Supra mk3 3.0 turbo 1992 kylsystemet / topplockspacking

Myggzor
22 april 2012 · 68 Inlägg

Tja tänkte höra med er ang detta ......   

Jag har en Toyota supra mk3 3.0 T  92 .a .

Den har stått i 5 år, förra ägaren sa att topplockspackingen var gången.  Jag köpte bilen, plocka bort tändstift och komptesta bilen.

Med helt klart goda resultat. 9-10 kall motor, på samtliga cylindrar.

det ända problemet jag upptäckt var att kylarvattnet rann rakt igenom o läckte ut vid vattenpumpen. 

Nu är vattenpumpen bytt och vattnet blir kvar i kylsystemet.  Motorn går klockrent, tempen ligger på normal.

Öppnar kylarlocket(efter en  lagom provtur på kanske 5 min , med lite gaspådrag..), det står som en fontän ur kylarn... låter trycket pysa ur. Fyller på vatten när han slutat spruta. låter bilen stå på tomgång, man ser att nivån i kylar "gungar" lite
¨Lägger bilen på jämn gas håller ett tag, Släpper och då börjar han fräsa ur kylarn igen....

Kan tillägga att den rök vitt när bilen var kall i ca 5-10min?, innan jag tog en prov tur, därefter sluta det ryka vitt.

Men är det inte normal att det blir lite tryck i kylaren ??? Motorn går ju så sjukt bra, så har svårt att tro att det är toppackningen??  kan det var ngt annat ???

Senast redigerat av Myggzor (22 april 2012)

jocke_gronberg
22 april 2012 · 4 586 Inlägg

Det enklaste sättet är att åka till verkstad och mäta ifall du har avgaser i kylsystemet. Här kan vi gissa hur mycket som helst vad det kan vara. Du bytte väl även termostat när du böt vattenpump ?

Ett säkert tecken är ifall nivån i behållen sjunker vid gas med öppen behållare då är till 99% toppackningen trasig.

har du avgaser i kylaren så har du blåst topplockspackning.

Mer än 1 bars skillnad mellan cylindrarna kräver oftast en renovering sad

Senast redigerat av jocke_gronberg (22 april 2012)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 april 2012 · 1 163 Inlägg

Myggzor skrev:
Tja tänkte höra med er ang detta ......   

Jag har en Toyota supra mk3 3.0 T  92 .a .

Den har stått i 5 år, förra ägaren sa att topplockspackingen var gången.  Jag köpte bilen, plocka bort tändstift och komptesta bilen.

Med helt klart goda resultat. 9-10 kall motor, på samtliga cylindrar.

det ända problemet jag upptäckt var att kylarvattnet rann rakt igenom o läckte ut vid vattenpumpen. 

Nu är vattenpumpen bytt och vattnet blir kvar i kylsystemet.  Motorn går klockrent, tempen ligger på normal.

Öppnar kylarlocket(efter en  lagom provtur på kanske 5 min , med lite gaspådrag..), det står som en fontän ur kylarn... låter trycket pysa ur. Fyller på vatten när han slutat spruta. låter bilen stå på tomgång, man ser att nivån i kylar "gungar" lite
¨Lägger bilen på jämn gas håller ett tag, Släpper och då börjar han fräsa ur kylarn igen....

Kan tillägga att den rök vitt när bilen var kall i ca 5-10min?, innan jag tog en prov tur, därefter sluta det ryka vitt.

Men är det inte normal att det blir lite tryck i kylaren ??? Motorn går ju så sjukt bra, så har svårt att tro att det är toppackningen??  kan det var ngt annat ???

Har egentligen inget att tillägga då Jocke skrev det mesta vettiga men i vilket fall tycker jag du ska byta toppackning till en stål och sätta dit arp bultar så har du en lite säkrare motor ifall du vill få ut lite fler hk smile

Senast redigerat av Andyy90 (22 april 2012)

~Andy~
Myggzor
23 april 2012 · 68 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Det enklaste sättet är att åka till verkstad och mäta ifall du har avgaser i kylsystemet. Här kan vi gissa hur mycket som helst vad det kan vara. Du bytte väl även termostat när du böt vattenpump ?

Ett säkert tecken är ifall nivån i behållen sjunker vid gas med öppen behållare då är till 99% toppackningen trasig.

har du avgaser i kylaren så har du blåst topplockspackning.

Mer än 1 bars skillnad mellan cylindrarna kräver oftast en renovering sad

Ska undersöka saken lite mer..  Men bytte dock inte termostaten. Kan dessa symptom uppstå med en dålig/kaputt/trasig/ursel/kass  termostat?smile

Myggzor
30 april 2012 · 68 Inlägg

hej igen! har nu undersökt saken lite mer,

Inga som helst utslag på avgastestet vi gjorde i kylaren......
Vi har plockat bort termostaten och kört utan den.  Kan tillägga att vattnet blir typ brunt, men det är förmodligen för att bilen stått så länge(5år) ? och rost o skit som lossnar i  kylsystemet ? ...

Men som sagt har kört med bilen både lugnt o lite gaspådrag. Man känner på kylarslangarna att det blir ganska hårda. men man kan trycka ihop dem lite grann ändå liksom.. men det pyser om man skruvar bort locket på kylaren, tog inte bort det helt då jag misstänkte att det skulle spruta vatten då..  Men hur pass högt tryck ska det vara i kylaren på en normalt varm motor?  Ska man kunna ta bort kylarlocket utan att det sprutar vatten??


Lite mer ideér. (vägrar fortfarande tro att det är topplockspackningen...)  hjälp sad

Berna Mr s13 of Sweden
30 april 2012 · 180 Inlägg

Sök lite på nätet ang BHG och 7m-gte så ska du få se hur sjukt vanligt det är med blåst packning.

I mina öron låter det som att komprisionen går ut i kylsystemet och iom det skjuter ut kylvätskan.

Lite för mkt är precis lagom.
Myggzor
30 april 2012 · 68 Inlägg

Berna skrev:
Sök lite på nätet ang BHG och 7m-gte så ska du få se hur sjukt vanligt det är med blåst packning.

I mina öron låter det som att komprisionen går ut i kylsystemet och iom det skjuter ut kylvätskan.

jo, men då borde ju den gett utslag på avgas testet vi gjorde ??    Kan man öppna kylarlocket på en bil som ligger på normal temp utan att det sprutar över ???

Berna Mr s13 of Sweden
30 april 2012 · 180 Inlägg

Myggzor skrev:

Berna skrev:
Sök lite på nätet ang BHG och 7m-gte så ska du få se hur sjukt vanligt det är med blåst packning.

I mina öron låter det som att komprisionen går ut i kylsystemet och iom det skjuter ut kylvätskan.

jo, men då borde ju den gett utslag på avgas testet vi gjorde ??    Kan man öppna kylarlocket på en bil som ligger på normal temp utan att det sprutar över ???

Inte nödvändigtvis, ska inte stå som en fontän ur den även om den är varm, skumma över lite helt normalt men inte mkt mer.

Lite för mkt är precis lagom.
D-alvarsson
18 oktober 2013 · 550 Inlägg

kommit fram till nått ?

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang