3012
Sök

Volvo duett -62 "elfel"

150 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Köpte en duett till min son i helgen och den har funkat bra ända till idag. Han satt och lyssnade på musik i 5min och när han vred om nyckeln och efter 3sekunder så small säkringen och jag åkte till honom och bytte säkringen och samma sak hände igen. Elen är hemma gjord men säkringen som går är typ den som ger ström till startmotorn och instrumentbrädan och allt som går igång när man vrider på tändningen. När man vrider om nyckeln med ny säkring så
Klickar det till och det låter som att den inte orkar dra runt startmotorn sen smäller det igen. Sitter en b20motor i den.

vad kan de vara för fel när det händer hela tiden?

tacksam för svara
Senast redigerat av Rille68 (26 september 2013)

21 761 Inlägg
26 september 2013
Kan ju vara knepigt att felsöka när elsystemet är ändrat, men försök kolla upp kablarna som går till den säkringen så att det inte är "halvkortis" någonstans. Kika även på själva säkringshållaren så att det inte är glapp. smile

Hur stor är säkringen?

150 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Kommer inte på vad säkringen kallas men tror det var en 10amp säkring den är runt och ca 2cm ingen flatstiftsäkring. Men är inte risken ganska stor för att kablarna ska börja brinna om jag tar en säkring med större ampere?

21 761 Inlägg
27 september 2013
Borde vara en vanlig porslinsäkring alltså, såna som sitter på lite äldre bilar. Risken finns att kablarna kan börja brinna om man sätter en större säkring, det har du rätt i. Frågan är ju om säkring och kablar är rätt dimensionerade för de saker som sitter anslutna, det måste du nog försöka kolla upp innan vi kan ge så mycket mer råd.

Om jag kikar i ett elschema till Amazon så går det en 1,5 mm2 kabel från tändlåset ner till startmotorns solenoid, då bör det även funka på duetten tycker jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 september 2013)

Sök