Varningslampor lyser i 242 (-83) (generatorproblem?)

Ciryaquen
19 april 2007 · 41 Inlägg

Igår när jag var ute och körde så tändes helt plötsligt flera av varningslamporna i instrumentbrädan: "Parking brake", "brake failure", den som lyser om man inte har tänt lamporna samt den med en batterisymbol.

Jag märkte ingen skillnad öht på hur bilen gick eller så. Dom var inte tända hela tiden riktigt utan dom bliankde till lite ibland eller slocknade en stund när man körde över gupp eller liknande. Precis som om det skulle vart glapp nånstans bara. Men sen efter en stund på motorvägen så slocknade dom för gott och har inte tänts igen.

Nån som vet vad det kan ha vart för fel?

Senast redigerat av Ciryaquen (22 april 2007)

jonthe142
19 april 2007 · 34 Inlägg

Tja, kolla kablarna till generatorn.! för dom lamporna tänds när generatorn inte laddar som den ska.

Peanutboy
19 april 2007 · 47 Inlägg

Kolla så generatorn verkligen laddar....

Ciryaquen
19 april 2007 · 41 Inlägg

Ska se om alla kablar sitter fast till generatorn och så, men hur kollar man annars ifall den laddar?

(kan inte så mycket om bilar alls ska väl tilläggas..)

Drönirettab
19 april 2007 · 21 761 Inlägg

Enklast är att ta en multimeter och mäta spänningen på batteripolerna. Låt motorn gå på tomgång, helst 900-1000 varv, och ha halvljuset igång. Då bör spänningen vara runt 14-14,4V. Om spänningen är betydligt lägre så kan du mäta på generatorns B+ om spänningen är tillräcklig där.

Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2007)

ironhead volvoraggare
19 april 2007 · 4 776 Inlägg

låter som att det är en diod i generatorn som har pajjat fick samma på min gamla 240 alla lampor började lysa först så trodde jag att det var laddrrelät men inte då utan det var ju bara att byta generator sitter ju så dumt till att vatten kan orsaka felen på generatorn

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Ciryaquen
22 april 2007 · 41 Inlägg

Har jag förstått det rätt att det bara kan vara en trasig diod som är felet eftersom lamporna lyser? även om dom inte lös hela tiden förut? För nu lyser dom nämligen hela tiden...

Och i så fall, e den enda lösningen att köpa en ny generator?

Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

Har du mätt laddspänningen?
Har du kollat alla kablarna?
Har du kollat kolen på laddregulatorn?

Om tex D+ kabeln ligger emot jord så kan lampan lysa hela tiden också, det behöver inte vara en diod som har gått sönder.

Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2007)

AntonK
22 april 2007 · 208 Inlägg

kanske helt enkelt bara har ett jordfel. kolla alla jordplintar och se om det har börjar ärja i dom. annars så kan det vara din generator som börjar vara slut. kolla kolen i den. det kan även vara nå glapp i kablaget *avbrått* någon stans på vägen,,, kolla upp det där. det är det enklaste. sen kan man börja gå igenom mer avancerat, men en 240s el är dock inte så svårt.

Wrum!
Ciryaquen
22 april 2007 · 41 Inlägg

Oops, glömde skriva att jag kollat spänningen. När motorn är avstängd så är spänningen över batteripolerna ca 11,9V och när den går på tomgång och halvljuset e på så är det ca 11,2V, så något verkar ju vara fel.

Alla kablar verkar sitta på plats iaf (lite svårt att se för det e rätt skitigt där). Finns det något man kan använda för att tvätta lite där så man ser bättre, eller kanske en torr trasa räcker?

hur kollar man "kolen på laddregulatorn"?
Vilken kabel är D+?

(sorry för att det blir så många frågor nu, men jag är ju nybörjare och vill gärna lära mig så mycket som möjligt)

Drönirettab
22 april 2007 · 21 761 Inlägg

Kör inte bilen, den laddar ingenting. Se till att ladda upp batteriet först av allt innan du fortsätter att felsöka, annars tar batteriet mycket stryk pga att det blir djupurladdat.

D+ kabeln är den tunna röda kabeln som går vidare in till kupen, den går till laddlampan på instrumenthuset. Laddregulatorn sitter med två skruvar på bakgaveln av generatorn, det ser ut som en begie/vit oval plastgrej med ett svart runt lock på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang