Hur många hästkrafter ungefär?

zemet
27 maj 2013 · 4 041 Inlägg

Som sagts tidigare, byt till en b234f om du vill köra utan överladd. Billigare och effektivare än så kommer du inte få det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Elving_
27 maj 2013 · 675 Inlägg

Det är 531 topp med VX3 kam (gjorde motorn mer eller mindre till en B230FB på 131hk)

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
124merca
9 juni 2013 · 28 Inlägg

Bygg en folkrace motor? På volvo 240 block gärna 92:a. Portad planad 531/405 någon dräpar kam, weber kopior finns att köpa nya för under 2000:- st, de bästa är att hålla koll på begangnade rallycross delar på blocket

mercedes för de är bekvämt
volvo för att de är kul
jänkare för de är fest
Mercedes W211 e320cdi "Avantgarde HoK" (2004)
endorfinslaven
10 juni 2013 · 671 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Varför ens ödsla tid på en sån tråkig motor?

Ja den är ju inte lika häftig som en subarumotor.
Få se nu hur många 4 cylindriga subarus finns i svearike som sugmotorer med över 340 hk.
Eller hur många subarus kontra rödblockare med turbos har 600-1000hk...
Oj fanns det mer pung i rödblockare
Undrar hur många STi:n som blivit frånåkta på isbanor av rwd volvos i landet.

dyngsnack

BOLIN_
10 juni 2013 · 2 763 Inlägg

tvedberg skrev:

Linkan_740 skrev:
Hur många hästar är du ute efter? Man kan ju börja där.

kanske 140hk det är mest vridet jag är ute efter.

eller som den här 240in https://www.youtube.com/watch?v=0f-A9wfkv5o
någon som vet hur man flyttar varvstopp på lh2,2 har hört att det ska gå.

INte för att vara sån men under klippet står det att han har dubbla solex 45:or, det vill säga förgasare smile

Volvo - For Life
jockev8
30 juni 2013 · 127 Inlägg

tvedberg skrev:

Linkan_740 skrev:
Hur många hästar är du ute efter? Man kan ju börja där.

kanske 140hk det är mest vridet jag är ute efter.

eller som den här 240in https://www.youtube.com/watch?v=0f-A9wfkv5o
någon som vet hur man flyttar varvstopp på lh2,2 har hört att det ska gå.

om det är vrid du är ute efter så skaffa v8 smile

christAfer Wärmland
1 juli 2013 · 943 Inlägg

Bjornn skrev:
Om man kollar i Volvos tillbehörskatalog till 7-900 serien (går nog att söka upp på nätet) så fanns det i den ett effekthöjningskitt till B230F som bla innefattade ett annat cylinderhuvud som ökade kraften kanske 10-15hk.
Nån som har sett denna sats förrut?

Men iallafall vinner man generellt väldigt lite effekt på att trimma sugmotorer.

Tänker du på trimpaketet 940 hade 91-92? 531-topp och vx3-kam? Fanns tydligen utanför Sverige också på 740s från 91-92. Den motorn heter B230FB, och har 130(131)hk.

Ööööööööööööh.....
SportPilot Ubåtsingenjör
1 juli 2013 · 7 232 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:
Varför ens ödsla tid på en sån tråkig motor?

Ja den är ju inte lika häftig som en subarumotor.
Få se nu hur många 4 cylindriga subarus finns i svearike som sugmotorer med över 340 hk.
Eller hur många subarus kontra rödblockare med turbos har 600-1000hk...
Oj fanns det mer pung i rödblockare
Undrar hur många STi:n som blivit frånåkta på isbanor av rwd volvos i landet.

dyngsnack

du är alltid lika rolig tongue när ska någon banna dig ?!?!

det finns inte speciellt många rödblockare med 340 sughästar... och de som har det har lagt gryyymt mycket pengar på moroten

blir man från körd utav en rwd volvo med en subba på is är man värdelös på att köra... har kört mot flertalet rwd bilar både volvo bmw och opel osv och inga utav de har haft en suck när man kör 4wd, inte ens turbo bmwn med 800hk hade en chans när det började svänga

på is är dessutom fwd mycket snabbare runt en bana än rwd, så sluta snacka dynga nu snälla !!

till ts, skulle tro du har ca 10 hk i effekt ökning kan ju va mer beroende på hur portning én ser ut.. men ska du sug trimma är det lika bra att bygga en 16v motor direkt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang