2289
Sök

Ta bort nivåreglering från W123 kombi - hur påverkas körupplevelsen?

31 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
har planer på att ersätta nivåregleringen på min w123 t kombi från 1980-talet med vanliga stötdämpare från Ford Tanus. Men rent generellt, frånsett att bilen inte längre kan toklastas , finns det andra saker som kommer inverka negativt på körupplevelsen? Blir bakdelen mindre "följsam"?

31 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
Svarar på mitt eget inlägg. Verkar finnas många delade meningar hur det ska göras och om man bör göra det. Har nu kommit över w116 dvs 350s fjädrar som tillsammans med dämparna fr granadan ska ersätta nivåregleringen. Ska tydligen kräva minst ingrepp men är det någon som provat och kan berätta om resultatet?

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
17 november 2013
det viktiga är att ersätta fjädrarna eftersom dom är gjorda för nivåregleringen så¨dessa brukar vara ganska klena mot dito från en utan nivåreglering iallfall är det så med volvosarna kan gissa att det är samma sak med merca.

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
17 november 2013
Jag har ersatt nivåregleringen på en av mina kombi-123:or.

Ska till att börja med säga att jag kommer sätta tillbaka nivåregleringen igen då jag köpt nya dämpare och hydraulrör.

Men, nu kör jag med förstärkta sedanfjädrar, och jag använder Volvo 140-framdämpare.

För att dämparna ska passa i botten får man vidga lite på hålen på dämparens bottenfäste, och sedan har jag använt mig av 4-kantsbrickor som täcker hela plattytan.

Detta fungerar bra men jag skulle gärna ha bilen lite högre bak. Den är absolut inte låg, men gillar då dom är högre. Jag hade en gång en annan kombi där tidigare ägare hade satt dit vanliga sedanfjädrar, som är lite längre än lastfjädrarna, o så hade han gjort en plastdistans på 10mm i toppen av fjädern. Den var i pefekt höjd.

Sänkta 123:or ser alltid ut som zigenarbilar och höjer inte värdet precis

13 Inlägg
25 november 2013
Nu är jag i samma göromål. Har bytt fjädrar fram nu och nu blev bilen väldigt låg bak, måste upp med den. Jag har vanliga sedan-lastfjädrar nu, 345 mm långa. Vet att man kan sätta dit vanliga sedanfjädrar som är 360mm, men det blir för lite höjning. Är det någon som provat att använda Volvo 245 lastfjädrar som ursprungligen är 410 mm?  Man får ju kapa en bit av spiralen för att få bort den bit som annars blir i vägen för stötdämparen, men jag uppskattar att längden borde bli kring 380mm. Så frågan är, någon mer erfarenhet av detta?

Sänkta 123:or ser alltid ut som zigenarbilar och höjer inte värdet precis

Sök