3570
Sök

740 GLE -88 b230e går ojämmnt

19 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
hejsan,
jag har problem med min b230e
den går ojämmt som satan och sölar i sig ganska mycket soppa.
tätningar till spridare är nyligen bytta, jag har sprayat startgas runt hela motorn men verkar inte läcka någonstans
tändstift är också hyfsat nya

kan det vara att den får för fet blandning tro?
hur justerar man soppablandningen på k-jetronic mekaniskt insprut på b230e?

några andra idéer om vad som kan vara fel? smile

21 761 Inlägg
30 april 2012
Kolla så att inte kallstartventilen läcker igenom, då kan den dra mycket soppa och gå ojämnt. Kan även vara svårt med varmstart när ventilen läcker. smile

Är stiften svarta så tyder det troligen på fet blandning. Fet blandning kan också innebära för lite luft (igentäppt luftfilter tex), det måste inte nödvändigtvis vara för mycket soppa.

19 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
vart sitter kallstartsventilen på e-motorn ?
slängt väck luftfiltret helt men det hjälpte inte
och jag har inte upplevt att bilen vart svår att starta heller hmm

21 761 Inlägg
1 maj 2012
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/861146_fugfeb.jpg

Röd ring är kallstartventilen. smile

huh?
10 427 Inlägg
1 maj 2012
Kan testa att rengöra luftvågen eller vad den kan kallas som sitter under gummibälgen under insuget.
Har för mig att min gamle GLE gick aningens bättre efter det (även om det var spridartätningarna som
var största boven i det dramat).

74 Inlägg
22 september 2013
Tjeenare, har en 745 GLE som är svårstartad och när den väl hoppar igång så går den oroligt och rör man gasen lite lite för häftigt så dör den, lyckas man få upp den i varv börjar den bluddra och smäller... tacksam för hjälp!

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

huh?
10 427 Inlägg
22 september 2013
P_lofgren skrev:
Tjeenare, har en 745 GLE som är svårstartad och när den väl hoppar igång så går den oroligt och rör man gasen lite lite för häftigt så dör den, lyckas man få upp den i varv börjar den bluddra och smäller... tacksam för hjälp!

Köp en burk startgas på någon mack och spraya runt insuget och spridarna på tomgång så lär du iaf
märka om det suger luft någonstans (tomgången höjs). Men kan ju vara något annat fel.

74 Inlägg
23 september 2013
har testat detta och den tar ingen tjuvluft vad jag har märkt.. men har fått ner tomgången nu med hjälp av skruven och tändningen står nu helt rätt endå fortsätter den att vara svår startad och är orolig/ bluddrar...

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

Sök