara vara att skruva på den för att få ökat tryck?

Finns det några risker förutom ökat slitage om motorn fortfarande går bra efter man skruvat lite?

//Newbie

nordstromj
28 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Rekommenderar att du inhandlar en laddtrycksmätare sen är det bara att skruva, du bör väl ladda 1 bar ungefär. Mer än det är ingen större mening med originalturbon då den blåser mest varmluft efter det.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
assaser
28 juni 2010 · 5 Inlägg

Det är alltså ingen idé att godtyckigt ställa trycket?
Har ju volvos orginalmätare, men den visar ju inga siffror..

Föresten, skulle det finnas en möjlighet att bilen går bättre på vintern?
Eller, att den skulle kunna ladda mer då?
Kan ju varit nyhetens behag, men tror den var vassare när jag fick den?

940Black
28 juni 2010 · 133 Inlägg

Det brukar oftast bli kall o syrerik luft på vintern vilket bilen tycker om så ja kan upplevas gå något bättre i -5 grader än 20+. Och pysventil ger ofta ett skenladd därför bör man ha en ställbar tryckklocka med starkare fjäder för att ställa trycket stabilt.

Lycka till!

940ltt
Fekzen
30 juni 2010 · 181 Inlägg

Med original tändning finns det dessutom risk för spikning om du laddar över 1 bar.  Men med ett tändningschip med backad tändning, så går det att ladda lite mer smile
Jag har gjort specialchip med backad tändning samt bränslemappar anpassade för 420cc och 465cc , där kunderna laddar 1,5 bar utan att det är några problem med spikningar.

Som nämnts ovan kommer inte org agget lämna mer än värme om man ställer på för mkt så ett större agg samt en större LMM för att få lite bättre luftflöde kan behövas också.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
volvokille
14 juli 2012 · 35 Inlägg

ja har en 940 ftt, har chippat den me vikingchip eco max och satt dit en pysventil mellan wg och turbon, men jag får bara upp laddtrycket till 0.5-0.6. va ska jag göra för att få upp laddet mer? testade att byta wg också till en justerbar och skruvade ut den till max men då ladda den 0bar:S nån som kan ge mig hjälp me detta?mvh

Volvo 740gl (1989)
volvokille
14 juli 2012 · 35 Inlägg

ja har även testat rycka slangen mellan turbon och wg o då vet ja att den ska ladda så in i helvet, men gör jag det på denna bilen så laddar den 0.5-0.6 o sen börjar bilen hacka precis som om den inte får tillräckligt med bensin.

Volvo 740gl (1989)
740GLEsnow
8 juni 2013 · 228 Inlägg

volvokille skrev:
ja har en 940 ftt, har chippat den me vikingchip eco max och satt dit en pysventil mellan wg och turbon, men jag får bara upp laddtrycket till 0.5-0.6. va ska jag göra för att få upp laddet mer? testade att byta wg också till en justerbar och skruvade ut den till max men då ladda den 0bar:S nån som kan ge mig hjälp me detta?mvh

Du ska skruva ihop den istället! INTE isär. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang