1972
Sök

19t turbo med sexans avgashus 9-5 Aero

118 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Hej, jag är i farten med att införskaffa mig en ny turbo. Mitt problem är dock att denna skall förenas med mitt trimsteg från Maptun. Steget är nr 3 biopower och turbon skall inhandlas i Stockholm. Maptunes egentillverkade turbo har jag ej råd med och undrar då följaktligen hur deras turbo är uppbyggd? Det står 19t med verkar som det i själva verket är en 18t impeller med sexans(??) avgashus. När jag nu ringer företaget, som skall utföra arbetet att uppgradera min org 15t, ställer sig dem liksom jag frågande till detta. Kan någon förklara vilka delar man skall ha för att tillverka en passande turbo. Enligt företaget fanns nämligen inget avgashus i sexans serie som går att implementeras på en Saab utan att man måste ändra tryckrörets inlopp eller wastegatens placering. Kan någon hjälpa mig/oss?

MVH,
En amatör!
Senast redigerat av funkyp (23 maj 2013)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 maj 2013
Haha Saab-guru..  jo tjenare tongue

Men iaf så har jag för mig att maptun svarvar upp originalhusen för att klämma i en större impeller, det är väl därför dom passar rakt av och pga det extra jobbet som dom är dyra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

118 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
I see, men sexans avgashus då, enligt företaget jag tänkte använda mig utav menar att det inte finns något sådant hus som passar bolt on. Jag förstår inte hur Maptun lyckats då!
Senast redigerat av funkyp (23 maj 2013)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 maj 2013
Vad är det som inte passar på avgashuset då ?

Anslutningen mot grenröret eller mot avgaset ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

118 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Enligt ägaren kan det bli problem att få tryckröret att passa då det är en annan lutning på avgashuset. Även wastegaten kan man kanske behöva flytta på, därför undrar jag hur Maptun gjort för att komma runt denna problematik. Har de ett specialtillverkat avgashus tro?

118 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Har du sett bilden på turbon, den i godare vigör är en 19t med 7 ans avgashus och den i sämre skick är en org 15t. Det är en stor kontrast på vinkeln, kommer det att gå?

1 892 Inlägg
29 maj 2013
Min 19t  passa iaf bolt on. men det finns raka #6 och sneda #6
Denraka ska passa bolt on.. gjorde iaf min
lycka till

5 710 Inlägg
29 maj 2013
Man kan lösa detta på flera olika sätt men "bolt-on" lösningen är en 15T med 5:ans avgashus som man svarvar upp kompressorhuset på för att få i den större kompressorn (16/18/19T)
Avgashuset byter man till SAAB:s 6# som man hittar på 9000 aero.

MVH Jonas
..............

118 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Då förstår jag. Nu har jag dock beställt en 19t turbo med 6# avgashus. Enligt herren i telefonen skulle den passa "bolt on",  jag frågade dessutom ifall detta var fallet tre gånger under samtalet och han försäkrade mig att den skulle det. Nu fick jag hem den och demonterade den gamla turbon och såg till min förfäran att denna såg precis ut som den turbon jag belyste tidigare i tråden. Kompressorhuset har en annan vinkel, vilket betyder att wastegaten ligger an mot vattenpumpen vilket omöjliggör montering. USCH! Nu ringde jag till företaget igår varpå de menade att det bara var att lossa på v-band klämman mellan avgashuset och kompressorhuset och vrida den tills dess den passar. Min undran är om detta går? Ifall man gör detta blir det en annan vinkel på wastegate armen samt att armen även förlängs någon mm i samband med att man flyttar den i sidled. Vad tror ni?

5 710 Inlägg
11 juni 2013
Turbon har tre hus:
-Kompressorhus
-Lagerhus
-Turbinhus
Mellan turbinhus och lagerdelsitter en V-bandsklämma och mellan lagerhus och kompressorhus sitter det en segersäkring modell stor.
Om du lossar v-bandsklämman för att få kompressorhuset rätt kommer lagerhuset att följa med och vinklarna på olja vattenrör stämmer inte. Altså måste du lossa mellan kompressorhus-lagerdel och bra vrida kompressorn.
Original så är turbon stiftad. Husens positioner är allstå låsta av ett litet metallstift. För att ta bort detta måste husen demonteras och stiftena ryckas bort med tång/slipas ned.
På en hybrid likt denna kan det redan vara demonterat, då kan man med lite tur ta en stor segersäkringstång, trycka ihop segersäkringen och vrida in huset.
Har du otur är o-ringen som tätat mellan husen så torr att det nyper och då är detr svårt att vrida.....

Angående WG så måste rörelsen på armen vara helt rak.

MVH Jonas
..............

Sök