4567
Sök

Seat Toledo -96 drar mer och mer bensin!

9 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Har en Seat Toledo, årsmodell -96. För ett tag sen började lampan för motortempen blinka och det händer oftast när det är lite varmare ute. Den blinkar under hela färden och ibland funkar det att stänga av och starta bilen igen.
Undersökte detta och fick reda på att det är någon givare som spökar.
Vet ni om det är smart att köra vidare utan att göra något åt saken?
Kan bränsleförbrukningen påverkas negativt av detta? Har räknat ut förbrukningen för de senaste 5 tankningarna och förbrukningen har gått från 8,5 till 10,7 liter per 100 km. Det ökar alltså hela tiden.
Någon som kan hjälpa mig?

Evildan
2 september 2013
Nej det är inte smart att köra med larmande instrument.

Ja, bränsleförbrukningen kan påverkas, då bilens styrsystem förmodligen får feldata från den trasiga givaren kompenserar denna med att ställa om tändning/insprut osv vilket i sin tur gör att motorn inte fungerar på riktigt vis.
Byt givaren.

9 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Evildan skrev:

Ja, bränsleförbrukningen kan påverkas, då bilens styrsystem förmodligen får feldata från den trasiga givaren kompenserar denna med att ställa om tändning/insprut osv vilket i sin tur gör att motorn inte fungerar på riktigt vis.
Byt givaren.

Vet du vilken givare det är som ska bytas? Hittat ett par olika och vet inte vilken det är jag behöver.

Evildan
2 september 2013
mareeno skrev:
Evildan skrev:

Byt givaren.

Vet du vilken givare det är som ska bytas? Hittat ett par olika och vet inte vilken det är jag behöver.

Gissningsvis tempgivaren.

Du har inga andra symptom på bilen?
Drar vatten?
Rycker?
Ryker vitt?

9 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
mareeno skrev:
Evildan skrev:

Byt givaren.

Drar vatten?
Rycker?
Ryker vitt?

Inga andra symptom alls. Bilen går klockrent, men drar som sagt mer bensin än vad den brukar göra!

1 321 Inlägg
2 september 2013
jasse27 skrev:
mareeno skrev:
Evildan skrev:

Drar vatten?
Rycker?
Ryker vitt?

Inga andra symptom alls. Bilen går klockrent, men drar som sagt mer bensin än vad den brukar göra!

vevaxelgivare gissa jag på

Då skulle den inte gå alls...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 321 Inlägg
2 september 2013
tempgivaren till motorstyrningen ska du byta.. finns 2 en till mätarn och en till styrningen
Senast redigerat av Volvofarfar (2 september 2013)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 162 Inlägg
2 september 2013
Finns alltid en anledning till att motorlampan lyser och det indikerar på att något är fel. Sen kan det vara en liten sak eller något stort fel.
Felkoder är ett utmärkt hjälpmedel i jakten på fel som kan göra att bilen går  dåligt eller drar mycket bensin som i ditt fall. Hur som så är något galet så kolla upp felkoden igen så du vet vad det är för något den vill att du ser över och lagar/byter.
I ditt fall gissar jag på att det är tempgivaren som bilen känner ett fel på.
Då kommer motorn troligtvis tro att bilen alltid är kall vilket gör att bilen ger motorn mera bränsle för att den ska gå bra i kyla. Därav din ökade förbrukning.
Senast redigerat av mb_pucken (2 september 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök