Nissan 350z, dör på tomgång

MPv6
3 september 2013 · 240 Inlägg

Tänkte höra har nån idé om vad som kan ha hänt med min Nissan 350z. Hade stannat vid en korsning tidigare ikväll, körde iväg på ettan och accelererade fullt, dvs till strax innan varvstopp på ettan. I den vevan, när jag låg på högsta varven och skulle växla över till tvåan så hände nåt skumt. Det var nåt litet klonk-ljud och efter det så verkade det som att bilens tomgång la av.

Den gick trögt och skumt efter det, helt annat ljud från avgassystemet och det kändes inte som den gillade att gå på låga varv, hostade sig fram liksom. Den höll sig "vid liv" så länge jag gav gas men vid ett par svängar när jag släppte pedalen helt så la motorn av helt. Gasade till och då hoppade den igång igen. Vid sista kurvan innan jag kunde köra in den i mina föräldrars garage som råkade vara i närheten så stannade den också helt. Vred av tändningen och startade i "rullfart" igen så att säga. Fick ge gas hela tiden för att den inte skulle dö.

Provade sen att starta bilen i garaget efter att den var parkerad och den startar upp när jag gasar till men släpper jag gasen så dör den direkt. När jag hade stannat bilen så luktade det ganska bränt också. Hade inte slirat och bränt gummi eller så, men nånting var inte som det borde vara. Har ju bränt gummi förut ett par gånger och det verkar den ha klarat bra. Men som sagt, när jag accelererade fullt nu ikväll så hände nånting.

Någon som har nån aning om vad felet kan vara? Tacksam för svar!

/Markus

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
3 september 2013 · 1 632 Inlägg

Bör nämnas att den är kompressormatad också wink

MPv6
3 september 2013 · 240 Inlägg

Just ja, thanks! wink ProCharger kompressor+intercooler sitter det i den. Vet inte riktigt vilka fakta som är relevanta här men om nån har en bra idé så hojta till om det är nåt ni undrar.

floff
6 september 2013 · 270 Inlägg

Har du kollat om du fått några konstiga felkoder?

Nissan 350Z GT "Vortech V3 Supercharger" (2004)
meatos
6 september 2013 · 424 Inlägg

Låter som ett tryckrör har släppt

MPv6
6 september 2013 · 240 Inlägg

Det löste sig! Hade lite ont om tid och var aningen uppstressad i situationen för att kolla detaljerat i motorn. Dagen efter var det ganska uppenbart vad som hade hänt:

http://markusp.se/temp/IMG_2646.JPG

Lätt fixat! Och billigt smile

MPv6
6 september 2013 · 240 Inlägg

Tack för era svar btw. Hade kollat med fyra pers innan jag kikade på motorn och de sa ungefär samma sak allihopa så det verkade rimligt.

PlumCrazy
6 september 2013 · 881 Inlägg

Pluspoäng till meatos. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang