Bygger en bmw m30b34 turbo motor.

Henka_ Slav
10 juli 2013 · 1 454 Inlägg

En jag känner byggde ihop denna och la samtidigt upp exakt vad de kostade i en byggtråd för att allmänheten skulle få en uppfattning om vad de kostar att sno ihop en motor, de tog dom en vecka att göra klart den när alla delar fanns. Det är inget specialbygge utan enbart något att sladda runt på stan med och den levererade ca 400 hk i motorn. Hittar inte byggtråden nu men har för mig notan slutade på 49700:- ca. då var de lite småsaker kvar som inte var klara.


megasquirt ms1 v3.0(launch, flatshift o dubbla tabeller)
630cc Siemens deka spridare
walbropump 255l/h
samco siliconslang
Garrett T04e turbo(54mm/58mm)
HKS 50mm wastegate (kopia)
3tums tryckrör
Sachs 695 o 4pucks sinter
Enkelmasse svänghjul
Litet KN filter(ska uppgraderas)
KL intercooler

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Sebb0
10 juli 2013 · 118 Inlägg

Den pakningen typ? http://badassparts.se/cooperring-packning-m30.html   


Sen så förstår jag att de är så dyrt o bygga motor om man handlar så.
Jag sitter o kollar blocket m.m. där man hittar saker billigt. Är en mästare på att kollar runt massor på alla sidor.

Köpt en "Roto master A/R 60" turbo utan glapp riktigt fin. 400kr.  Den är väl typ dubbelt så stor en en 940 original turbo.

Köpte lite turbo kit. 2tum rör o krökar i mängder, Silikon slangar o några klämmor, en dumpventil en ny intercooler  "dock inte så stor" även ett turbo grenrör till m20b20 nytt aldrig monterat samt att jag fick med ett oljetråg med förbered oljeretur från turbon.
"Kina" saker med rören o allt tål utan problem o ladda 1.5 o fick allt de för 2000kr

och sen köpte jag ju mitt block

bmw M30b34

* Blocket plandeckat
* O-ringar Rostfri tråd nedfräst 0.9mm
* Nya lager
* Honade cylinderlopp
* Svarvade + viktade kolvar + stakar. Nya ringar
* Vevaxeln balanserad på FP engines
* oljetråg med oljeretur

+ Att jag fick med en top till m30b30 som är fin fast med en sliten kam. (den passar på blocket)
2000kr för de.

Så har man lite tålamod o har ögonen öppna så kan man fynda rätt mycket. smile

Henka_ Slav
11 juli 2013 · 1 454 Inlägg

Ja jag ger upp, bygg din motor som du vill. har ju försökt guida dig lite rätt iaf.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Sebb0
11 juli 2013 · 118 Inlägg

tack smile

Boostrider Försöker iaf
11 juli 2013 · 1 998 Inlägg

Du kommer inte långt med motronicen... Köp riktigt sprut om du ska ens försöka dig på 300hk+

Dubbla spridare är ju jättebökigt. Och hur ska du styra extraspridarna. Hur stora spridare behöver du ha för att få lambda 0,8-0,82 vid gaspådrag och laddtryck?

Hur kommer den gå på dellast innan extraspridarna aktiveras?

Bygg riktgit eller räkna med ras väldigt snart. Läs även på en del om motorteknik och hur en motor fungerar.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Sebb0
12 juli 2013 · 118 Inlägg

300hk Gör den motorn utan att en behöva anstränga sig. de gör den med orginal spridare troligen (y)

Och ja som sagt va alla säger skaffa riktiga spridare så ja jag vet att jag borde de. vi får se hur de blir. "Jag är väl ung och dum" Men jag gillar utmaningen. Har som sagt va flera vänner som lyckat mycket bra utan spridare för 12tusen.

Men åter till SAKEN.   jag vill gärna veta lite mera tips på va jag kan göra för att få detta trim projekt lättare  o bättre.  Lite saker jag bör tänka på när jag bygger o sånt? vad ni än kan komma på? 

(Jag vill inte va otrevlig jag är väldigt tacksam för er hjälp) MEN jag behöver inte 3 personer som gör typ 10 inlägg om att jag måste ha "riktiga spridare" jag fatta första gången. så har ni inget annat o komma med en att jag ska köpa "riktiga spridare" så behöver ni inte skriva.  smile Tack

Sebb0
12 juli 2013 · 118 Inlägg

Någon som vet vart jag kan hitta  Värre stakar o kolvar? kollar runt på varenda hemsida o hittar ingen som säljer "trimdelar" till denna motor vet ni någon? smile   m30b34  3.5L 6a

Senast redigerat av Sebb0 (12 juli 2013)

turbo300e
12 juli 2013 · 74 Inlägg

300hk med original spridare skojar du?

gå in på ppf så hittar du trimdelar

Sebb0
12 juli 2013 · 118 Inlägg

tack ska leta runt lite mer där smile

Sebb0
3 augusti 2013 · 118 Inlägg

Nu har jag inhandlat ett Megasquirt ms2v3med launch  och komplet kablage till m30 motor.

Någon som kan rekommendera några vettiga spridare? smile och nu ska dom inte kosta 10tusen....

Mickius
3 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Ppf har bra spridare! Kostar 3500-4000kr för 6st

Sebb0
4 augusti 2013 · 118 Inlägg

http://server.pure-pf.com/webshop2/inde … ;id_lang=7  Dom här tål väl e85?  (de står nästan ingen info)

turbo300e
4 augusti 2013 · 74 Inlägg

de blir bra

gasp88
4 augusti 2013 · 66 Inlägg

härre gud vilket svammel om allt möjligt wink så här kommer i allafall ja bygga i min 535a som ja ska ha turbo i kommer ladda 1bar å köra e85 på oöppnad maskin till att börja med hoppas på komma på rätt sida av 400sträcket i allafall

m30 e28 sväghjul     1000-1300
765 tryckplatta         2700
6 p sinterlammel      1200
stor alu ic                1000
ms1v3 sprut            1500-2000
färdigkabelhärva till 6cyl  1100
2st sp bränslepumpar       1200
6st 875cc                         2500
wg                                  1000
grenrörsdelar samt avgas 2500
sp 62 turbo                      2700
slangar till olja å dvs        1000
oljekylare                       500-1000
siliconslangar                  1000

total summa 23700kr sen tillkommer de ju alltid små kostanader under byggets gång
priserna ja angivit är ny pris så man kan ju självklart få tag på begande grejer till billiigare pris


spridare köper man billigt på racetronix.biz

här ett exempel på att de går få bra fart i bitarna med enkla medel http://www.garaget.org/?car=238402

lycka till med bygget

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!
Sebb0
4 augusti 2013 · 118 Inlägg

Hahahaha!  änklingen någon som gör som jag typ tänkt mig big_smile de är ju redan mycket saker som jag samlat på mig. o de mesta jag köper in är på rea eller begagnat men i ny skick eller liknande.

Det är i denna bil min lilla Opel Manta som motorn troligen hamnar.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=50771

För tillfället sitter det en M30B30 motor som inte är öppnad.
Som jag ska testa lite med o kanske ladda 0.5 med eller liknande smile
en motor som jag ska laborera lite med o lära mig o "köra med turbo" och o senare bygga klart min M30B34 ta ur mycket hästar! smile

Senast redigerat av Sebb0 (4 augusti 2013)

Sebb0
2 december 2013 · 118 Inlägg

Hej Hej! behöver lite hjälp igen! De är så här att jag ska böra fixa en topp till min m30b35 och jag har letat runt en massa om info jag har en m30b30 top liggandes med dålig kam.
Men va jag läst mig till nu så är allt mindre på den en en vanlig m30b35 top (ventiler kanaler och förbrännings rum)

Så jag skulle få tag på en m30b35 top. Men jag tänkte tänkte ju skaffa lite värre ventilfjädrar vipper m.m. en turbo kam med. men då så hitta jag ett litet sätt med (en kam vipper fjädrar) från en sån där gammal 745 turbo topp!
BMW E23 Turbo 745i  Rockers M30 M106 kam  heter de. Och jag skulle vilja ha lite info om de om det är någon som vet? Passar dom grejerna i en m30 topp? Och i så fall skulle de va värt o köpa dom eller ska man satsa på o köpa nya race grejer direkt?

Tuggummimannen Taggad
3 december 2013 · 1 507 Inlägg

Jag hade nog satsat på en bättre grundmotor om du ändå ska ha i den i en bil där den inte passar från början. Volvo t5r 2.3 eller 2.1, eller m50b25.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Sebb0
3 december 2013 · 118 Inlägg

De känns ju fruktansvärt dumt nu när jag börjat lära mig om m30 motorerna och jag köpt in massa grejer och byggt en botten m.m.?
De är väldigt bra motorer som går o få mycket hästar ur. Så varför skulle jag byta ner mig och börja om?  M50 motorerna är ju bra. Men de kostar ju där efter. och volvo motorer är inte lika kul. 6or ska de va smile

Jag är bara lite nyfiken för de finns väldigt mycket delar som folk säger funkar i dessa motorer vilket gör de enu roligare o hålla på med dem. Och jag har redan byggt bilen för att ha en m30 motor i för just nu har jag hinkat i en m30b30 som du kan se här " http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2046137 " och tanken är ju att bygga en ny motor "m30b35" och plocka ut rätt mycket hästar ur smile vilket jag vet är ganska lätt för den har en stor volym och ett starkt block som tål mycket ladd.

Senast redigerat av Sebb0 (3 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang