Audi TT RS Vinterkörning...

FiNCH
25 september 2013 · 29 Inlägg

Tjena!

Nu har jag grubblat och grubblat i flera dagar och håller på att bli tokig.
Jag skaffade nyligen en Audi TT RS i MYCKET fint skick, tidigare ägare har aldrig vinterkört den och nästan aldrig i regn. Alltid förvarad i Garage osv, riktigt nyskick!

Jag överväger att hyra garage å ställa bilen & köpa ngt gammalt mög för 5000 å kuska runt i.
Men många tankar flyger genom mitt huvud.

Att ställa bilen har för och nackdelar
+ Den rullar färre mil per år
+ Den håller bättre skick
+ Man kan pilla och göra rent här å där samt styla bilen under vinter halvåret
Finns en rad saker till som är +

- I min värld så känns det som att bilen bör motioneras, dvs att hela bilen ska ju användas eftersom det är just... En bil!

Mina tankar går fram och tebax mellan plus och minus och jag blir galen!
En till tanke är att det bara finns 47 TT RS i Sverige och det gör ju att man vill vara ännu mer noga.

OM jag mot all förmodan skall köra den i vinter så blir det att göra följande:
* Tectyl behandla (Typ Gummi under hela jävla bilen så den tål salt osv)
* Samt installera Motorvärmare och ALLTID förvärma innan start!

Dela era tankar och tips, övertyga mig om ngt av mina val.

Tack! cool

Busgrabb Rejsa ?
25 september 2013 · 2 959 Inlägg

FiNCH skrev:
Tjena!

Nu har jag grubblat och grubblat i flera dagar och håller på att bli tokig.
Jag skaffade nyligen en Audi TT RS i MYCKET fint skick, tidigare ägare har aldrig vinterkört den och nästan aldrig i regn. Alltid förvarad i Garage osv, riktigt nyskick!

Jag överväger att hyra garage å ställa bilen & köpa ngt gammalt mög för 5000 å kuska runt i.
Men många tankar flyger genom mitt huvud.

Att ställa bilen har för och nackdelar
+ Den rullar färre mil per år
+ Den håller bättre skick
+ Man kan pilla och göra rent här å där samt styla bilen under vinter halvåret
Finns en rad saker till som är +

- I min värld så känns det som att bilen bör motioneras, dvs att hela bilen ska ju användas eftersom det är just... En bil!

Mina tankar går fram och tebax mellan plus och minus och jag blir galen!
En till tanke är att det bara finns 47 TT RS i Sverige och det gör ju att man vill vara ännu mer noga.

OM jag mot all förmodan skall köra den i vinter så blir det att göra följande:
* Tectyl behandla (Typ Gummi under hela jävla bilen så den tål salt osv)
* Samt installera Motorvärmare och ALLTID förvärma innan start!

Dela era tankar och tips, övertyga mig om ngt av mina val.

Tack! cool

Brukar tänkte lite som dig ibland angående finbilar.
Andra sidan lever man bara en gång och skiten är till för att användas och just 4WD bilar passar ju klockrent på vintern.
Du kommer iallafall sälja den innan rost ens är att tänka på.
Körde själv min föredetta Evo 9 en del i snön och det är kul smile

Köp en skrothög med också, kör den i saltslask och regn och kör TT:n när det är snö och lite iskörning osv....ett alternativ kanske?

Autotech
BMW 335D (2008)
FiNCH
25 september 2013 · 29 Inlägg

Busgrabb skrev:

FiNCH skrev:
Tjena!

Nu har jag grubblat och grubblat i flera dagar och håller på att bli tokig.
Jag skaffade nyligen en Audi TT RS i MYCKET fint skick, tidigare ägare har aldrig vinterkört den och nästan aldrig i regn. Alltid förvarad i Garage osv, riktigt nyskick!

Jag överväger att hyra garage å ställa bilen & köpa ngt gammalt mög för 5000 å kuska runt i.
Men många tankar flyger genom mitt huvud.

Att ställa bilen har för och nackdelar
+ Den rullar färre mil per år
+ Den håller bättre skick
+ Man kan pilla och göra rent här å där samt styla bilen under vinter halvåret
Finns en rad saker till som är +

- I min värld så känns det som att bilen bör motioneras, dvs att hela bilen ska ju användas eftersom det är just... En bil!

Mina tankar går fram och tebax mellan plus och minus och jag blir galen!
En till tanke är att det bara finns 47 TT RS i Sverige och det gör ju att man vill vara ännu mer noga.

OM jag mot all förmodan skall köra den i vinter så blir det att göra följande:
* Tectyl behandla (Typ Gummi under hela jävla bilen så den tål salt osv)
* Samt installera Motorvärmare och ALLTID förvärma innan start!

Dela era tankar och tips, övertyga mig om ngt av mina val.

Tack! cool

Brukar tänkte lite som dig ibland angående finbilar.
Andra sidan lever man bara en gång och skiten är till för att användas och just 4WD bilar passar ju klockrent på vintern.
Du kommer iallafall sälja den innan rost ens är att tänka på.
Körde själv min föredetta Evo 9 en del i snön och det är kul smile

Köp en skrothög med också, kör den i saltslask och regn och kör TT:n när det är snö och lite iskörning osv....ett alternativ kanske?

Problemet är att jag är vanlig knegare och har inte råd att köpa ngn speciellt dyr vinterbil.
Att köpa ngt för 5000, det är skillnad att hoppa ner från 400.000 till 5000 i kvalité.
Visst jag kan leva med att interiör och sånt inte är lika bra, men bilen måste starta annars är det jobbigt...

Om jag kör TTn på vintern så måste jag köpa Vinterdäck och då blir det ingen slaskbil..
Det är helt enkelt antingen eller för mig =/

DF Faderator
25 september 2013 · 228 Inlägg

FiNCH skrev:
Tjena!

Nu har jag grubblat och grubblat i flera dagar och håller på att bli tokig.
Jag skaffade nyligen en Audi TT RS i MYCKET fint skick, tidigare ägare har aldrig vinterkört den och nästan aldrig i regn. Alltid förvarad i Garage osv, riktigt nyskick!

Jag överväger att hyra garage å ställa bilen & köpa ngt gammalt mög för 5000 å kuska runt i.
Men många tankar flyger genom mitt huvud.

Att ställa bilen har för och nackdelar
+ Den rullar färre mil per år
+ Den håller bättre skick
+ Man kan pilla och göra rent här å där samt styla bilen under vinter halvåret
Finns en rad saker till som är +

- I min värld så känns det som att bilen bör motioneras, dvs att hela bilen ska ju användas eftersom det är just... En bil!

Mina tankar går fram och tebax mellan plus och minus och jag blir galen!
En till tanke är att det bara finns 47 TT RS i Sverige och det gör ju att man vill vara ännu mer noga.

OM jag mot all förmodan skall köra den i vinter så blir det att göra följande:
* Tectyl behandla (Typ Gummi under hela jävla bilen så den tål salt osv)
* Samt installera Motorvärmare och ALLTID förvärma innan start!

Dela era tankar och tips, övertyga mig om ngt av mina val.

Tack! cool

Jag tycker helt klart du ska köra den på vintern! Det är ju förbövelen en bil! cool
Självklart är det en mycket fin och annorlunda bil, men en Quattro och inte minst en RS på vintern kan ju inte annat än bli fantastiskt roligt!

Min far, 2-D här på Garaget äger en Audi TT 2,0 TFSI 2008 och han har alltid kört den på vintern, även jag har kört bilen på vintern och jag kan intyga att även om det är en framhjulsdriven bil så är det en grymt rolig bil på vintern.
Bilen i sig har klarat sig väldigt bra efter vintrarna ( Han har ägt den sen 2008 och kört den varje vinter ) den ser fortfarande ut som en bil som bara är sommarkörd.
Detta beror nog på att han tar väl hand om bilen och tvättar bilen minst 2 gånger i veckan året runt.

Det enda (!) som hittils har tagit stryk på min fars TT under vintrarna det är naven där fälgarna ska på, dom rostar lätt och är vanligt på TT:sarna så ska du köra bilen på vintern rekomenderas att måla dessa nav. ( Om RS inte har målade redan från fabrik vill säga ).

Senast redigerat av DF (30 september 2013)

"Being second is to be the first of the ones who lose"
Volvo 940 "LTT" (1997)
trocade
25 september 2013 · 194 Inlägg

FiNCH skrev:

Busgrabb skrev:

FiNCH skrev:
Tjena!

Nu har jag grubblat och grubblat i flera dagar och håller på att bli tokig.
Jag skaffade nyligen en Audi TT RS i MYCKET fint skick, tidigare ägare har aldrig vinterkört den och nästan aldrig i regn. Alltid förvarad i Garage osv, riktigt nyskick!

Jag överväger att hyra garage å ställa bilen & köpa ngt gammalt mög för 5000 å kuska runt i.
Men många tankar flyger genom mitt huvud.

Att ställa bilen har för och nackdelar
+ Den rullar färre mil per år
+ Den håller bättre skick
+ Man kan pilla och göra rent här å där samt styla bilen under vinter halvåret
Finns en rad saker till som är +

- I min värld så känns det som att bilen bör motioneras, dvs att hela bilen ska ju användas eftersom det är just... En bil!

Mina tankar går fram och tebax mellan plus och minus och jag blir galen!
En till tanke är att det bara finns 47 TT RS i Sverige och det gör ju att man vill vara ännu mer noga.

OM jag mot all förmodan skall köra den i vinter så blir det att göra följande:
* Tectyl behandla (Typ Gummi under hela jävla bilen så den tål salt osv)
* Samt installera Motorvärmare och ALLTID förvärma innan start!

Dela era tankar och tips, övertyga mig om ngt av mina val.

Tack! cool

Brukar tänkte lite som dig ibland angående finbilar.
Andra sidan lever man bara en gång och skiten är till för att användas och just 4WD bilar passar ju klockrent på vintern.
Du kommer iallafall sälja den innan rost ens är att tänka på.
Körde själv min föredetta Evo 9 en del i snön och det är kul smile

Köp en skrothög med också, kör den i saltslask och regn och kör TT:n när det är snö och lite iskörning osv....ett alternativ kanske?

Problemet är att jag är vanlig knegare och har inte råd att köpa ngn speciellt dyr vinterbil.
Att köpa ngt för 5000, det är skillnad att hoppa ner från 400.000 till 5000 i kvalité.
Visst jag kan leva med att interiör och sånt inte är lika bra, men bilen måste starta annars är det jobbigt...

Om jag kör TTn på vintern så måste jag köpa Vinterdäck och då blir det ingen slaskbil..
Det är helt enkelt antingen eller för mig =/

Asch, en vinterbil är the shit på vintern, man slipper bry sig om stenskott och flygande dubb som faktiskt är det värsta mot lite slask... sönderblästrad front/huv/ruta på finbilen är inte kul alls.

Du får en fin vinterbil för dom pengarna vinterdäck och fälg kommer kosta dig.

P.s jag har vinterbil som kostade mig 3000, inne på andra vintersäsongen big_smile

Senast redigerat av trocade (25 september 2013)

FiNCH
27 september 2013 · 29 Inlägg

trocade skrev:

FiNCH skrev:

Busgrabb skrev:

Brukar tänkte lite som dig ibland angående finbilar.
Andra sidan lever man bara en gång och skiten är till för att användas och just 4WD bilar passar ju klockrent på vintern.
Du kommer iallafall sälja den innan rost ens är att tänka på.
Körde själv min föredetta Evo 9 en del i snön och det är kul smile

Köp en skrothög med också, kör den i saltslask och regn och kör TT:n när det är snö och lite iskörning osv....ett alternativ kanske?

Problemet är att jag är vanlig knegare och har inte råd att köpa ngn speciellt dyr vinterbil.
Att köpa ngt för 5000, det är skillnad att hoppa ner från 400.000 till 5000 i kvalité.
Visst jag kan leva med att interiör och sånt inte är lika bra, men bilen måste starta annars är det jobbigt...

Om jag kör TTn på vintern så måste jag köpa Vinterdäck och då blir det ingen slaskbil..
Det är helt enkelt antingen eller för mig =/

Asch, en vinterbil är the shit på vintern, man slipper bry sig om stenskott och flygande dubb som faktiskt är det värsta mot lite slask... sönderblästrad front/huv/ruta på finbilen är inte kul alls.

Du får en fin vinterbil för dom pengarna vinterdäck och fälg kommer kosta dig.

P.s jag har vinterbil som kostade mig 3000, inne på andra vintersäsongen big_smile

Du har rätt, slask och stenskott är ingen hitt...
Får bli att ställa in bilen på vintern, usch vad jag ska sakna den!

Markus1987
27 september 2013 · 498 Inlägg

En trevlig fördel att ställa in bilen på vintern är att den kommer vara riktigt rolig att ta ut igen för sommaren och köra, nybils upplevelse varje gång säkert tongue

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 september 2013 · 3 929 Inlägg

Tänk också på att det är en modern bil.
Det är ingen 90-tals bil som börjar rosta vid första åsyn av salt smile
Den klarar sig mycket väl på vintern bara du tar han om den. Som du säger, underredsbehandla den, waxa den innan osv.
Och mest av allt, TVÄTTA OFTA! De må bara vara lite smuts kan man tycka men tänk när det ligger i alla panelspringor och skaver igenom lacken. Då börjar det rosta.
Tvätta den är allra viktigast, rosten äter nog ändå bilen före motorn pajjar av kallstarter. Waxa någon gång i veckan också om du både tycker det är kul att waxa och vill att den ska vara ordentligt fin konstant.

Som sagt, med en sån modern bil som är välbyggd ska du nog inte oroa dig smile

Men jag är som dig också, min fin bil står inne på vintern. Jag har inget med den att göra på vintern ändå tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
NiKeMaN Entreprenör
29 september 2013 · 1 286 Inlägg

Att ställa in en ny bil i ett garaget är totalt helt onödigt.

Bilen KOMMER att fortsätta rasa i värde varje månad - påställd eller avställd.
Bilen KOMMER INTE att rosta sönder närmsta åren - oavsett!
Bilens motor KOMMER INTE heller att rasa bara för att du startar den i minusgrader.

Audi har redan tänkt på detta och byggt en bil som är till för att köras - året runt. Du behöver inte Tectylbehandla. - Eller jo förresten ska du behålla bilen själv i 30 år så kan det väl vara smart. men annars - varför lägga pengar på sådant?

Du kommer inte få en endaste krona mer för din Audi TT RS när du så småningom säljer den bara för att den varit avställd vintertid. Det finns INGEN som kommer att tacka dig för detta.

Hur vet jag det?

Jo 2008 köpte jag min första sprillans nya bil. En BMW 325dM Coupe. Körde bilen med glädje hela sommaren, och när hösten kom så hade jag samma ågren som du så jag ställde av bilen över vintern.... Månaderna gick och jag kuskade runt i en Passat 1.8T -02 som jag köpt som vinterbil.
Och visst - när man på våren tog fram sin nya BMW igen så är det en enorm glädje. Men VARJE månad hela vintern så hade jag betala mina ca 4000:- varje månad på lånet. Och när jag sedan sålde bilen så fick jag inte en krona extra för att den bara var sommarkörd.

Däremot så höll jag ändå bilen i ett exemplariskt skick och den var otroligt fin.

Det jag menar är: Med ett par vettiga vinterhjul (alufälgar 18-19" med BRA vinterdäck) så kan man njuta av sin dyra och fina bil - även vintertid. Både motormässigt och utseendemässigt.

Så nu för tiden så kör jag mina nya bilar både sommar och vintertid.
https://www1.garaget.org/archive/7/6474/282110/282110-3061780.jpg

Senast redigerat av NiKeMaN (29 september 2013)

// Niklas Johansson
SportPilot Ubåtsingenjör
29 september 2013 · 7 250 Inlägg

jag hade nog ställt av den och köpt en vinterbil ... mindre roligt att behöva bry sig så mycket

du slipper ju tvätta varannan dag och waxa en gång i veckan + att du slipper lägga mycket pengar på nya fälgar och vinterdäck.

Mitt tips är att köpa dig en impreza 2,0gl eller en rx smile billiga att äga, billiga i inköp och skit kul på vintern !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Aerodynamik ...
29 september 2013 · 7 120 Inlägg

Kör, bara kör. Lyssna på Nikeman smile

RockSolid
29 september 2013 · 97 Inlägg

Bilar är till för att användas och det är minus grader i tyskland med så det är nog lungt.

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
29 september 2013 · 2 307 Inlägg

Allt har å göra med hur länge du tänkt å ha bilen.

Underedsbehandling hade jag gett fan i. Audi rostar ytterst lite.

Visst e det kul med ny å fräsch bil på vintern å 4WD med för den delen.

Motorvärmare hade jag absolut haft om inte för bilens skull så för min egen smile


Håll efter den e AåO Tvätta vaxa underspola å gör detta ofta.

Jag själv har ju faktiskt 1 bil på sommaren å en bil på vintern. Jagga kan dock vara lite mer rostbenägna å min sommarbil e ju inte ny heller direkt längre.

Å jag sparar ju nästan pengar på å ha 2 bilar med. !( tums vinterhjul till Ren e inte gratis å försäkringen på vinterbilen e mkt billigare.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RannerKing www.LynxTalk.se
29 september 2013 · 420 Inlägg

Bilen är väl försäkrad, så om du hoppar ut i diket får du väl pengar för bilen i alla fall.

Är det så att bilen är värd mycket mer om den bara är sommarkörd och har blank lack, så är det ju bara att köra den året runt och sedan skicka bilen på omlackering innan försäljning. Då är det ju bara att slipa bort den lilla rost som eventuellt skulle finnas där.

En välfylld servicebok är mycket mer värd i mina ögon.

Jag förstår att man har en vinterbil om sommarbilen är en gammal jänkare, dom är ju stört omöjliga att känna sig säker i efter vintervägar.  Men en Audi TT bör väl ändå vara en så pass säker att den går att köra vintertid.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
FiNCH
29 september 2013 · 29 Inlägg

Tack tack för alla svar!

Idag köpte jag mig en Audi 80 2.0 med Motorvärmare och klena 114 hästar smile
för 5500kr som bruden sedan får ta över som första bil när hennes körkort är klart!

TT RSn åker in i garage om 1 månad.

Digital_Kicker
29 september 2013 · 3 721 Inlägg

FiNCH skrev:
Tack tack för alla svar!

Idag köpte jag mig en Audi 80 2.0 med Motorvärmare och klena 114 hästar smile
för 5500kr som bruden sedan får ta över som första bil när hennes körkort är klart!

TT RSn åker in i garage om 1 månad.

Ett bra beslut!

SportPilot Ubåtsingenjör
29 september 2013 · 7 250 Inlägg

bra beslut ! hade jag också gjort smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
29 september 2013 ·

Lite sent tillkommen i tråden men tycker du gjorde det rätta, någon måste ju spara på nutidens vanliga/ovanliga bilar för att om 20år ha den där udda fina TT i detta fall, i superskick.

RockSolid
29 september 2013 · 97 Inlägg

Den är ett år för gammal för att köra på vintern såg ja nu wink det är väll 2012 som man kunde stänga av antisladd helt

Kia optima (2015)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
FiNCH
30 september 2013 · 29 Inlägg

Jag kan stänga av Anti sladd på min smile
Har gått på ställ genom rondeller i regn tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang