3815
Sök

BMW 325a startproblem

9 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
Halloj! Har haft problem med att starta epan min och konstaterar att de kan mycket väl vara stöldspärrn som har hakat upp sig.

Bilen i sig är en bmw e36a av års modell -91 och har en b230f istället för en m50.

Jag har gått genom de mesta. Dvs, bränslepumpen, tändkablar, fördelarlocket, säkringen, bränsletryckregulatorn osv. Dock så blinkade inte felkodsdosan när jag försökte trycka på knappen så jag kan inte utgå från den.

Den får gnista så de är inget problem men när jag tog ut tändstiften så visades sig att jag fick inge soppa till motorn även fast det forsade ut bensin ifrån pumpen och btr:n.

Då bilen är en -91a så finns de inget chip i nyckeln som kan ge fel signaler till sensorn vilket gör att immobelisern slår till.

Förhoppningsvis så finns de nån här på sidan som kan hjälpa mig med problemet.

Tack i förhand!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 september 2013
Om du har en bil från 1991 undrar jag om där finns någon form av startspärr överhuvudtaget, det blev ett krav först 1993 och BMW´s bilar fick en enklare form av startspärr. Från och med januari 1994 sattes första generationen av deras EWS-system i produktion, men oavsett vilket har BMW´s startspärr en gemensam nämnare i att systemet går via motorelektroniken. På ett fordon där M50 ersatts av B230F tvivlar jag på att motorelektroniken finns kvar eller är aktiv och då kan inte startspärren spöka heller.

Om du har någon form av larm eller startspärr från tredje part kan problemet sitta där annars tror jag att problemet sitter i delarna från Volvo, det är inte en givare eller liknande som är trasig?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 942 Inlägg
23 september 2013
Låter som att svänghjulsgivaren, spridarrelät eller något dylikt sagt upp sig.
Jag antar att det är LH2.4 eller 2.2 i den och får sprutet ingen RPM-signal så öppnar den inte spridarna. Du får soppa fram till spridarna men eftersom dem inte öppnar får du ingen soppa i cylindrarna.

9 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
R: Aa, men samt så hörde jag att bilar som importerades -97 och uppåt fick installera någon slags immobeliser även om det var privat gjord. Men ni kan de där bättre än mig! big_smile

Tänk du på vevaxelgivarn och sånt där? för de har jag inte gjort.

S: Japp, de är en 2.4a. De enda som är jobbigt med de är väl att jag inte vet vars relät sitter nånstans pga att dom har rört om allting i motorrummet. Skulle dom kunna använt originalen eller tror du att dom bytte relät?

5 942 Inlägg
23 september 2013
Ja tyvärr så brukar det vara så när både motor och tillhörande elhärva är utbytt.
Man tycker ju att det borde vara taget en kabelhärva från t.ex en 240 då dem har lös kabelhärva för motorn istället för inbakad i resten av bilens elsystem som i 740 och 940.

Säkringarna däremot får du leta efter var dem är placerade, bör finnas nummer på reläna och utseendet kan avslöja ganska mycket om vad det är till. Men bäst är att googla på artikelnummren så får man reda på vad det är för relä.

Googlade lite snabbt och spridarrelät bör se ut som bilden i tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p1370327

I en Volvo är det positionerat vid expansionskärlet, det sitter vid höger framskärm original. Såvida kablarna inte är förlänga så kolla därikring.
Man vet som sagt aldrig när det är utbytt motor och tillhörande elhärva.

9 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Ja, efter några dagars uppehåll pga gta 5, körkortet och skolarbete så ska jag kolla de där! Få hoppas på de bästa (y)

9 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
Halloj, just nu så går de åt skogen med de här.

Bägge reläna är utbytta så dom ska vara fräsch iaf... Sen så gick jag upp till grannen och fick testa styrboxen på hans 745a och den fungerade alldeles utmärkt.

Så min fråga är: Kan de vara ett jordfel eller? isf så sitter den vid/på insuget va?

9 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
Nån?

5 942 Inlägg
1 oktober 2013
Jordpunkterna till spridarna sitter på insuget, sitter på samma bultar som håller fuelrailen. 2st på vardera bult om jag inte missminner mig.

Däremot så finns det ju fler jordpunkter än så som hör till andra komponenter.

Edit: Om nu inte spridarnas jordpunkter är flyttade, men på insuget sitter dem original i Volvo.

Edit2: Efter du kollat jordpunkterna så byt svänghjulsgivaren, det är svänghjulsgivaren som ger ut rpm-signal till sprutet och om den inte fungerar så öppnar inte spridarna.
Senast redigerat av simlar (1 oktober 2013)

9 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Kollade för ett tag sen men varvräknarn visade runt 400rpm när man vred på nyckeln så de kan inte va de som är fel på.

Däremot kollade jag om kamremen hade gått av och med de så såg jag att motorn hade kuggat över typ 3 gånger (Den nedre dreven). Visst är de så att om den inte är nollställd så skickar vevaxelgivarn fel signal till spridarna? eller har jag fel?

5 942 Inlägg
6 oktober 2013
Svänghjulsgivaren ger ju signal var kolvarna står så sprutet skickar in soppa och tändning vid rätt tidpunkt på motorvarvet, däremot står ju kamaxeln fel då den kuggat vilket med för att ventilerna står i fel postion och även rotorn står då på fel ställe i fördelarlocket för att skicka gnistan dit den ska.

Så ta loss kamremmen, nolla motorn efter alla märkningar med 1ans cylinder i övre dödpunkt på tändningstakten och häng på remmen.
Sen bör motorn gå igen.

9 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
Okej, men då får de göras imorn.

Tackar!

Sök