3626
Sök

Volvo 945 B230FD Startar ej *LÖST*

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Har ett rätt så akut problem, behöver bilen om några dagar och den startar inte!

Vad har jag gjort?
Jag hade bort toppen och plana den (1mm) bytte kamaxel till en Vx3. Monterade toppen och passade även på att byta kamrem.

Problemet
Den startar inte nu efter montering, har monterat allting rätt och dragit åt allting som det ska vara. Har kontrollerat att den får gnista samt bränsle samtidigt på första cylindern. Tändkablar sitter rätt. Har Ca. 8,5 i kompression på cylindrarna men får ändå inget livstecken?

Blir idiot på det här! Hoppas någon har någon lösning på det här problemet då jag måste fixa det den här veckan smile
Senast redigerat av swebooy (28 oktober 2013)

2 253 Inlägg
28 oktober 2013
Har Du bränsle i 1:ans cylinder (eller lite startgas) och motorn inte tänder då du har gnista, så innebär det att gnistan kommer då det inte finns kompression.
Endera så står tändningen helt fel.... alltså gnista vid någon annan tidpunkt än då kolven är i ÖDL. (i topp, eller ngt före i kompressionstakt). Ett varv fel på veven går väl inte, men tändfördelaren kanske är monterad i fel arbetstakt, vilket då blir ett varv fel på veven! Detta gör att motorn inte kommer att tända på någon cylinder!

Visst man skulle rent teoretiskt kunna anta att ventilerna är öppna om gnistan kommer i rätt tidpunkt, även det ett helt varv fel på veven.... Men det hade du märkt som krökta ventiler sad

Så jag tror mer på det första, att gnistan, tändläget är helt åt skogen....
Senast redigerat av Meaganeowner (28 oktober 2013)

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Har provat att hålla tändstiftet synligt samtidigt som jag håller ett finger över tändstiftshålet och det tänder samtidigt som jag känner "kompressionen" vid fingret hmm

773 Inlägg
28 oktober 2013
nolla motorn igen och ställ efter markörerna. . testa det.

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
har testat att nolla motorn ett par gånger, kollat så kammen står rätt och att kolven är i öd. tändningen kanske inte är 100% rätt men den borde ju ändå ge livstecken och inte stå helt död

6 740 Inlägg
28 oktober 2013
i helgen bytte vi topp på kompisens 945a med b230fd dock till en 531 med vx3, och den gjorde precis samma sak som din, den fick bensin,gnista och komp men ville inte gå igång. vi bytte tändstift rotor och fördelare sen gick skiten igen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
i helgen bytte vi topp på kompisens 945a med b230fd dock till en 531 med vx3, och den gjorde precis samma sak som din, den fick bensin,gnista och komp men ville inte gå igång. vi bytte tändstift rotor och fördelare sen gick skiten igen wink

åfan, kanske fördelaren då, då jag bytte tändstiften + rotor och fördelarlock för ca. en och en halv månad sen smile

6 740 Inlägg
28 oktober 2013
swebooy skrev:
Henkix skrev:

åfan, kanske fördelaren då, då jag bytte tändstiften + rotor och fördelarlock för ca. en och en halv månad sen smile

okej det låter ju rätt nytt så då tycker jag inte det borde vara så. på kompisens bil hade fördelaren gått 45000 mil så den var ju inte ny direkt wink
men ta o nolla motorn, ta bort fördelaren och kolla hur rotorn står med motorn nollad. blecket på rotorn som gnistan kommer från ska stå neråt smile

Du är liv

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
swebooy skrev:
Henkix skrev:

okej det låter ju rätt nytt så då tycker jag inte det borde vara så. på kompisens bil hade fördelaren gått 45000 mil så den var ju inte ny direkt wink
men ta o nolla motorn, ta bort fördelaren och kolla hur rotorn står med motorn nollad. blecket på rotorn som gnistan kommer från ska stå neråt smile

det gör den, fördelaren har gått runt 36, är ju rätt bra gnista men det kanske kan vara den som spökar ändå? smile

6 740 Inlägg
28 oktober 2013
swebooy skrev:
Henkix skrev:
swebooy skrev:

det gör den, fördelaren har gått runt 36, är ju rätt bra gnista men det kanske kan vara den som spökar ändå? smile

då ska ju tändningen stämma smile
ja testa med ny rotor o fördelare det är ju inte så värst dyrt på biltema tongue har du monterat tillbaka jordkablarna uppe vid ventilkåpan?

Du är liv

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
swebooy skrev:
Henkix skrev:

då ska ju tändningen stämma smile
ja testa med ny rotor o fördelare det är ju inte så värst dyrt på biltema tongue har du monterat tillbaka jordkablarna uppe vid ventilkåpan?

japp, alla jordkablar är som det ska, testa även att sätta en startkabel mellan motorn och jord på batteriet smile har en polare som hålls mycket med volvo så kan nog få tag på en annan fördelare för en billig peng att testa med smile

2 253 Inlägg
28 oktober 2013
En gång i tiden gick främre motorfästet på en SAAB 900. Backade och då lyfte motorn i framänden och dog.
Det som hände vara att fördelarlocket puttades snett och den lilla klacken inuti rotorn, som gör att den låser mot fördelarens axel gick rakt av...  Tändningen lite hur som helst. Men det var en SAAB det.

742 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Det var ett så pinsammt fel att jag knappt vågar erkänna det, tänkte inte riktigt på hur tändkablarna skulle sitta utankörde på det gammla hederliga när dom sitter så fint på rad (Van att skruva gammal Opel..) så jag hade satt dom ett snäpp fel, trött efter ett par arbetstimmar och stressad på att få ihop aset smile

6 740 Inlägg
28 oktober 2013
hahahaha, billigt o bra fel med andra ord wink

Du är liv

pim_pim
28 oktober 2013
Meaganeowner skrev:
En gång i tiden gick främre motorfästet på en SAAB 900. Backade och då lyfte motorn i framänden och dog.
Det som hände vara att fördelarlocket puttades snett och den lilla klacken inuti rotorn, som gör att den låser mot fördelarens axel gick rakt av...  Tändningen lite hur som helst. Men det var en SAAB det.

Hände min kompis för några år sedan, han hade en gammal 900 som vi körde stubbrace med. motorfästet gav med sig o det där hände ! lol
Tror dessutom att han gjorde det 2 gånger. haha

Sök