Startproblem Audi 80 2.8 Quatro-92

stvikt
25 oktober 2005 · 10 Inlägg

Jag har ett ganska märkligt problem med min bil, den startar alltid men om jag stänger av den innom ca,5min då startar den inte igen. Efter ett sådant startförsök måste jag vänta ca, 5-6timmar för att den skall starta! När den inte startar så finns det ingen gnista, har kollat spänningen till tändspolarna och det märkliga är att det ligger 12volt på både +och- . En gissning jag har är att det kan vara den induktiva givaren vid svänghjulet som spökar, men varför går den så länge jag inte har gjort en omstart. Om jag startar och kör den riktigt varm så är det inga problem att omstarta! Nu hoppas jag på att detta är ett vanligt problem med just den motorn och någon kan säga direkt att det felet är det!!!

Mvh. Stig

Senast redigerat av stvikt (25 oktober 2005)

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
carawelle
25 oktober 2005 · 460 Inlägg

På VW Audi byts ofta givaren pga startproblem eller att motorn bara tvärstannar!
Helt rätt teori...

Goffen Administratör
25 oktober 2005 · 2 974 Inlägg

hallgivaren sitter i bakkanten på den vänstra toppen har jag för mig den är ju viktigt o ganska vanligt förekommande fel på.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
stvikt
25 oktober 2005 · 10 Inlägg

Sitter Hallgivaren i bakanten av den vänstra toppen?? Sitter det alltså en givare på svänghjulet och en på den ena toppen? Att Hallgivaren ger inpulser till tändspolarna vet jag men vilken funktion har då givaren på svänghjulet? På gamla volvo vet jag att den hadde till uppgift att styra bränslepumpen, gäller det samma på Audi? Och framför allt, vilken av dom är troligast att det är fel på?

Mvh Stig

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
stvikt
26 oktober 2005 · 10 Inlägg

??

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
Sharky
26 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Hej,

Jag är tyvärr för dålig på olika Audimodeller för att kunna säga exakt hur det ser ut på din Audi, men rent generellt ser det ut så här:

1) Vevaxelgivare: Ger varvtalssignal till sprutet och på bilar med gemensam (dvs ej sekventiell insprutning) också styrsignal för insprutningstider. Har man fördelare eller waste-spark tändning så ger denna givare även tändlägesinformation.

2: Kamgivare: I dom fall man har sekventiell insprutning eller separata tändspolar så ger denna givare referens så att sprutet vet vilken cylinder som "står i topp".

3) Bränslepump: Alla moderna sprut, och dom flesta äldre, styr bränslepumpen från vevaxelgivarens signal på så sätt att om man krockar och motorn slutar snurra, så skall soppapumpen sluta mata bensin.
För att man skall kunna starta motorn, så brukar pumpen gå ett par sekunder när man vrider till tändläge.

Mvh
Göran


stvikt skrev:
Sitter Hallgivaren i bakanten av den vänstra toppen?? Sitter det alltså en givare på svänghjulet och en på den ena toppen? Att Hallgivaren ger inpulser till tändspolarna vet jag men vilken funktion har då givaren på svänghjulet? På gamla volvo vet jag att den hadde till uppgift att styra bränslepumpen, gäller det samma på Audi? Och framför allt, vilken av dom är troligast att det är fel på?

Mvh Stig

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
stvikt
26 oktober 2005 · 10 Inlägg

På min Audi finns 3 dubbla tändspolar, betyder det att det måste finnas en kamgivare(Hallgivare)? Och en kanske dum fråga, är sprutet det samma som insprutning? Om jag har uppfattat er riktigt så ligger det närmast tillhands att det är hallgivaren som är kass!

Mvh, Stig

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
Sharky
26 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Dubbla tändspolar brukar betyda waste-spark tändning. Om det ligger närmast till hand att det skulle vara hallgivaren vet inte jag.

Finns det ingen Audimek på forumet??

/Göran


stvikt skrev:
På min Audi finns 3 dubbla tändspolar, betyder det att det måste finnas en kamgivare(Hallgivare)? Och en kanske dum fråga, är sprutet det samma som insprutning? Om jag har uppfattat er riktigt så ligger det närmast tillhands att det är hallgivaren som är kass!

Mvh, Stig

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
stvikt
27 oktober 2005 · 10 Inlägg

Jag ringde Audi verkstad och frågade om dom kunde koppla in analysinstrummentet och läsa av felmedelande, två veckors väntetid!

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
Sharky
27 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Åk till en annan verkstad och be om hjälp. I princip alla verkstäder kan läsa ut felkoder.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
stvikt
27 oktober 2005 · 10 Inlägg

Ok. Tack för tipsen!

Stig

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
stvikt
3 november 2005 · 10 Inlägg

Jag har nu hittat felet om någon skulle vara intresserad! Det var Hallgivaren som Daniel T mycket riktigt gissade! Jag ohm mätte givaren men där var inget motstånd alls. Glad för att ha konstaterat felet ringer jag till Audiservis och vill köpa en ny givare, då föll bomben, 2850:- kostar den. Trodde först att killen läst fel men sån tur hade jag inte. Nu fick servisverkstan behålla sin givare, lyckades hitta en begagnad på skroten för 550:- Nu går bilen som en klocka!

Uddevalla har ofta sveriges billigaste bensin, förnuvarande 9.67
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang