3861
Sök

Rover 620 SDI vibrerande växelspak

Herr
1 722 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Hallå!

När bilen står på tomgång så vibrerar växelspaken, sen kan det vara lite halvtrögt att få i växlarna ibland.. jag har för mej att det ska sitta någon sorts gummibussning vid växelspaken som gör gör att växlarna ska gå i lättare.. för just nu är den ganska sladdrig, och vibrerar ordentligt på tomgång. Någon som vet fall det stämmer på denna bil? bottenplattan ska vara samma som honda accord enligt info jag fått.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Forummoderator
18 440 Inlägg
3 december 2013
LocKtar skrev:
Hallå!

När bilen står på tomgång så vibrerar växelspaken, sen kan det vara lite halvtrögt att få i växlarna ibland.. jag har för mej att det ska sitta någon sorts gummibussning vid växelspaken som gör gör att växlarna ska gå i lättare.. för just nu är den ganska sladdrig, och vibrerar ordentligt på tomgång. Någon som vet fall det stämmer på denna bil? bottenplattan ska vara samma som honda accord enligt info jag fått.

Hade exakt samma problem på min 620 SDi. Ettan och tvåan var djuriskt svåra att få i dessutom. Mycket riktigt är det länkaget med bussning som är utslitet och behöver bytas. För cirka 2500:- på en verkstad som vet vad de gör blir spakfan som ny och växellägena exakta igen. Har ej bytt själv.

2 253 Inlägg
3 december 2013
På två av mina bilar har det varit samma problem. En Saab 900 och senast en Passat 96:a.
I båda fallen så var det en motorkudde som gett upp.
Enkelt att kolla. Be någon sätta sig i bilen. Dra åt handbromsen, lägg i ettan (testa även med backen), släpp upp kopplingen till dragläge. Kolla under huven. Lyfter motorn i fram eller bakkant mer än ca 1 cm... ja då felar en motorkudde. Det kan även hända att motorn vickar i sidled - samma fel.

Forummoderator
18 440 Inlägg
3 december 2013
Meaganeowner skrev:
På två av mina bilar har det varit samma problem. En Saab 900 och senast en Passat 96:a.
I båda fallen så var det en motorkudde som gett upp.
Enkelt att kolla. Be någon sätta sig i bilen. Dra åt handbromsen, lägg i ettan (testa även med backen), släpp upp kopplingen till dragläge. Kolla under huven. Lyfter motorn i fram eller bakkant mer än ca 1 cm... ja då felar en motorkudde. Det kan även hända att motorn vickar i sidled - samma fel.

Motorkudde är inte problemet i detta fall. Med 99% säkerhet är det kulled till spak. Mycket välkänt problem på dessa.

2 253 Inlägg
3 december 2013
Jo, jo, så kan det vara.
Men medge att det är rätt enkelt att på plats först utesluta motorkudde. I princip att bara lyfta på huven, utan allt för mycket tidsspillan.

Men ! Varför ska TS bry sig?
Att det eventuellt skulle kunna vara en kudde är ju tydligen mindre än 1 på 100 på just dessa bilar.... 
Kör till verkstaden direkt o glöm detta med kuddar.... oddsen är för dåliga.

Tänk om det då visar sig vara en kudde smile köp då direkt en Trisslott. Vi delar på vinsten.

Herr
1 722 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
LocKtar skrev:
Hallå!

Hade exakt samma problem på min 620 SDi. Ettan och tvåan var djuriskt svåra att få i dessutom. Mycket riktigt är det länkaget med bussning som är utslitet och behöver bytas. För cirka 2500:- på en verkstad som vet vad de gör blir spakfan som ny och växellägena exakta igen. Har ej bytt själv.

Misstänkte att det var något sådant.. lägger inte 2500 på en sån grej, hur bökigt är det att byta själv? låter som själva delen inte behöver vara så dyr? har tillgång till verkstad med billyft o allt vad det innebär.. smile

Forummoderator
18 440 Inlägg
4 december 2013
Meaganeowner skrev:
Jo, jo, så kan det vara.
Men medge att det är rätt enkelt att på plats först utesluta motorkudde. I princip att bara lyfta på huven, utan allt för mycket tidsspillan.

Men ! Varför ska TS bry sig?
Att det eventuellt skulle kunna vara en kudde är ju tydligen mindre än 1 på 100 på just dessa bilar.... 
Kör till verkstaden direkt o glöm detta med kuddar.... oddsen är för dåliga.

Tänk om det då visar sig vara en kudde smile köp då direkt en Trisslott. Vi delar på vinsten.

Poäng där! Givetvis ska man kolla upp!

Herr
1 722 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
jo! men hur bökigt var det att byta?

Jag kikade under bilen idag i samband med oljebytet.. Är ju ett länkage som går från växelspaken till lådan. Exakt vilken del är det som är kass? det är ju en bussning som sitter med 2 bultar just under växelspaken, den såg ju ganska lättbytt ut. Det va det enda jag kunde så som skramlade..  smile

2 253 Inlägg
4 december 2013
Kommer ihåg byte av helt växelställ på någon SAAB och någon gång byte av växellåda. I alla fall, så var det lite lurigt på dessa bilar (säkert med andra också), när man skulle plocka ihop det hela. Jämför det med det byte du kanske ska göra. När jag monterade samman så skulle 2:an, tror jag det var, läggas i på växellådan, sedan skulle växelspaken låsas med en borr eller sprint i något hål. Så var det i princip att skruva åt en klämkoppling på växelstången.
Sist av allt skulle en finjustering av hela stället, fram o åter, till för att alla växlar skulle smäcka in fint o lent.

Vet inte hur det är på din bil om du plockar isär, men jag förmodar att det inte är krysskilar som låser delarna i rätt läge.
Kanske bara det är värt att kolla innan Du plockar isär. Kan bli svårt att hitta växlarna annars.

Haynes kanske har en rephandbok.

Någon på forumet kanske vet om det bara är att skruva i en ny bussning?

Herr
1 722 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Låter bökigt=) hmm, lutar åt att jag låter det va!

Sök