Volvo 850 T5 -94B, Kylvätskan försvinner och går fett.

Wermland_
12 september 2013 · 3 Inlägg

Som sagt håller på med en T5a, Och har kollat efter yttre läckage men hittar inget, inte fuktigt runt någon slang eller något så min första tanke är blockpackningen, men efter ha kompprovat bilen och den ligger 10-11bar på alla 5 cylindrar så är det förmodligen inte den heller. För han ryker väldigt vitt när man gasar, samt att det luktar lite unket.
Katten som sitter på är ca 200Mil gammal så vill inte riktigt tro att det är något fel på den heller.

Är det någon som har någon idé på vart kylvätskan kan ta vägen?
Sedan såg ja när ja kompade bilen att stiften var väldigt sotiga så jag vet inte riktigt om det har någon innebörd i det hela. För han verkar ju inte förbränna riktigt heller för den delen. Och får inte upp några felkoder när ja kör blinken heller.


Är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

Senast redigerat av Wermland_ (12 september 2013)

Mickius
12 september 2013 · 4 670 Inlägg

Komptest visar inte alltid gången topplockspackning.

Gör avgastest på kylarvattnet istället

Wermland_
12 september 2013 · 3 Inlägg

Nej det var det jag med tänkte, för att jag var inne först på att försöka skaffa mig vätska som reagerar på avgaserna. Men har ingen aning om vart man kan få tag på det, och med att jag fick tag på en komptestare så kollade ja så, men tycker nästan att skulle det va läckage genom cylindern så borde det synas på kompet. För att det blir ju inte direkt något övertryck i expansionskärlet heller.


Kan även tillägga att Komp.provet såg ut som följande:

Cyl 1: 11Bar
Cyl 2: 10Bar
Cyl 3: 9,5Bar
Cyl 4: 10Bar
Cyl 5: 11Bar

Senast redigerat av Wermland_ (12 september 2013)

ottorb
13 september 2013 · 320 Inlägg

Jag tippar på toppackning, tanke på din besrivning " vid gaspådrag ryker vitt" altså kylarvätskan förbränns

Mickius
13 september 2013 · 4 670 Inlägg

Skiljer för mycket mellan cylindrarna bara riva allt! Du har utfört komptestet rätt varm motor o full gas?

Flesta motorer är maxgräns 1 bar men dina skiljer flera på vilket tyder på att rivning är ett faktum

Mickius
13 september 2013 · 4 670 Inlägg

Hett tips utför komptest igen. Denna gång först utan nått o kolla kompetz näreu skrivit ner värdet häll i en matsked olja o utför komptestet igen. Detta får att säkerställa att ringarna på kolvar är ok innan du river

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang