4296
Sök

Volvo 745 -92 b230f - Svårstartad och går dåligt. [Problem löst!]

204 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Tjenare motorkunniga människor!

Vet att det finns en miljard trådar om b230f motorer som krånglar hit och dit men har inte hittat någon som beter sig som min.

~Motorn svårstartad kall, krävs ungefär 5-10 sekunders plågande av startmotorn för att biljäveln ska starta.

~Startar som den brukar när den är varm, fast bara om man inte rör gaspedalen. Kanske går bra med lite gas, men halv/hel går inte.

~Tomgången funkar fint.

~Bottgas på tomgången så dör bilen oftast eller så lyckas den hacka upp varvet.

~Går att varja upp den utan problem om man gasar relativt försiktigt.

~Ibland går det att ge fullt ös på tvåan upp till 5-6000varv, men oftast så hackar den upp till 3,5-4000varv innan den varvar som den ska.

~Gör ibland fina avgasknallar när man står och torrgasar smile

Detta började för första gången när jag stod still i en uppförsbacke med lite bensin i tanken och bilen dog. Rullade ner från backen till plan mark och sedan startade den. Efter detta har den bara krånglat.

Detta fel har jag haft tidigare, för några månader sen. Men det löste sig efter att jag kört ~180km/h i 10minuter.

Alla svar är jag tacksam för! smile

Mvh// Eatorb
Senast redigerat av eatorb (11 december 2012)

204 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Ingen som har någon aning? Precis nyss för 5minuter sen så startade den inte över huvud taget..

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
204 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
_Performance_ skrev:
Kolla felkoderna?

Tänkte göra det imorgon, köpte nytt bränslefilter förut på biltema. Byttes utan direkt lyckat resultat, känns som han går lite bättre nu dock. Har en känsla av att det dragit in skit i bränslesystemet när jag fick bensinstopp, vad tror du? Rengöra spridarna kanske?

204 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Bilen startade inte över huvud taget idag (provade i 15-20min), bogserade fanskapet till garaget och börja kika runt. Visade sig att kammen ståg några kugg fel, fixade det och nya tändstift från OK så går bilen som den brukade. Nu är det bara snön som saknas!

204 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Snön har jag fått nu iallafall, fast problemet verkar vara tillbaka.. Samma historia här, fick nästan bensinstopp (tror jag, hade iallafall ganska lite bensin kvar i tanken). Åkte och tanka bilen, efter det har han bara krånglat. Detta är dock lite till och från (precis som sist), ibland hackar den upp till 3000varv medans en stund senare kanske den hackar upp till 1500varv istället. Den blev bara mer och mer svårstartad och idag har den inte startat över huvud taget precis som sist.. Bytte stift igen, NGK denna gång. Kammen såg ut att stå rätt, ska kolla mer på det imorgon..

Vart ska jag börja felsöka?

716 Inlägg
9 december 2012
Förra vintern hade jag samma problem, när de va varmt ute eller bilen stått i garage så funkade det, i kylan å allt kallare än 0an så gick den nästan inte å starta. Ja bytte alla tändkablar, och nästan allt som har med tändningen å göra, bytte bränslepump i hopp om att de va den men inget funkade. Ja hade varje morgon problem med bilen. Bilen va nyservad när jag köpte den och snubben som sålde till mig hade lagt i 15w/50 olja, tydligen var den för tjock för att få motorn att gå runt(?) Men ett oljebyte gjorde susen och bilen funka resten av vintern... Prova det!

204 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Krist skrev:
Förra vintern hade jag samma problem, när de va varmt ute eller bilen stått i garage så funkade det, i kylan å allt kallare än 0an så gick den nästan inte å starta. Ja bytte alla tändkablar, och nästan allt som har med tändningen å göra, bytte bränslepump i hopp om att de va den men inget funkade. Ja hade varje morgon problem med bilen. Bilen va nyservad när jag köpte den och snubben som sålde till mig hade lagt i 15w/50 olja, tydligen var den för tjock för att få motorn att gå runt(?) Men ett oljebyte gjorde susen och bilen funka resten av vintern... Prova det!

Kul med svar, jo oljan i bilen är väl inte den bästa.. Och när jag har behövt fylla på har jag fyllt på med en på jobbets gamla sletolja från hans passat 1.8. Som han byter 2ggr per år, tycker självklart att den oljan borde gå några mil till i en gammal volvo jag wink Hur menar du med för tjock för att gå runt? Motorn gick väl runt på startmotorn? Känns konstigt då felet vad det verkar som har uppstått när jag nästintill fått bensinstopp.. Men hackade din och levde rövare på lägre varv också?

908 Inlägg
9 december 2012
har samma problem på min la precis upp en tråd oxå samma motor som din.

716 Inlägg
10 december 2012
eatorb skrev:
Krist skrev:

Kul med svar, jo oljan i bilen är väl inte den bästa.. Och när jag har behövt fylla på har jag fyllt på med en på jobbets gamla sletolja från hans passat 1.8. Som han byter 2ggr per år, tycker självklart att den oljan borde gå några mil till i en gammal volvo jag wink Hur menar du med för tjock för att gå runt? Motorn gick väl runt på startmotorn? Känns konstigt då felet vad det verkar som har uppstått när jag nästintill fått bensinstopp.. Men hackade din och levde rövare på lägre varv också?

När ja väl fick igång den så va ja tvungen att vänta typ 2 minuter, rörde jag gasen innan den gått upp lite i temp så dog den helt, dränkte sig i soppa, detta innan jag bytte alla tänd delar... Sen vet ja inte om det verkligen var oljan men det hjälpte iaf när jag bytte till 5w/30 och nytt oljefilter... Försök tanka fullt en gång å kolla hur de blir... Oavsett om du tankar 100kr eller 800kr så måste du någon gång åka tillbaka till macken..

716 Inlägg
10 december 2012
Jag upplevde bara hackande när jag saknade soppa i tanken, tror inte motorn fick nog med soppa eller nått... men fulltank så var hackandet borta

908 Inlägg
10 december 2012
kolla så kamrem inte hoppat ett hack

204 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Nu jävlar verkar problemet vara fixat för gott! Började dagens mek med att ställa rätt kammen då jag råkat ställe den på "nr.15" på remskivan, om ni förstår hur jag tänker där (trodde var var 0). Sedan tog jag loss fördelarn, och jävlar där var det skitigt! Fan va bra tänkte jag och gjorde rent fördelare och rotor. Självklart startade bilen direkt då, och gick som han skulle tills motorn blev varm.. Klart han började han ge samma symtom som tidigare, fast aningen mindre upplevde jag det som. Vafan! Började felsöka igen, provade att byta tändmodulen (namn?!) från en polarens 740 med samma tändsystem. Och vips så gick han bättre än aldrig förr, dubbelkollade genom att sätta min i hans och den gick som en påse fiskgratäng så där har vi nog felet. Ihandlar en "ny" imorgon på skroten!

Kalaspuff
19 september 2013
eatorb skrev:
Nu jävlar verkar problemet vara fixat för gott! Började dagens mek med att ställa rätt kammen då jag råkat ställe den på "nr.15" på remskivan, om ni förstår hur jag tänker där (trodde var var 0). Sedan tog jag loss fördelarn, och jävlar där var det skitigt! Fan va bra tänkte jag och gjorde rent fördelare och rotor. Självklart startade bilen direkt då, och gick som han skulle tills motorn blev varm.. Klart han började han ge samma symtom som tidigare, fast aningen mindre upplevde jag det som. Vafan! Började felsöka igen, provade att byta tändmodulen (namn?!) från en polarens 740 med samma tändsystem. Och vips så gick han bättre än aldrig förr, dubbelkollade genom att sätta min i hans och den gick som en påse fiskgratäng så där har vi nog felet. Ihandlar en "ny" imorgon på skroten!

Tändmodulen? Har du möjligtvis bild på den.

204 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
Kalaspuff skrev:
eatorb skrev:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1827413

Kalaspuff
19 september 2013
eatorb skrev:
Kalaspuff skrev:
eatorb skrev:

Sluta den på 124 ?

204 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
Kalaspuff skrev:
eatorb skrev:
Kalaspuff skrev:

Sluta den på 124 ?

Vet faktiskt inte, och har tyvärr inte tid att att kolla då jag flyttar imorgon. Jag kollade (har jag för mig) aldrig vilket nummer det var, den jag köpte på skroten funkade prima precis som den som satt i kompisens.

Sök