Hjälp med motorljebyte på 240 (-83)

Ciryaquen
27 maj 2007 · 41 Inlägg

dalldall skrev:
vanlig mineralolja duger bra på en 240. den är inte kräsen. vi köpte en ny 240 83. de första 10000 milen serva volvo den, de andra 45000 milen gjorde vi det själv= bytte olja när lusten föll på och fyllde på när lampan blinkade! bilen såldes alltså vid 55000 mil och gick utmärkt! jag är inte glad för volvo, men slitstarkare bil finns ej.

Då kan jag vara lugn då, för min har inte ens gått 15000. smile

Senast redigerat av Ciryaquen (27 maj 2007)

firefox666
27 maj 2007 · 3 Inlägg

det kan inte vara så att topp packningen har gått. så hade jag på min 9-5 att det inte fanns nån olja på stickan. den var snus torr.. kolla kylar vattnet om det är olja i det!! bara ett tips.

jonTe
28 maj 2007 · 5 710 Inlägg

twin_cam skrev:
En kompis bytte olja på en mitsubishi galant en gång, visseligen så hade ägaren slarvat med oljebyterna kraftigt innan, och då hällde han i syntetolja i den bilen, för att han hade bara det, så skar den.
Jag svär. Syntetoljan tvättade bort alla gamla koksavlagringar i motorn och då började det knacka om ramlagrerna, sen skar dom när vi skulle in till stan.

Så kan det gå om inte bilen är riktigt skött. Tilläggas ska att förra ägaren av den bilen hade ägt den i 4 år och aldrig öppnat oljepluggen, bara fyllt på när det tagit slut.

Så en mineralolja tvättar inte alltså?
Idag är det samma additiver (b.l.a rengörande ämnen) i en mineralolja som i en syntet, d.v.s de tvättande egenskaperna är lika.
Orsaken till att motorn skar var säkerligen det du skrev sist.......hade garanterat hänt oavsett olja.

MVH Jonas
..............
loffe007
28 maj 2007 · 905 Inlägg

det roliga är att alla bara accepterar att folk skriver att oljelampan blinkar vid för lite olja. oljelampan lyser väl vid för lågtoljetryck inte nivå? därmot så tappar motorn oljetryck då oljenivån blir alltför låg.

jaja rätta mig om jag har fel men det är som jag fatta detta iaf.

Drönirettab
28 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Det stämmer bra det du skriver. Man drar ofta likhetstecken med att oljenivån är låg när oljetryckslampan lyser, men det är ju som sagt egentligen trycket som blir för lågt.

emil1986
8 januari 2008 ·

Ciryaquen skrev:
Jag är en nybörjar på det här med bilar och motorer m.m. och skulle behöva lite hjälp. Det är nämligen så att oljelampan har börjat lysa ibland när jag kör (den blinkar till en kort stund typ vilket väl tyder på att det är för lite olja?). När jag kollar på stickan så verkar det inte vara nån olja alls, ingenting syns på den, men jag kanske gör fel?

I vilket fall som helst så tror jag att det är dags för ett oljebyte på min bil, men det är något som jag aldrig gjort förut så jag behöver lite hjälp.

Först och främst då vad behöver jag köpa, olja och oljefilter? Något mer (hörde nått om nån packning som skulle bytas ut eller liknande)?

Hittade kvitton bland alla papper jag fick med bilen på olja: "Mineralolja 10W-40" Är det sådan jag ska köpa då?

Och sen då, hur gör man när man byter olja egentligen? Man tömmer väl ut nånstans under bilen och fyller på i locket på ventilkåpan (eller vad den nu heter)?

Man ska kolla oljan ofta, långt innan lampan blinkar! Mineralolja 10W-40 duger fint om du typ inte ska köra rally eller husvagn i alperna...

Senast redigerat av emil1986 (8 januari 2008)

emil1986
8 januari 2008 ·

Ciryaquen skrev:

dalldall skrev:
vanlig mineralolja duger bra på en 240. den är inte kräsen. vi köpte en ny 240 83. de första 10000 milen serva volvo den, de andra 45000 milen gjorde vi det själv= bytte olja när lusten föll på och fyllde på när lampan blinkade! bilen såldes alltså vid 55000 mil och gick utmärkt! jag är inte glad för volvo, men slitstarkare bil finns ej.

Då kan jag vara lugn då, för min har inte ens gått 15000. smile

100.000 mil är inget för en Volvo ens, finns en snubbe som är lite känd för att hans snart gått över 420.000 med bara vanligt underhåll. Jämför det med vad din bil gått så ser du att du har en bil att lita på i många år!  http://www.bilsport.se/news.php?id=50581

Senast redigerat av emil1986 (8 januari 2008)

Aga_Diff Bärs!
8 januari 2008 · 3 456 Inlägg

emil1986 skrev:

Ciryaquen skrev:

dalldall skrev:
vanlig mineralolja duger bra på en 240. den är inte kräsen. vi köpte en ny 240 83. de första 10000 milen serva volvo den, de andra 45000 milen gjorde vi det själv= bytte olja när lusten föll på och fyllde på när lampan blinkade! bilen såldes alltså vid 55000 mil och gick utmärkt! jag är inte glad för volvo, men slitstarkare bil finns ej.

Då kan jag vara lugn då, för min har inte ens gått 15000. smile

100.000 mil är inget för en Volvo ens, finns en snubbe som är lite känd för att hans snart gått 380.000 med bara vanligt underhåll...

Visst, Volvo's maskiner är bra grejjer, men 380k mil? yikes

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
maletti
17 augusti 2013 · 5 Inlägg

hej jag har en följdfråga, måste oljan vara varm eller kan man tömma den ändå? topplockspackningen har farit på min o tänkte ge mig på att byta den men har ju ingen lust att starta bilen i onödan..

Crxkoffe
17 augusti 2013 · 847 Inlägg

du borde ju kunna byta ändå, bara att det lär ju flyta mycket trögare än när bilen är varm

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
maletti
18 augusti 2013 · 5 Inlägg

ok tack

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 augusti 2013 · 6 017 Inlägg

Bara att låta oljepluggen + filter vara ur lite lägre

Jonas
Knugcab
18 augusti 2013 · 5 111 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Bara att låta oljepluggen + filter vara ur lite lägre

Precis, lägg dem på golvet i stället för på arbetsbänken.... lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 augusti 2013 · 6 017 Inlägg

Haha jepp. sänkt är coolt duvet wink

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang