Nej det är det inte

Om det klickar i solenoiden/startreläet på startmotorn, så får den tillräcklig spänning från just tändningslåset för att slå till
Styrspänning med liten ström, ska styra en större ström. Vanlig simpel reläteknik, samma som till extraljusen.
Sen så flyter det ingen stor ström och startmotorn kan inte gå runt. DET ÄR FELET.
Det kan t o m bli som så att ljuset slocknar under starförsöket, samtidigt som det klickar.
Kvalificerad gissning: Just där grova kabeln från batteriets pluspol går in i startmotorn / solenoiden har du fått glapp eller oxid.
Har själv haft felet på 2 bilar. Förargligt för det kommer o går. Beroende på temperaturen just där kabelskon sitter fastskruvad. Och tempen varierar p g a den ström som flyter genom kontaktstället där det inte är bra kontakt.
Lossa minuspolen på batteriet först. Skruva sedan loss grova pluskabeln från batteriet nere vid startmotorn. Putsa alla ytor helt metalliskt rena. Även skruv, brickor, kabelsko o mutter. Skruva ihop. Anslut minuspolen på batteriet sist. Provkör. ALLT OK?
Lägg på fett över de hopskruvade delarna.
Funkar det inte... gör samma sak där minuskabeln är ansluten till motorblocket.
Funkar det inte.... byt sist av allt startmotor (dyrast, de andra förslagen kostar inget.). Det sitter kraftiga reläkontakter inuti solenoiden som i o f s kan ge samma fel, även omdet är ovanligare.