T7 motorer gillar inte öppna dumpar eftersom dom har luftmassemätare. Den uppmätta luftmassan stämmer inte eftersom du släpper ut redan uppmätt luft i atmosfären med en öppen dump och du kan få checkengine och diverse skumma följdfel.
Öppna filter är inte bra för något. Dom höjer inte effekten, dom ökar risken för att dra in skit i motorn och ökar risken för att den mycket känsliga luftmassemätaren tar stryk.
Finns dock en del du kan göra.
Har du en 01'a så har du en resonansburk i höger framskärm. Följ röret som går från luftfilterburken ner i skärmen så hittar du en till burk till. Denna kan du ta bort helt och hållet och bara låta insugsröret från filterburken hänga ner i framskärmen. Detta ökar dumpljudet betydligt.
Ett bra insatsfilter (ex
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … 76074.html) kan även det tillåta lite högre dumpljud.
Sen finns det även dom som borrar hål i original luftfilterburk. Ser inga jättenackdelar med detta så länge du borrar på rätt sida filtret, och det borde även det kunna resultera i högre dumpljud.
Jag har tagit bort resonansburken och kör med ett filter liknande det jag länkade, och med 1.5bar i ladd och en bit över 300 häst så nog fan hörs det när den dumpar allt.
Men helt ärligt, varför jaga dumpljud?
En bil som dumpar och har sig som den värsta wrc-kärra och sen inte har effekt nog att backa upp ljudet med är ju bara patetiskt.