3864
Sök

Problem med kylsystem, blir för varm. Audi A4 -01

373 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Hejsan!

Har ett lite underligt fel med Audin.

Det är en Audi A4 B5 1.8T, 2001, AWT motorn.

Hade till en början problemet att den inte gick upp i temp ordentligt, kom bara upp i 78 grader som mest. Termostaten misstänktes ju såklart direkt.

Efter att jag nu bytt den så har det blivit ett underligt fel åt andra håller istället.

Bilen blir nu för varm istället. Ligger och pendlar mellan  95-99 grader hela tiden (Kollat med OBD)
Den går upp några grader när jag kör, medans den går ner när jag står stilla. Vilket också känns skumt.

Har luftat ordentligt.
Vattenpump är nyss bytt.
Får ordentligt med värme i kupén.

Vattnet verkar inte vilja cirkulera som det ska. Slangen från termostaten till kylaren är kall, kommer ingen varmvatten där. Även vänstra sidan på kylaren framifrån sätt, är kall (Båda anslutningarna är på höger)

Någon som har en aning om var man ska börja felsöka nu?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 november 2013
95-99 grader är ingen fara...Låt den stå på tomgång (eller runt 1500-2000 varv) i typ 15 min, då skall termostaten öppna. Om inte så kan den vara defekt eller felmonterad?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

373 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
95-99 grader är ingen fara...Låt den stå på tomgång (eller runt 1500-2000 varv) i typ 15 min, då skall termostaten öppna. Om inte så kan den vara defekt eller felmonterad?

Nej det vet jag, men det är fortfarande för högt med tanke på att termostaten ska öppna vid 88 grader.

Den har stått på tomgång väldigt länge, den är tillräckligt varm.

Bytte den första för att jag trodde den va defekt, fick dock samma problem med nästa. Så utesluter termostaten.

Den är monterad rätt.
Senast redigerat av zagzer (27 november 2013)

4 474 Inlägg
27 november 2013
Den BÖRJAR öppna vid 88 grader...Helt öppen vid 97 kanske...95-99 är helt OK.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
27 november 2013
På mina bilar kan det ta uppåt 30 min på tomgång innan kylaren är genomvarm...Om du torrvarvar så bör den öppna efter typ 15 min (räknat från kallstart)

373 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Men har inte bara stått på tomgång i 15min. Utan även kört 15km ungefär.

På en normalt fungerande bil så ser du aldrig att tempmätaren rör sig när den väl kommit upp i arbetstemp. Men min är ju mer mot 100 sträcken än på 90.

Var på två verkstäder och fråga idag med. Båda ställena tyckte att det lät konstigt och att den inte bör gå så högt.

4 474 Inlägg
27 november 2013
Då får du lufta mer? Man kan visst se tempmätaren röra sig på en "normal" bil allt beror på hur hårt man kör...

5 942 Inlägg
27 november 2013
Du har inte satt termostaten åt fel håll eller om den nya termostaten är defekt?
Du provade inte termostaten i kokande vatten innan du monterade den?

För eftersom kylarslangen från termostat till kylare är kall fastän motortempen är uppe vid 99°C så bör det antingen vara luft i kylsystemet, dålig cirkulation eller termostat som ej öppnar.

Och eftersom du luftat kylsystemet flera gånger och får bra värme i kupén och vattentempen inte är galet hög så tyder ju det på att du har bra cirkulation av vattnet bara att inget kommer ut från termostathuset till kylaren vilket får mig att misstänka en defekt eller felaktigt monterad termostat fastän den är nybytt.
Det är inte allt för ovanligt med helt nya termostater som inte öppnar, därför rekommenderar jag att alltid provkoka den innan montering då det inte är kul att behöva tömma ur kylsystemet och skruva bort allt igen ifall termostaten inte fungerar som den ska.
Senast redigerat av simlar (27 november 2013)

373 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Ja jo klart att den kan röra sig, men nu har jag kört lugnt.

Har du något förslag på hur man kan få bort en eventuell luftficka?

5 942 Inlägg
27 november 2013
Ställa bilen i en brant backe eller hissa upp fronten och sen ta bort kylarlocket starta motorn och klämma på alla kylarslangar brukar alltid funka ifall det är tjurigt att få ut luften.

373 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Du har inte satt termostaten åt fel håll eller om den nya termostaten är defekt?
Du provade inte termostaten i kokande vatten innan du monterade den?

För eftersom kylarslangen från termostat till kylare är kall fastän motortempen är uppe vid 99°C så bör det antingen vara luft i kylsystemet, dålig cirkulation eller termostat som ej öppnar.

Och eftersom du luftat kylsystemet flera gånger och får bra värme i kupén och vattentempen inte är galet hög så tyder ju det på att du har bra cirkulation av vattnet bara att inget kommer ut från termostathuset till kylaren vilket får mig att misstänka en defekt eller felaktigt monterad termostat fastän den är nybytt.
Det är inte allt för ovanligt med helt nya termostater som inte öppnar, därför rekommenderar jag att alltid provkoka den innan montering då det inte är kul att behöva tömma ur kylsystemet och skruva bort allt igen ifall termostaten inte fungerar som den ska.

Den är monterad åt rätt håll, det vet jag.

Har provat med två nya termostater, då jag trodde den första var trasig när jag testa den. Känns ju jäkligt dåligt om båda skulle vara trasiga.

373 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Ställa bilen i en brant backe eller hissa upp fronten och sen ta bort kylarlocket starta motorn och klämma på alla kylarslangar brukar alltid funka ifall det är tjurigt att få ut luften.

Har ställt bilen i brant lutning, åt all möjliga håll, utan någon framgång.

373 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Tänkte att jag skulle skriva hur det gick med bilen.

Kom fram till att termostaten jag fått öppnade försent. Provkokade den och den började inte öppna förrens 95 grader.
Lämna tillbaks den och köpte en på mekonomen istället, hem och provkoka. Samma grej där, börjar öppna vid 95 grader.
Åkte och lämna tillbaks den med och for till VAG istället och beställde en original.

Provkoka såklart den också, den börja öppna vid 87-88 grader, precis som den ska.

Bytt den nu, och nu fungerar allt som det ska. Bra cirkulation och tempen ligger på 90 grader.

5 942 Inlägg
3 december 2013
Ja men vad bra att det var så pass enkelt.

Inte så kul med två helt nya felaktiga termostater.
Men det var inte så kallade "vintertermostater" då? Dessa brukar öppna några grader senare för att få goare värme på vintern.

4 474 Inlägg
3 december 2013
Jag är inte alls säker på att det var nåt fel på de "felaktiga" termostaterna. I regel är termostaterna stämplade med ett visst gradtal, var det stämplade med 88 eller typ 95? När jag skulle köpa termostat till min ena bil så hade mekonomen en som passade (fabrikat Vernet, öppnade vid 75 grader...). Det är bara det att original öppnar vid 80, men Mekonomen stod på sig: Jo den passar...Efter den gången kollar jag alltid med vilken temperatur en termostat är stämplad + provkokning...

373 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Jag är inte alls säker på att det var nåt fel på de "felaktiga" termostaterna. I regel är termostaterna stämplade med ett visst gradtal, var det stämplade med 88 eller typ 95? När jag skulle köpa termostat till min ena bil så hade mekonomen en som passade (fabrikat Vernet, öppnade vid 75 grader...). Det är bara det att original öppnar vid 80, men Mekonomen stod på sig: Jo den passar...Efter den gången kollar jag alltid med vilken temperatur en termostat är stämplad + provkokning...

Stod 88 stämplat på den, och den andra jag testa stod det 87 stämplat.

Sök