3401
Sök

Avgasvärdena för höga. Skoda Felicia lxi 1.3 -01

5 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#1
God afton!

Som rubriken skvallrar om så har jag problem med avgasvärdena på bilen.
Närmare bestämt CO och HC som låg på 2,0 (0,5) respektive 116 (100) när jag var ner till bilprovningen idag, för sjunde gången på 2 månader kan ju tilläggas.
Så nu är jag riktigt trött på bilen och börjar bli bekant med personalen på Opus.

Det började med att Lambdavärdet var för högt på första besiktningen (+lite mekaniska fel som jag åtgärdat). Frågade då vad det kunde bero på och de trodde avgassystemet läckte. Så jag svetsade och tätade det, åkte ner och besiktade och värdet hade sjunkit något men det var inte godkänt. Gjorde några ytterligare försök till svetsning utan något vidare resultat.
Nästa steg blev att byta mellersta och bakre dämparna, åkte till bilprovningen och lambdavärdet var högre än innan de nya dämparna kommit på plats.
Efter det började jag snegla på lambdasonden, det visade sig att den inte ens var inkopplad, så när det var gjort så blev det ännu en sväng till bilprovningen.
Lambdavärdet var nu 1,00 men CO var 1,3 (0,5). Frågade va det kunde komma sig av och de trodde att det kunde räcka med en service. Sagt och gjort, jag bytte luft och oljefilter, tändstift och olja.
Åkte till dem igen, nu var CO 2,0 och bubblaren HC hade nu dykt upp och låg på 116.

Besiktningshistoriken lyder som följer:
Avgasvärden första besiktning
CO 0,0 (0,5) HC 046 (100) CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,16 (0,97-1,03)
Andra
CO 0,0 HC 036 CO 2500 0,0 Lambda 1,11
Tredje
CO 0,0 HC 042 CO 2500 0,0 Lambda 1,08
Fjärde
CO 0,0 HC 063 CO 2500 0,0 Lambda 1,06
Femte, här hade jag givit upp med svetsandet och bytte dämparna
CO 0,1 HC 025 CO 2500 0,1 Lambda 1,10
Sjätte, med lambdasonden inkopplad
CO 1,3 HC 012 CO 2500 0,0 Lambda 1,00
Sjunde, nyservad häromdagen
CO 2,0 HC 116 CO 2500 0,0 Lambda 1,00

Jag hatar denna bil, men jag har inte råd att köpa en ny bara för att slippa sambons gnäll.
Snälla hjälp mig, jag ber er.

MVH Fredrik

Ägare till en Volvo XC 70
62 Inlägg
26 augusti 2013
#2
testa att tanka 10 liter e85 och 10liter bensin. kan hjälpa.


177 Inlägg
26 augusti 2013
#3
Var bilen riktigt genomvarm på sista besiktningsförsöken?


5 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#4
Jag hade i en flaska k-sprit i tanken, va kanske 20 liter kvar, sen körde jag runt och svängde för att blanda det. Grabben som utförde besiktningen tog några ärevarv runt stationen och gasade, så den va nog rätt varm. Han påpekade även att den luktade lite illa och det tyckte jag med. Men jag vet inte vad sånt beror på

847 Inlägg
26 augusti 2013
#5
Ägaren på bilen innan mej hade oxå problem med den röda jag har nu, hc låg på 250 o lambda 0,89

även co var skyhögt, det jag gjorde var att bytte till en fungerande lambda, katt har flera st så därför testa ja mej fram, sen pluggade jag igen kanisterfiltret eller hur det stavas, o då fick jag ner hc till 99 co kom närmre ca 0,2 o lambda 0,96 men efter lite tjat så lyckades jag få igenom bilen, nu kan jag inte din bil så bra , om du kan kolla upp på din bil om du oxå har något som heter kanisterfilter, jag satte bara i en plastkula där i så blev alla värden genast bättre, hoppas det löser sej med bilen, besiktnings strul är aldrig skoj, ha en fin kväll // koffe

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

5 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#6
Jag har nu försökt mäta lambdasonden. Tror att jag gjorde rätt iaf. Värdena pendlade mellan 0,1V-0,9V och allt mellan. Jag mätte när motorn var varm och den låg på ca 2200rpm. Jag har även försökt läsa felkoder, men enheten säger bara "Can't connect to ECU". Instrumentet är ett AGV4500. Vore tacksam för alla råd man kan få


Sök