Att RWD Konventera min Honda Crx -89

Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

Tja! Är väldigt sugen att RWD Konventera crxen min.

Är det mycket jobb att göra på enklaste sätt?

Vad behöver jag för grejer?

Blir oxå att turbokonventera till ca 180hk nästa år..



Och redan innan: Tipsa mej inte om volvo 740 eller nåt, för då kan jag lika väl åka snowracer wink

Allt som hjälper är jag tacksam för, gärna någon länk där det står på ett bra och lätt sätt hur man går tillväga

Vill helst inte bygga om hela avgassystemet och flytta hela motorn, klarar jag mej utan att göra dessa ändringar?

Ha en bra dag o tack för era svar smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Severin
19 augusti 2013 · 1 587 Inlägg

Jag antar att du lär få vända på motorn först o främst, så redan där går din plan i kras..
Resten beror på hur duktig du är men jag hade inte vågat ge mig på något sånt bara sådär ur tomma intet..

thePaavo Proffa
19 augusti 2013 · 282 Inlägg

Kort och enkelt, vill du inte hamna bygga om avgassystemet skall du nog inte fundera på rwd-konvertering wink ett MYCKET stort jobb smile

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
nixon89 klabbarpan
19 augusti 2013 · 3 041 Inlägg

Du skall:

Modifiera torpedväggen för att kunna vända motorn samt få dit en låda.
Bygga kardantunnel
Bygga om bakvagen och bygga en bakaxel.
Nya fästen mm.

Inget man gör på en helg precis.

Du bör nog tänka om.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
zemet
19 augusti 2013 · 4 041 Inlägg

Du bör nog räkna med en byggtid på minst ett år och minst 50000 kr i byggkostnad.

Modifiera torpedväggen för att kunna vända motorn samt få dit en låda.
Bygga kardantunnel
Bygga om bakvagen och bygga en bakaxel.
Nya fästen mm.

Dessutom behöver du ny växellåda, grenrör, kardan och kanske även regbes.

Vill du ha en rwd japs så spara pengarna till en skyline eller 200sx.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

Oj så jävla mkt jobb o pengar hade ja inte trott ;P får ta o köpa en skyline istället smile tack för hjälpen smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Janneutanb
19 augusti 2013 · 7 271 Inlägg

Att bygga om ditt avgassystem är ditt absolut minsta bekymmer...

Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

Brains skrev:
Att bygga om ditt avgassystem är ditt absolut minsta bekymmer...

Jo de kanske man  gör över en helg eller 2 wink

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Etingelholm
19 augusti 2013 · 979 Inlägg

1. din motor pallar inte av rwd med det låga vridet så en större maskin är att rekomendera.
2. ombyggt fordon lr det väl gå som, du måste konstruera en bakvagn som inte finns.
3. Jag tror för det första inte att detta är igenom tänkt alls. vill du inte flytta motorn lr bygga om avgas så lär du inte vilja bygga torpedvägg, kardanaxel lr allt annat omkring heller. med tanke på crx korta hjulbas är det vansinnigt att äns bygga rwd. swappa i en större maskin bara, typ b16 så har du roligare för mindre pengar.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

en b16 är inte heller bara att hinka i tongue måste ju bygga om motorfästena o de tar ett par timmar hehe wink

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
nixon89 klabbarpan
19 augusti 2013 · 3 041 Inlägg

Vadå, trodde du att det skulle ta en kvart då eller? Skall själv bygga om min 9-5 och jag räknar på minst 2års arbetstid på den.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

nixon89 skrev:
Vadå, trodde du att det skulle ta en kvart då eller? Skall själv bygga om min 9-5 och jag räknar på minst 2års arbetstid på den.

haha nej har räknat med 6månader iaf, men inte den summan pengar, inte lämnar jag in , gör det själv men för dyrt med 50k om man gör allt själv tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Etingelholm
19 augusti 2013 · 979 Inlägg

Crxkoffe skrev:
en b16 är inte heller bara att hinka i tongue måste ju bygga om motorfästena o de tar ett par timmar hehe wink

bygga om?? nej...du tar fästena från en b16 motor, lr så köper man swapp-fästen (mest för syns skull då dom är lite snyggare) sedan är det v-låda,drivaxlar o härva. Säljs kitt på hpc oftast. Ligger ett swapp ute för 7000:- nu...

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
zemet
19 augusti 2013 · 4 041 Inlägg

Det är typ aldrig ekonomiskt försvarbart att bygga om bilar eller trimma dom speciellt mycket. Min bror håller på med 740 Turboproject. 400 hk på E85 ungefär och han är snart uppe i 80K på bara delar.

Då har han iofs inte snålat men det kanske ger dig en lite bättre uppfattning om vad det innebär att trimma och bygga om bilar. Och man får inte ett skit för dom när man ska sälja dom heller.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

okej, de va som fan, ja de va inte farligt , men hur mkt hk får man då, då vill man ju ha ett par extra pollar som hjälper till

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

zemet skrev:
Det är typ aldrig ekonomiskt försvarbart att bygga om bilar eller trimma dom speciellt mycket. Min bror håller på med 740 Turboproject. 400 hk på E85 ungefär och han är snart uppe i 80K på bara delar.

Då har han iofs inte snålat men det kanske ger dig en lite bättre uppfattning om vad det innebär att trimma och bygga om bilar. Och man får inte ett skit för dom när man ska sälja dom heller.

nej det e ju de som e tråkigt, hur mkt man än lägger ut får man inte ett skit extra knappt

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
zemet
19 augusti 2013 · 4 041 Inlägg

Vill du ha en liten lätt rwd bil billigt med 160 hk så köp en b234F motor och en volvo 340 och lätta bilen lite så har du 160 hk på typ 800-900 kg.

Polaren gjorde det på ca 2 veckor fast han stoppade i en B230FT iställlet. 220-230 hk med så låg vikt så rör den på sig ordentligt kan jag säga:)

FUL som fan dock:)

Senast redigerat av zemet (19 augusti 2013)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Crxkoffe
19 augusti 2013 · 847 Inlägg

haha jo de går ju, volvo 340 har jag kollat mkt på nu till vinter haha dom e grymt sexiga fan va många brudar man kan ragga då ;P

Lacksläpp på hela huven, solblekta dörrar o rostiga skärm kanter med fula plåtisar, de skulle ja ha en jävel smile

Senast redigerat av Crxkoffe (19 augusti 2013)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
AskforRobban
20 augusti 2013 ·

Jag hade nog planerat bygget lite mer strukturerat;

1; Vilken budget har jag och vad får det kosta.

2; Hur skall bilen användas, daily racer eller kanske enbart på bana?

Honda crx är en förhållandevis rolig bil att köra original tanke på vikt kontra motoreffekt.

Efter mina byggtimmar med mina crxer så rekommenderar jag att du kostar på dig ett par bra stötdämpare runt 6000-9000kr klassen, kolla gärna in godspeed, bra pris och bra funktion. Föredrar dessa före D2 faktiskt...

Bättre bromsar alternativt bättre belägg som håller värmen bättre.

Till sist: 

Din motor kanske man inte lägger ner så mkt pengar på när det gäller trimning då det inte finns allt för många delar till den.

Titta gärna in på B-serien då de inte är så dyra och där har du vtec..

Ett B16 swap kan kosta dig mellan 10.000-15.000 beroende skick på grejerna.

Här finns det en hel marknad med delar.

Byt ut grenrör, kör i ett K/N insatsfilter i originalboxen, annat insug och 70mm spjäll så får du genast roligare motor. Avgasystem är också en självklar uppgradering samt någon form av mappning eller chip. (chip är en budgetdel i detta fall)

Lycka till med ditt projekt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang