Köpråd! BMW 520d eller 320d årsmodel 2012->

Frodda
25 juli 2013 · 42 Inlägg

Powe_R skrev:

Frodda skrev:
Som det står pendlar jag 15 mil om dagen, utrymmet behöver jag nog..
Får bli 520 tror jag!

Välj en 5-serie! Helt annan klass på bil, som natt och dag.

Utrustning beror lite på vad du är ute efter. Men som krav bör du ha minst komfortpaketet, annars får du ge bort bilen vid försäljning. tror nog att 99.9% av alla "5or" har det.
Innehåller: Xenon, PDC fram och bak, utökad klima, (har för mig fällbart baksäte på sedan) och kanske nått annat kraffs.

i princip krav på en 5a enligt mig.
-Comfortpaketet (xenon,pdc,utökad klima, mm)
-Automat
-Komfortstolar (Otroligt mysiga, vågar säga bäst i klassen)
-Läderklädsel (krav för komfortstolar, och höjer lyxkänslan avsevärt)
-Sportratt (Mest för att den helt enkelt ser mkt bättre ut än standardratten)

Detta är i princip minimum.

Annat trevligt som verkligen är värt att betala extra för. (speciellt som begagnat köpare)

-M-paketet
-Navi.prof
-Aktiv styrning
-bättre ljud
-EDC stötdämpare
-Belysningspaket

Detta är dock lite ovanligare att hitta på en 520, men det går.
Själv letar jag en nyare 535d eller 550i, har då som nästan krav: Panorama, Navi.prof, Nightvision, aktiv farthållare, keyless, individual ljudpaketet, läder merino, m-paket, xenon, pdc, utökad klima, aktiv styrning, edc eller dynamic drive, aktiva stolar, sätesventelation, belysningspaket.

Som du hör så finns det i princip hur mycket utrustning som helst till dessa bilar, så med rätt tålamod så lär nog alla kunna hitta sin "5a" om inte i Sverige så i Tyskland. Det absolut viktigaste är Xenon, utökad klima, pdc. Utan detta blir bilen iskall (och en väldigt tråkig bil)

Tusen tack för inputen! Exakt så jag ville veta.. smile
Nu vet jag vad jag bör leta efter..

Cupra Born "Elbil" (2022)
HaagXx
25 juli 2013 · 18 Inlägg

Tycker alltid att det är så underhållande att läsa om entusiaster som verkligen tycker om ett speciellt bilmärke (inget fel med det). Dock får man att läsa samma sak, att alla andra bilar är så otroligt kassa. Det är bara skräp. Jag älskar själv Volvo men för att va realistisk så måste man inse att volvo är inte bäst på allt. Statistik från försäkringsbolagen visar att BMW är top 3 av alla bilar som har mest motorproblem, där kostnaderna är så stora att försäkringsbolagen blir inkopplade på nya BMW bilar.

Mercedes SL 350 "cabben" (2005)
DasAuto
25 juli 2013 · 2 751 Inlägg

HaagXx skrev:
Tycker alltid att det är så underhållande att läsa om entusiaster som verkligen tycker om ett speciellt bilmärke (inget fel med det). Dock får man att läsa samma sak, att alla andra bilar är så otroligt kassa. Det är bara skräp. Jag älskar själv Volvo men för att va realistisk så måste man inse att volvo är inte bäst på allt. Statistik från försäkringsbolagen visar att BMW är top 3 av alla bilar som har mest motorproblem, där kostnaderna är så stora att försäkringsbolagen blir inkopplade på nya BMW bilar.

Roligt att Tyska Dekra visar raka motsatsen till vad svenska försäkringsbolag visar smile Jag litar mer på tyskarna smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
IceEyes Varningar: För många..
25 juli 2013 · 2 552 Inlägg

HaagXx skrev:
Tycker alltid att det är så underhållande att läsa om entusiaster som verkligen tycker om ett speciellt bilmärke (inget fel med det). Dock får man att läsa samma sak, att alla andra bilar är så otroligt kassa. Det är bara skräp. Jag älskar själv Volvo men för att va realistisk så måste man inse att volvo är inte bäst på allt. Statistik från försäkringsbolagen visar att BMW är top 3 av alla bilar som har mest motorproblem, där kostnaderna är så stora att försäkringsbolagen blir inkopplade på nya BMW bilar.

Volvo är givetvis inte odiskutabla mästare i alla ronder, men man kan åtminstone stoltsera med att man har de nöjdaste ägarna i Tyskland wink

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/28 … kor-volvo/

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
HaagXx
26 juli 2013 · 18 Inlägg

Det var en engelsk undersökning. Nej, precis. Skrev tidigare att volvo inte heller är bäst på alla saker. Man väljer vad man vill tro på själv smile

Mercedes SL 350 "cabben" (2005)
Powe_R
26 juli 2013 · 414 Inlägg

Frodda skrev:

Powe_R skrev:

Frodda skrev:
Som det står pendlar jag 15 mil om dagen, utrymmet behöver jag nog..
Får bli 520 tror jag!

Välj en 5-serie! Helt annan klass på bil, som natt och dag.

Utrustning beror lite på vad du är ute efter. Men som krav bör du ha minst komfortpaketet, annars får du ge bort bilen vid försäljning. tror nog att 99.9% av alla "5or" har det.
Innehåller: Xenon, PDC fram och bak, utökad klima, (har för mig fällbart baksäte på sedan) och kanske nått annat kraffs.

i princip krav på en 5a enligt mig.
-Comfortpaketet (xenon,pdc,utökad klima, mm)
-Automat
-Komfortstolar (Otroligt mysiga, vågar säga bäst i klassen)
-Läderklädsel (krav för komfortstolar, och höjer lyxkänslan avsevärt)
-Sportratt (Mest för att den helt enkelt ser mkt bättre ut än standardratten)

Detta är i princip minimum.

Annat trevligt som verkligen är värt att betala extra för. (speciellt som begagnat köpare)

-M-paketet
-Navi.prof
-Aktiv styrning
-bättre ljud
-EDC stötdämpare
-Belysningspaket

Detta är dock lite ovanligare att hitta på en 520, men det går.
Själv letar jag en nyare 535d eller 550i, har då som nästan krav: Panorama, Navi.prof, Nightvision, aktiv farthållare, keyless, individual ljudpaketet, läder merino, m-paket, xenon, pdc, utökad klima, aktiv styrning, edc eller dynamic drive, aktiva stolar, sätesventelation, belysningspaket.

Som du hör så finns det i princip hur mycket utrustning som helst till dessa bilar, så med rätt tålamod så lär nog alla kunna hitta sin "5a" om inte i Sverige så i Tyskland. Det absolut viktigaste är Xenon, utökad klima, pdc. Utan detta blir bilen iskall (och en väldigt tråkig bil)

Tusen tack för inputen! Exakt så jag ville veta.. smile
Nu vet jag vad jag bör leta efter..

Efter lite sökning på blocket osv, då jag också kollar på annan kärra så har jag kommit fram till att det även är rätt ovanligt med komfortstolar och läder på en 520d. Absolut inget fel på sportstolarna eller standard stolarna heller, men komfortstolar spelar i en HELT annan liga. Vanligare att hitta om man går på 530 och uppåt, men då blir det genast bra mycket dyrare.

Så. Standardstolarna eller för den delen sport räcker ganska bra. Men provar du på komfortstolarna så vågar jag nästan lova dig att du är fast! Då kommer du aldrig mer köpa en bil utan dessa smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang