3231
Sök

Min saab 9-5 aero års 2000 stendog underfärd?! olje och batteri lampa börja lysa. hjälp mig .

2 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Var på väg till Töcksfors när bilen sten dog. oljelampan och batteri lampan börja lysa samtidigt som bilen tvärdog.
Sen när jag försökte starta bilen fick ja ett klick ljud och inget mer ? har ström till allt , men det enda som händer är klick ljudet och att instrumentpanelen minskar ljusstyrka när jag försöker få igån den. Vad kan mitt fel vara ?

5 942 Inlägg
9 november 2013
Varför oljelampan och batterilampan började lysa är för att motorn slutade snurra vilket medför att varken generator eller oljepump snurrar så man har varken oljetryck eller laddning.

Har du testat kabla igång bilen? Att det klickar låter precis som att det skulle vara dåligt med kräm i batteriet.
Har du mätt spänningen på batteriet?

2 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Jag har testat startkablar men samma ljud kommer . Nej det har jag dock inte gjort , ska testa det men måste ju få tag i en sådan apparat. ingen annat du kan komma på ?

Of World
3 382 Inlägg
9 november 2013
prova annat batteri. annars  så kan de mycket väl vara något ras på G, fick lära mig de när min saab gjorde såö

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 942 Inlägg
9 november 2013
Du har inte ett annat batteri att testa med?

När det klickar så är det oftast batteriet som är dåligt eller för lite spänning i batteriet.

Men låter konstigt att det inte ens går att kabla igång, bör vara något annat än batteriet som är problemet då såvida det inte är kortslutning i batteriet eller dålig kontakt.

Du skulle kunna testa sätta en startkabel mellan en bra jordpunkt på motorn och minuspol på batteriet för att testa om det är dålig jord som är problemet.

164 Inlägg
9 november 2013
Dåligt med kräm i batteriet eller en skadad kabel. Fungerar det inte med startkablar har de för dålig kontakt, eller så är en kabel på själva bilen av eller skadad någonstans. Alternativet är ju att startmotorn är trasig men det orsakar inte att bilen dör under färd så det kan nog uteslutas.

Troligt scenario: Generator som slutat ladda, sen dog bilen när spänningen i batteriet sjönk för lågt för att driva motorstyrningen och dess förbrukare. Testa att fixa bättre kontakt på startkablarna eller använd en booster, mät laddningen och se om den laddar.

Har varit med om mååånga gånger att kunder kommer in med bilar som inte startar och säger "jag har provat med startkablar men den startar inte ändå", sen tar man boostern och går ut och hänger på och varje gång startar bilen direkt. God kontakt är mycket viktigt då startmotorn behöver fruktansvärt mycket ström (mest av alla förbrukare på hela bilen)

Sök