Tips på lämplig bil att trimma för bana och vardagligt bruk?

wallingstam
4 december 2013 · 474 Inlägg

Tjenare!
Jo det är så att jag tänkte göra mig av med porschen och sedan köpa någon åretruntbil för en lite vettigare peng. Detta för att få en slant över för att köpa mig en bil som jag kan ha riktigt roligt med både på bana samt till vardagskörningen då och då.

Har varit inne på e36 och sedan bygga turbo men jag är lite anti att man lär passa sig för polisen hela tiden.
Jag vet att trimning inte är lagligt, så moralpredikarna kan lägga ner direkt MEN en turbo på en bmw märker till och med en ointresserad polis och vips så har man reg.bes. att göra pga. att man ändrat med motorn, been there done that...!

Så, då återstår lite andra alterntiv (har tänkt lägga runt 40 på en färdig bil som inte behöver allt för mycket pengar utöver de 40 för att vilja gå på tvären samt kunna leverera någorlunda hyffsade tider runt en bana), jag har tänkt lite på skyline, s13 (med sr20det motor), evo, 300zx, audi s4 mm.

Har inget emot fyrhjulsdrift, men då ska det gärna vara såpass med effekt så att man kan köra den på tvären på asfalt och då lär det ju hostas upp mer än 40 garanterat...

Behöver alltså inte vara en fräsch bil, bara maskinen funkar bra och att motor och låda håller. Koppling, en ev. turbo, avgassystem, spridare och är man ju beredd på att byta, men en växellåda eller en skuren motor känns tråkigare! Men det beror ju även på vilken bil det är till, behöver ju inte vara allt för dyrt även om det blir ett ras.

Men som sagt, tipsa gärna på så mycket ni orkar!

Tips på dieselbilar som är väldigt trimvänliga är också välkommet. Låg bakom blacksmoke i bresladden förra sommaren, det var läckert!!! hehe


Tack så länge!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
I_am_lost1 system7
7 december 2013 · 737 Inlägg

bmw eller nissan, ska du köpa en s13 var noga med att kolla efter rost då, as rolig bil med grymt bra motor och bra utbud på delar

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
baltis
7 december 2013 · 1 948 Inlägg

Tråkiga med trimmade bilar brukar ju vara värmeutvecklingen... svårt att köra pass mycket längre än 5-10 minuter på bana utan strul.

Kan egentligen INGET om japsare, inte med turbos ivarjefall. Avråder allafall starkt från audi s4, framtung och understyr.
Satsa på en hyffsat lätt bil, blir inte så jävla dyrt att köra bana då...

Mitt tips om bil hade varit en m3 e36, lite mer än 40 får du nog betala men du får en väldigt kompetent bil.

ferr
7 december 2013 · 75 Inlägg

Jag vet att "Autotech" (?) får ut en jävla massa hästar ur Volvo S40 2.0 T
Den motorn ska hålla och så ser det ju ut som en alldaglig bil förutom att du kanske har 500hk under huven.

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
Tobzter
7 december 2013 · 3 145 Inlägg

ferr skrev:
Jag vet att "Autotech" (?) får ut en jävla massa hästar ur Volvo S40 2.0 T
Den motorn ska hålla och så ser det ju ut som en alldaglig bil förutom att du kanske har 500hk under huven.

Bli en jäkla massa rycka i kryckan eftersom han vill kunna åka på tvären wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Janneutanb
7 december 2013 · 7 272 Inlägg

Gammelevo med svetsad mellandiff och borttagna drivaxlar i fram.
Billigt, går bra och jävligt brett!

Men som alla bilar som får stryk dagligen behövs ordentliga servicar ihjäloch man måste vara beredd på att saker och ting kommer gå sönder.

Vita_Vargen
7 december 2013 · 1 281 Inlägg

För 40 k borde du ju få en 300ZX TwinTurbo utan större problem, plocka bort 4-hjulsstyrningen och lätta den på lite andra ställen och du borde lyckas få en hyffsad effekt/vikt fördelning. Vet inte riktigt hur det är med effekten men ~282 hk reggades dom med men har hört att den effekt var utan VTC för att kunna få bilen laglig i Japan med en högre faktisk effekt.
Inte det roligaste motorutrymmet om man ska börja pilla nya turbos o grejer men om du inte vill lägga några större summor på trim lär ju inte det bli aktuellt kanske? Vad jag läst kommer man upp i 350-380 hk utan att byta turbos så borde kanske räcka? Kopplingsbyte blir aktuellt ganska omgående om man börjar trimma tyvärr. Bromsarna kan behöva sig en uppgradering med om du tänkt köra bana.

wallingstam
8 december 2013 · 474 Inlägg

Tycker s13 känns vettig. Smidigt med att trimma en turbo samt att det är en liten bil, med andra ord inte så mycket vikt.
Vill inte lägga mer än 40 just för att vara beredd på underhåll, så man inte köper bil för allt och får ställa bilen så fort något pajar..

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
wallingstam
8 december 2013 · 474 Inlägg

Tycker s13 känns vettig. Smidigt med att trimma en turbo samt att det är en liten bil, med andra ord inte så mycket vikt.
Vill inte lägga mer än 40 just för att vara beredd på underhåll, så man inte köper bil för allt och får ställa bilen så fort något pajar..

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
KHRacing
8 december 2013 ·

Du har pm .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang