BMW zf låda? till Volvo?

EnterSandman
6 september 2012 · 137 Inlägg

hej!
har hört en del om att vissa byter ut sina växellådor emot BMW:s ZF låda emot M46/47 kanske till och med M90?
är det samma fästen osv? och vad gör det för skillnad?
men annars finns det någon annan växellåda som man kan byta ut M90 växellådan till en 6 växlad låda som man inte behöver super modifiera för att passa?
jag har en Volvo 965 -96
motor: B6254
Växellåda: M90

Alla svar är tacksamma!

Mvh

Volvo 965 "Larissa" (1996)
Xuri One Man Clan
6 september 2012 · 4 287 Inlägg

en bmw zf växelåda måste svetsat om för att passa din bil, du måste även byta svänghjul,koppling samt lamell.

å en zf växelåda har annorlunda utväxling så de kommer bli som att du ligger å kör på 4ans växel på din m90 låda... om du bara kör sugsexan på 170 hästar så duger en m90 låda gott å väl...

zf lådan orkar lite mer stryk jämnför med m90 lådan du har i dagsläget.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Germax
6 september 2012 · 12 086 Inlägg

Nja.. Zf lådan tål mycket mer stryk. Det är ju det som är problemet med M90, är man lite för snabb i växlingarna tillsammans med 350-400hk så knäcker du den direkt.

Den största nackdelen, förutom jobbet med att svetsa om svepet, är ju som du säger den låga utväxlingen.
Då kan man iofs svetsa om en Getrag 280 som har likvärdig utväxling som M90. Problemet då är att lådan är för "kass" för att lägga energi på att svetsa om, men vissa gör det.

Vad är själva problemet? M90 du har är ju en kalaslåda upp till 300hk, vad är din plan?

KHRacing
7 september 2012 ·

PMá mig så får du kontaktuppgifter til en som svetsar om billigt & bra.
gjort bla min ZF-låda till Evon

zemet
7 september 2012 · 4 049 Inlägg

Jag har funderat lite i samma banor som TS och tror han vill ha en 6 växlad låda för att få ner förbrukningen på motorväg osv. Vad kan man använda för låda isf? Jag hade riktigt njutit av en 6 växlad låda till 7/940 så man kan ha busbil och samtidigt en bruksbil som inte drar över litern:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
KHRacing
7 september 2012 ·

BMW E46 6-växlad kanske ?...  precis vilken låda som helst för bakhjulsdrift går att anpassa till din volvo. allt beror bara på hur mkt tid & cash du vill lägga.  vissa grejjer "passar", vissa inte.

zemet
7 september 2012 · 4 049 Inlägg

KHRacing skrev:
BMW E46 6-växlad kanske ?...  precis vilken låda som helst för bakhjulsdrift går att anpassa till din volvo. allt beror bara på hur mkt tid & cash du vill lägga.  vissa grejjer "passar", vissa inte.

Vad heter den 6 växlade lådan? vad kostar den ungefär tror du men framförallt hur är utväxlingen och hur många hk klarar den?

Är den lika tålig som zf men med bättre utväxling?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
KHRacing
7 september 2012 ·

zemet skrev:

KHRacing skrev:
BMW E46 6-växlad kanske ?...  precis vilken låda som helst för bakhjulsdrift går att anpassa till din volvo. allt beror bara på hur mkt tid & cash du vill lägga.  vissa grejjer "passar", vissa inte.

Vad heter den 6 växlade lådan? vad kostar den ungefär tror du men framförallt hur är utväxlingen och hur många hk klarar den?

Är den lika tålig som zf men med bättre utväxling?

BMW Zf är en utav de mest tåliga vad jag vet, förutom T-50 (?) Viperlådan.

BMW 6-växlade är inte lika starka vad jag vet,
ex: BMW M3 3,0 har ZF 5-växlat
BMW M3 3,2 har 6-växlad en slags tillbyggnad längst bak på lådan som ger en 6:e växel men som okså försämrar lådan styrka... (vad jag fattat det som)

zemet
7 september 2012 · 4 049 Inlägg

KHRacing skrev:

zemet skrev:

KHRacing skrev:
BMW E46 6-växlad kanske ?...  precis vilken låda som helst för bakhjulsdrift går att anpassa till din volvo. allt beror bara på hur mkt tid & cash du vill lägga.  vissa grejjer "passar", vissa inte.

Vad heter den 6 växlade lådan? vad kostar den ungefär tror du men framförallt hur är utväxlingen och hur många hk klarar den?

Är den lika tålig som zf men med bättre utväxling?

BMW Zf är en utav de mest tåliga vad jag vet, förutom T-50 (?) Viperlådan.

BMW 6-växlade är inte lika starka vad jag vet,
ex: BMW M3 3,0 har ZF 5-växlat
BMW M3 3,2 har 6-växlad en slags tillbyggnad längst bak på lådan som ger en 6:e växel men som okså försämrar lådan styrka... (vad jag fattat det som)

Jo jag läste lite om E46 på wiki och där stog det att M3 endast kom med 6vxl eller automat. Kunde dock inte hitta ngn information om vad dom vanliga E46 hade för växellåda.

Hade varit intressant att veta någon bra bil att ta 6vxl låda ifrån som man kan hitta billigt för en M3 låda lär man ju få betala bra för och dom växer ju inte på träd heller.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
7 september 2012 · 4 049 Inlägg

Finns det några MB diesel lådor eller något sånt som man skulle kunna slänga i tro?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
7 september 2012 · 4 049 Inlägg

Får hoppas mister know it all om angående bmw Rquierd ser denna tråden och kan ge några svar:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Xuri One Man Clan
7 september 2012 · 4 287 Inlägg

zemet skrev:
Jag har funderat lite i samma banor som TS och tror han vill ha en 6 växlad låda för att få ner förbrukningen på motorväg osv. Vad kan man använda för låda isf? Jag hade riktigt njutit av en 6 växlad låda till 7/940 så man kan ha busbil och samtidigt en bruksbil som inte drar över litern:)

zf växelådorn har 1:1 på 5ans utväxling, dvs lika mycke som en m90 på 4ans växel.

så en 6 växlad bmw låda lär varvar ungefär lika mycke i 90 som en 5 växlad m90 låda....

byt din utväxling i stället till 3.31 uväxling från 940 ltt i så fall.

jag hade runt 2500 rpm i 130blås å de var aldrig några problem å ligga under litern på den bilen.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
7 september 2012 · 4 287 Inlägg

Germax skrev:
Nja.. Zf lådan tål mycket mer stryk. Det är ju det som är problemet med M90, är man lite för snabb i växlingarna tillsammans med 350-400hk så knäcker du den direkt.

Den största nackdelen, förutom jobbet med att svetsa om svepet, är ju som du säger den låga utväxlingen.
Då kan man iofs svetsa om en Getrag 280 som har likvärdig utväxling som M90. Problemet då är att lådan är för "kass" för att lägga energi på att svetsa om, men vissa gör det.

Vad är själva problemet? M90 du har är ju en kalaslåda upp till 300hk, vad är din plan?

m90 rasar du med orginal effekt om du väljer att felväxla.

har man kopplingspaketet väl fungerade och man växlar som man ska så är inte hållbarheten några problem.

400 hästar är inga problem.  de jag tror knäcker lådorna är alla korvkoiskraggare som växlar fel när dom har orginal kopplingspaket på över 20kg monterat. den massan sliter av allting.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
EnterSandman
17 september 2012 · 137 Inlägg

Germax skrev:
Nja.. Zf lådan tål mycket mer stryk. Det är ju det som är problemet med M90, är man lite för snabb i växlingarna tillsammans med 350-400hk så knäcker du den direkt.

Den största nackdelen, förutom jobbet med att svetsa om svepet, är ju som du säger den låga utväxlingen.
Då kan man iofs svetsa om en Getrag 280 som har likvärdig utväxling som M90. Problemet då är att lådan är för "kass" för att lägga energi på att svetsa om, men vissa gör det.

Vad är själva problemet? M90 du har är ju en kalaslåda upp till 300hk, vad är din plan?

huvudsaken var att få ner bränsle förbrukningen om man hittade en låda som då har en 6 växel med lägre motstånd för motorväg/långdistans körning. kör långa sträckor varje dag, så det var bara en tanke,
kör den redan på 0,8 i 100km/h så det är ju rätt så bra för en 6:a.
men då får det bli till att hålla sig kvar med din gamla M90 wink
men 940 ltt? hade lägre utväxling på5:an? läste jag längre ner? eller?

Volvo 965 "Larissa" (1996)
EnterSandman
17 september 2012 · 137 Inlägg

jag vill bara tacka för alla svar! alla har varit till stor hjälp!
ber om ursäkt bara om det tog lite tid att svara ^^
mitt i en pågående flytt osv..

Mvh

Volvo 965 "Larissa" (1996)
Jocke940
4 september 2013 · 330 Inlägg

Jag kör vanlig m90 låda på 509 hästar och det har hållt hela sommarn, dock ska jag i med zf nu i vinter:P

Ät gul snö, det kan vara öl!
Volvo 945turbo "Dragbilen" (1997)
Audi a4 2,0tdi "Brukis" (2010)
Volvo 940Turbo "e85-Japsdödarn" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang