9056
Sök

T31b - Motorn ändrad - 945 turbo+

649 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
Står så under tilläggsinformation för min 945 turbo+ -93.

Har försökt söka men hittar inget vettigt.

Vet att det är så för att det är 190hk orginal. Men finns det några fördelar med detta? Kan jag hänga på en 16v topp och en lastbilsturbo utan att besiktningsmännen kan säga till om nå?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

1 758 Inlägg
14 oktober 2013
Nej, bilen är fortfarande bara godkänd med den motor som den är reggad med.

649 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
det är ju fortf en b230ft, bara med en annan topp, dom kan väl inte veta vad som är "ändrat" ?

6 019 Inlägg
14 oktober 2013
Ring till bilprovningen och fråga vad för information dem får fram på datorn. Får dem inte fram något där det står vad som är ändrat så är chansen stor att kunna glida igenom med lite roliga tillbehör så länge det inte märks tydligt att det är mer än 190hk i bilen.
Senast redigerat av simlar (14 oktober 2013)

649 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
Det var det jag trodde. Men tänkte om nån annan gjort just så? Vad kan man kränga på utan att dom skriker rakt ut?

Forummoderator
26 683 Inlägg
16 oktober 2013
Danne8331 skrev:
det är ju fortf en b230ft, bara med en annan topp, dom kan väl inte veta vad som är "ändrat" ?

Nej för det är verkligen ingen skillnad på en 8v-topp och en 16-ventilstopp..(ironi för dem som inte förstod det)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

918 Inlägg
16 oktober 2013
Danne8331 skrev:
Det var det jag trodde. Men tänkte om nån annan gjort just så? Vad kan man kränga på utan att dom skriker rakt ut?

Du får inte ändra något som med motorn att göra efter 1975 men det är inte många som bryr sig om det. Hade inte jag heller gjort.
Senast redigerat av WoozyDozz (16 oktober 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
15 242 Inlägg
16 oktober 2013
ring till bilbekämpningen och fråga gissar att det står i deras papper exakt vad som är gjort..

ett sätt att alltid kunna glida igenom är att hoppa öppet filter
och göra en vättig trimmning.. mellan 270-300hk plockar du med ett 16t-19t och är svårt att se att det ej är orginal.
så hoppar man fjollvisslor och kromade rör så är risken föga att det blir problem.

iditt fall står det säkert att turbo+ är monterat.

Kör fort så hinner inget hända...

649 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Danne8331 skrev:

Nej för det är verkligen ingen skillnad på en 8v-topp och en 16-ventilstopp..(ironi för dem som inte förstod det)

Om det nedan stämmer så är det ju som du säger. MEN, om det inte står vad som är gjort, så borde jag väl kunna kasta på en 16v topp? Det är ju inte så att det blir en "utbytt motor". Står det inte Exakt vad som är ändrat på motorn så kan dom ju inte veta om den är reggad med 16v topp eller ej?

Eller är jag ute och cyklar?

Growe skrev:
ring till bilbekämpningen och fråga gissar att det står i deras papper exakt vad som är gjort..

ett sätt att alltid kunna glida igenom är att hoppa öppet filter
och göra en vättig trimmning.. mellan 270-300hk plockar du med ett 16t-19t och är svårt att se att det ej är orginal.
så hoppar man fjollvisslor och kromade rör så är risken föga att det blir problem.

iditt fall står det säkert att turbo+ är monterat.

Tack för svar!

1 758 Inlägg
16 oktober 2013
Danne8331 skrev:
Om det nedan stämmer så är det ju som du säger. MEN, om det inte står vad som är gjort, så borde jag väl kunna kasta på en 16v topp? Det är ju inte så att det blir en "utbytt motor". Står det inte Exakt vad som är ändrat på motorn så kan dom ju inte veta om den är reggad med 16v topp eller ej?

Transportstyrelsen och besiktningsföretagen har tillgång till fler uppgifter än de som står i regbeviset. När bilen reggades in med T31B skrevs det regpapper som finns i deras arkiv, där det står mer specifikt vad omreggningen omfattar.
Enda sättet att lagligt åka rödblock med 16V och turbo är att bygga på en bil från 1975 eller tidigare, att regga en B204FT i ett ombyggt/amatörbyggt fordon, eller att köpa en importerad bil med B204FT original.

Fri fart för ett fritt folk!
15 242 Inlägg
16 oktober 2013
schnauz skrev:
Danne8331 skrev:

Transportstyrelsen och besiktningsföretagen har tillgång till fler uppgifter än de som står i regbeviset. När bilen reggades in med T31B skrevs det regpapper som finns i deras arkiv, där det står mer specifikt vad omreggningen omfattar.
Enda sättet att lagligt åka rödblock med 16V och turbo är att bygga på en bil från 1975 eller tidigare, att regga en B204FT i ett ombyggt/amatörbyggt fordon, eller att köpa en importerad bil med B204FT original.

nej då lättare än så skaffa en 740 som är högst en 90:a skaffa en B204ft och regga sen är det klart 16v turbo lagligt.

problemet börjar när man försöker montera en motor som är äldre än bilen då börjar problemen men har du en nyare motor än bil och bilen inte är nyare än 31dec 1992 så är det lungt

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
17 oktober 2013
Growe skrev:
nej då lättare än så skaffa en 740 som är högst en 90:a skaffa en B204ft och regga sen är det klart 16v turbo lagligt.

problemet börjar när man försöker montera en motor som är äldre än bilen då börjar problemen men har du en nyare motor än bil och bilen inte är nyare än 31dec 1992 så är det lungt

Problemet är att B204FT inte är typad i Sverige. Har haft många långa samtal med bilprovningens tekniska angående detta. För fordon tagna i bruk före första januari 1993 behövs mycket riktigt inget avgascertifikat om motorn har katalysator, men det måste ändå vara en motor som någon gång varit typad i Sverige (som de har data på i sina register).

Sök