Bromskolv går ej tillbaks

Baker3
9 december 2013 · 91 Inlägg

Hejsan!

Håller på att hjälpa min bror att byta bromsbelägg och skivor bak på hans Skoda Octavia RS -03.
Det sitter ju vridkolv på dessa i bak, samma som Audi och VW.

Problemet är att kolven inte vill in, använder liknande detta verktyg: http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for … pa278123sv

Kolven rör sig inte ett dugg, använder man polygrip så kan man vrida den lite.

Har ni några tips på hur jag ska göra? Har smörjt upp så mycket som går på kolven.

Mvh Erik

BMW 325i "M-Sport" (2007)
mb_pucken
9 december 2013 · 5 087 Inlägg

Drar ni åt verktyget hårt? Ibland låser det sig om man gör det då trycket kan få kolven att fastna.
Annars prova att ta i med tex en blocknyckel på verktyget och dra lite så kan kolven röra sig.

Vad händer om ni trycker på bromspedalen med oket löst? Kryper kolven ut då?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FordPer
9 december 2013 · 188 Inlägg

kolla så de inte ska skruvas andra hållet visa bilar är de så på

mb_pucken
9 december 2013 · 5 087 Inlägg

FordPer skrev:
kolla så de inte ska skruvas andra hållet visa bilar är de så på

Skruvas med högervarv eller medurs eller vad man ska kalla det smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Baker3
9 december 2013 · 91 Inlägg

Har vart ute o provat lite tips jag fått här men utan resultat. Provade att bromsa med pedalen och den skruvades ut fint.

Ja så måste det vara att man skruvar in den medurs?

Det är inte mängden bromsvätska i oket som låser? Så att man måste öppna nån ventil så överflödet kommer ut nån stans?

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Janneutanb
9 december 2013 · 7 271 Inlägg

Jätte, jätte, JÄTTE,  vanligt att dessa kärvar.
Ta ur kolven och slipa bort all rost och skit med en smergelduk.

Fördelaktigt att byta packning och damask när det ändå är ur.
Inget komplicerat jobb men lufta ordentligt efteråt.

KHRacing
9 december 2013 ·

lyft på vätskepåfyllningslocket för att släppa på trycket ?

zzr94092
9 december 2013 · 4 390 Inlägg

locket hindrar inte ,är ju ett lufthål i locket..troligen är kolven rostig så det inte går att handskruva in den

jocke_gronberg
9 december 2013 · 4 586 Inlägg

Jag har alltid en kanna med bromsvätska med mig när jag håller på med bromsar

några droppar bromsvätska innanför dammasken så går kolven fint igen.  Är kolven rostig så ska den bytas ut

Baker3
9 december 2013 · 91 Inlägg

Sådär, gjorde som brains sa. Innan hade jag provat med bromsvätska och sånt med utan resultat. Kolven var inte så illa däran när den var ur, lite smutsig av något slags medel men med lite smerjelduk så var det snart bra igen och kolven gled in ganska bra. Det fanns ingen tendens till rost på den bara lite bös.

Tack för hjälpen allihopa! smile

BMW 325i "M-Sport" (2007)
zzr94092
9 december 2013 · 4 390 Inlägg

kan allt räcka med lite "bös". Bra att det funkar nu.

Senast redigerat av zzr94092 (9 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang