Håller på och total renovera en av mina bilar, har den nu i kaross-vaga, och skrapar undermassa. I dag när jag satt och skrapa så hitta jag ett numer i plåten under bil tänkte då taken att det här kanske är ett chassinummer gick då för att genomföra med chassinummer/typ-brickan,,, men brickan satt inte kvar i motor rumt.... Så jag vände upp ner på hela min verkstad när jag leta efter den. Har en svag misstanken att jag sopa upp den och skyfall ner den i soporna för någon månad sedan. Har även ett svagt minne av att jag tog bort den och la den någon stans.
Så min fråga är kan jag beställa en ny typ-bricka så som man gör när man köper nya nycklar eller lås till en bil med hjälp av regisserings-numer och ägarbevis. Det är 86 Caddy MK1 jag talar om
Suck min verkstad ser nu ut som bombnedslag har töme ut alla lådor med delar från 2st Caddys jag har skruva bort allt från då menar jag allt. Har länge fundera på och tömma ut dom och sortera allt osv men vill inte gör det nu
Luft gick ur mig lite när jag inte hitta typ-brickan och såg hur min verkstad såg ut med tanke på att jag städad hela verkstad i måndags... och hade planer på att spendera midsomar/lång helg i verkstad och skrap bort det sitta under bilen, nu har jag mindre lust och göra det, eller så bort förklara jag mig bara för skrapa undermassa är så "kul"
Chassisnummerbricka kan du tyvärr glömma Jag kvaddade min f.d. Golf 3 vintern 2004 eller 2005. Verkstan var så klantig att dom kastade bort frontkorgen utan att ta reda på chassisnummerbrickan. Redan då hade dom slutat med chassisnummerbrickor. Istället fick jag ett svart chassisnummerklistermärke från VW (samma som finns på Golf IV/Passat 3B/3BG osv,).
Senast redigerat av TheDeadDorkster (21 juni 2013)
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Har varit med om att det saknas bricka på en bil som skulle reg-besiktigas. Var totalt omöjligt att få en ny från bil-tillverkaren. Vet inte fall VW är bättre på detta.
Har varit med om att det saknas bricka på en bil som skulle reg-besiktigas. Var totalt omöjligt att få en ny från bil-tillverkaren. Vet inte fall VW är bättre på detta.
Kanske är svårare om man inte har ett svenskt registreringsbevis och kan visa upp när man försöker beställa? Om det nu var en registreringsbesiktning vid import som de gällde
Dom går ju efter chassi-nummer vilket inte har nått o göra i vilket land bilen är registerad i och alla papper och kvitton fanns. Var totalt-stop på få en original skylt.. Ibland får man ta saken i egna händer o bara lösa problemet...
Var inne till Möller Bil för cirka 40min sedan, dom kunde inte hitta min bil i deras register, det torde det vara för att den är 87 han skulle ringa runt och i morgon för att se om det gick och lösa på något vis
om inte räcker det med att besiktning gubbe kan läsa ram numer som är stämplat någon annanstans ?
det ända andra stället med ramnummer jag har hitta är torped vägen och den har jag planer på att skära bort
Fick samtal i dag från Möller Bil skulle gå på 1200kr!!! för en ny plåt
Ska försöka mig på och göra en egen slet bort plåten från min andra Caddy för att använda den som mall. Nu siter jag fundera på vad två sifferkombinationer betyder på den, här under finner du en bild på det jag fundera över
Om någon märker under besiktning att du har stansat plåten själv så blir det inte så kul.... Så det kan ju vara värt och tänka på. Det kan såklart gå bra i 20år, eller så åker man dit på första besiktningen, det vet man ju aldrig.
Okänd identitet eller identitet går ej att fastställa är inge kul och få anmärkning på....
Ser ut som plåten är graverad med laser snarare än att den är stansad. Jag har ingen aning om vad sifferkombinationen betyder tyvärr men det skulle kunna vara någon typ av produktionsnummer/artikelnummer eller kontrollnummer för att verifiera att brickan är "äkta".
Jag hade nog surt slantat upp och fått en "riktig" plåt, så slipper man vara nervös inför varje besiktning
besiktningen skiter i den där brickan värre när man reggar men den kan du stansa själv om det är för reggningen. det har bara med att den ska finnas på flera ställen vid reggning.
hade ingen på min mk2 för den låg lös i handsfacket då nitarna råkade slitas loss vid någon av dom miljonerna krockar ägarna innan hade varit med om. så den hittade jag lös under batteriet
och den bilen hade jag i 5år aldrig någon som frågade eller ens tittade efter den
När jag besiktar (kontrollbesiktning) brukar de kolla chassinummer på just den plåten, men mina bilar har chassinumret stansat i bagaget och plåten nitad under huven, så är väl därför de kollar den under huven kanske....
När jag besiktar (kontrollbesiktning) brukar de kolla chassinummer på just den plåten, men mina bilar har chassinumret stansat i bagaget och plåten nitad under huven, så är väl därför de kollar den under huven kanske....
exakt det har med vart numret sitter.
på vw sitter chassinummret stansat uppe vid vindrutan så den kollar dom enbart där
på mk2 sitter plåten fast mellan frontplåten och innerskärmen så den går inte att se om man inte verkligen vill
hur det är på mk1 vete tusan
volvosarna läser dom alltid den instansade nummret på min 740 tittar dom alltid i dörren mina 850 kollar dom vid vindrutan varje gång
fattas plåten så spelar man dum och visar dom det riktiga chassinummret som är instansat
spelar ingen roll vart det sitter bara man själv kan visa dom den så är dom nöjda
men dom är mäniskor dom väljer att läsa på det lättaste stället har t.o.m varit med om att dom enbart kollar det som står på nummerplåten