5916
Sök

Checklampa tänds vid vartal

527 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
Checklampan (gul motorlampa) tänds på mina lilla plutt-bil (Daewwo Matiz) när varvet går över 3500-4000varv.
Jag kan köra mil efter mil utan problem så länge jag inte överstiger dessa varv.
Vad är fel?

Min teori är att generatorn laddar för mycket vid dessa varv vilket ger felsignaler till datorn på något sätt, alternativt att katalysatorn eller Lambdasonden slutar fungerar vid dessa vartal?
Jag kan dock stå på tomgång väldigt länge utan att checklampan tänds, detta borde väl betyda att katten och lambdan fungerar som de ska, för förbränningen blir väl ganska medioker på tomgång en längre stund och belastande för kat/lambda? eller har jag fel?

Jag försöker bena ut varför den tänds och vad man kan göra åt det.
Jag saknar en data att göra en dataanalys med och serviceställen för dessa bilar är det inte gott om i norrland, så det bästa vore om jag kunde lösa det själv.

Någon som haft liknande problem med sin bil?

1 827 Inlägg
25 april 2007
Många bilar har en lampa på ECUn där du kan kontrollera felkoden själv. När du vet felkoden så får du utgå efter det.

Är mer eller mindre omöjligt att kunna lista ut en felkod i sådana här lägen när motorlampan bara börjar lysa.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

527 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
En lampa på ECUn?

Det sitter alltså som en liten diod på databoxen och blinkar koden?
Eller är det Checklampan som blinkar på något speciellt sätt?

Hur får man den att aktiveras?

Jag har alla felkoder i manual, men vet inte hur jag får fram den från datan i bilen.

Ps.Det suger att ingen har Matiz i sverige, man skulle kunna snacka rumänska eller hindi, då hade man fått snabba svar ;-) Ds.
Senast redigerat av Loffe123 (25 april 2007)

Sök