2539
Sök

Bmw 740 E38 Startmotorn Klickar Bara!!!!!

17 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#1
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke


Fotograf
1 319 Inlägg
8 december 2013
#2
hur är det med signalen i startmotorn? om det är skit i motorn så man måste göra rent den?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

17 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#3
fredda_king skrev:
hur är det med signalen i startmotorn? om det är skit i motorn så man måste göra rent den?

Har ingen aning. Vet du hur jag kollar det?


Fotograf
1 319 Inlägg
8 december 2013
#4
vet inte säkert hur bmw´s startmotor är uppbyggd. men på farsans cheva så fick man dela startmotorn å göra rent i  strömledarna. är som en generator fast det jobbar då den får ström i stället för att producera så är det för mkt skit i den så kan väder växling ställa till det. kan sitta nån sorts kål i den också. får kolla upp på nån verkstad som kanske kan mer om bmw och deras delar.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 412 Inlägg
8 december 2013
#5
yoshen skrev:
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke

Lite onödigt att kalla folk idioter eftersom en sliten startmotor kan få för sig att bara klicka ibland, annars skulle jag tippa på jordfel.

Nästa gång den klickar, ta t.ex en skruvmejsel och knacka till på solenoiden och se om det gör någon skillnad.

17 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#6
OpelP1 skrev:
yoshen skrev:
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke

Lite onödigt att kalla folk idioter eftersom en sliten startmotor kan få för sig att bara klicka ibland, annars skulle jag tippa på jordfel.

Nästa gång den klickar, ta t.ex en skruvmejsel och knacka till på solenoiden och se om det gör någon skillnad.

Tack har prövat banka på startmotorn utan resultat.

Anledningen till "idioter" är att jag läst så mycket svar där många skriver att det är startmotorn utan att ha läst eller förstått.

Det är verkligen möjligt att startmotorn är paj men jag vill inte riktigt tro det då den fungerade idag och tänkte mest att dessa människor kunde spara sin och min tid då jag tänkte pröva felsöka annat i första hand.

Har jag undvikit ett ända svar likt: De e startmotorn, köp en ny. så är jag nöjd. tänkte att det blir lättare för andra att använda den här tråden vid liknande fel också.


1 412 Inlägg
8 december 2013
#7
yoshen skrev:
OpelP1 skrev:
yoshen skrev:
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke

Lite onödigt att kalla folk idioter eftersom en sliten startmotor kan få för sig att bara klicka ibland, annars skulle jag tippa på jordfel.

Nästa gång den klickar, ta t.ex en skruvmejsel och knacka till på solenoiden och se om det gör någon skillnad.

Tack har prövat banka på startmotorn utan resultat.

Anledningen till "idioter" är att jag läst så mycket svar där många skriver att det är startmotorn utan att ha läst eller förstått.

Det är verkligen möjligt att startmotorn är paj men jag vill inte riktigt tro det då den fungerade idag och tänkte mest att dessa människor kunde spara sin och min tid då jag tänkte pröva felsöka annat i första hand.

Har jag undvikit ett ända svar likt: De e startmotorn, köp en ny. så är jag nöjd. tänkte att det blir lättare för andra att använda den här tråden vid liknande fel också.

Om du har en person som hjälper dig kan du prova detta när den klickar, alltså klickar så det hörs att solenoiden slår.

Ta en multimeter och sätt ena stiftet mot inkommande plus på startmotorn och andra stiftet mot startmotorns hölje närmast fästöronen där det finns en ren metallyta.

Försök starta.

Stabil ca 12v spänning?  Om nej, så har du dålig kontakt någonstans i kablarna/jordfläta.

Om ja, flytta ena stiftet från inkommande plus på startmotorn till flätan efter solenoiden där strömmen går in i själva startmotorn.

Försök starta. Stabil ca 12v spänning? Om ja, så är själva startmotorn kass (kanske slitna kol).

Om nej, så är solenoiden kass.


Du kan ju även mäta solenoidens signalkabel medans ni försöker starta den, ta ej loss den när ni mäter utan låt den sitta kvar på solenoiden.
Senast redigerat av OpelP1 (8 december 2013)

17 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#8
OpelP1 skrev:
yoshen skrev:
OpelP1 skrev:

Lite onödigt att kalla folk idioter eftersom en sliten startmotor kan få för sig att bara klicka ibland, annars skulle jag tippa på jordfel.

Nästa gång den klickar, ta t.ex en skruvmejsel och knacka till på solenoiden och se om det gör någon skillnad.

Tack har prövat banka på startmotorn utan resultat.

Anledningen till "idioter" är att jag läst så mycket svar där många skriver att det är startmotorn utan att ha läst eller förstått.

Det är verkligen möjligt att startmotorn är paj men jag vill inte riktigt tro det då den fungerade idag och tänkte mest att dessa människor kunde spara sin och min tid då jag tänkte pröva felsöka annat i första hand.

Har jag undvikit ett ända svar likt: De e startmotorn, köp en ny. så är jag nöjd. tänkte att det blir lättare för andra att använda den här tråden vid liknande fel också.

Om du har en person som hjälper dig kan du prova detta när den klickar, alltså klickar så det hörs att solenoiden slår.

Ta en multimeter och sätt ena stiftet mot inkommande plus på startmotorn och andra stiftet mot startmotorns hölje närmast fästöronen där det finns en ren metallyta.

Försök starta.

Stabil ca 12v spänning?  Om nej, så har du dålig kontakt någonstans i kablarna/jordfläta.

Om ja, flytta ena stiftet från inkommande plus på startmotorn till flätan efter solenoiden där strömmen går in i själva startmotorn.

Försök starta. Stabil ca 12v spänning? Om ja, så är själva startmotorn kass (kanske slitna kol).

Om nej, så är solenoiden kass.


Du kan ju även mäta solenoidens signalkabel medans ni försöker starta den, ta ej loss den när ni mäter utan låt den sitta kvar på solenoiden.

Tack så mycket! Ska pröva och återkommer.


1 482 Inlägg
8 december 2013
#9
Kan vara kontakten bakom tändlåset som glappar.

BLT Service
Theracords Music Label

17 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#10
Noxxer skrev:
Kan vara kontakten bakom tändlåset som glappar.

Utveckla gärna hur du tänkt samt vad jag ska kolla efter. känns som att den måste få ström från tändningslåset eftersom den klickar i startmotorn, men jag är intresserad av tipset.


2 251 Inlägg
9 december 2013
#11
Nej det är det inte smile
Om det klickar i solenoiden/startreläet på startmotorn, så får den tillräcklig spänning från just tändningslåset för att slå till
Styrspänning med liten ström, ska styra en större ström. Vanlig simpel reläteknik, samma som till extraljusen.

Sen så flyter det ingen stor ström och startmotorn kan inte gå runt. DET ÄR FELET.
Det kan t o m bli som så att ljuset slocknar under starförsöket, samtidigt som det klickar.

Kvalificerad gissning: Just där grova kabeln från batteriets pluspol går in i startmotorn / solenoiden har du fått glapp eller oxid.
Har själv haft felet på 2 bilar. Förargligt för det kommer o går. Beroende på temperaturen just där kabelskon sitter fastskruvad. Och tempen varierar p g a den ström som flyter genom kontaktstället där det inte är bra kontakt.

Lossa minuspolen på batteriet först. Skruva sedan loss grova pluskabeln från batteriet nere vid startmotorn. Putsa alla ytor helt metalliskt rena. Även skruv, brickor, kabelsko o mutter. Skruva ihop. Anslut minuspolen på batteriet sist. Provkör. ALLT OK?
Lägg på fett över de hopskruvade delarna.

Funkar det inte... gör samma sak där minuskabeln är ansluten till motorblocket.

Funkar det inte.... byt sist av allt startmotor (dyrast, de andra förslagen kostar inget.). Det sitter kraftiga reläkontakter inuti solenoiden som i o f s kan ge samma fel, även omdet är ovanligare.

17 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#12
Felet är TROLIGTVIS plus eller jord kabeln till startmotorn.
Jag sprutade 5-56 över alla kablar/kontakter och efter en stunds väntan hoppa bilen igång, funkade även en andra gång efter en kort provtur och sen var jag tvungen att gå hem igen.

Ska kolla allt anslutningar extra noga under morgondagen.


2 251 Inlägg
10 december 2013
#13
Jo, jo....  Du är nog på rätt väg.... Men varför inte göra rent ordentligt i stället för att spruta en massa gojja.
Vad har Du fått för dig att just 5-56 skulle göra? bespara dig arbetet med lite skruvande? Dra på lite kylspray också? eller kopparpasta som sägs vara elektriskt ledande?

Det räcker nog inte att bara kolla o be en liten bön sen stänga huven.  Du får nog plocka isär så som jag beskrivit tidigare om du ska få ordning på det hela.

Syrran hade en opel. Var gång det meddelades regn på nyheterna via bilradion, ja då hostade bilen till o stannade.
Hon löste det genom att aldrig mer ha på radion...

Äsh, jag menade inget illa.... hoppas det löser sig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
10 december 2013
#14
yoshen skrev:
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke

På min Cheva var det så att min startmotor uppträdde på det sätt som din startmotor gör. Mina kol var sopslut ända ner till skruvarna som håller kablarna på kolen, till och med kollektorn var slut. Jag köpte också nytt batteri för det verkade vara batteriet. När jag plockade isär starten så förstod jag vad felet var. KALLA INTE FOLKET HÄR INNE FÖR IDIOTER OM DU ÖNSKAR HJÄLP!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

17 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#15
Vettemannen skrev:
yoshen skrev:
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke

På min Cheva var det så att min startmotor uppträdde på det sätt som din startmotor gör. Mina kol var sopslut ända ner till skruvarna som håller kablarna på kolen, till och med kollektorn var slut. Jag köpte också nytt batteri för det verkade vara batteriet. När jag plockade isär starten så förstod jag vad felet var. KALLA INTE FOLKET HÄR INNE FÖR IDIOTER OM DU ÖNSKAR HJÄLP!!!!!

/Benny

Jag har förklarat vad det var för "idioter" jag syftade på, har läst flera gånger att folk har fel fast än dom bytt batteri och sen skriver idioter t ex att dom ska byta batteri igen.

Jag ville ha svar likt det du gav mig och jag har sluppit idiotsvaren förutom ett där han påstod att det var vid tändningslåset, helt utan att veta nånting vilket en annan påpekade att startmotorn får ström det är därför den klickade.





Jag har nu löst problemet och det var förljande:

Någon tidigare ägare har bytt ut en kabeln mellan fäste/startmotorn och solenoid? En kort kabel, kan vart flätad har jag sätt att på en bild nånstans.
Det han ersatt kabeln med är en metallbit utan hölje och den hade fått sig lite ytrost, 5-56 löste upp rosten och den fungerar galant nu.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
10 december 2013
#16
yoshen skrev:
Vettemannen skrev:
yoshen skrev:
Tja

Har en bmw 740 e38 som jag satt i ett nytt batteri i 100ah 800cca typ.

När jag vrider till start så klickar startmotorn till bara, prövade att starta idag och då fungerade den och startade helt plötsligt. Lät bilen gå i 40 min och direkt efter det var det samma visa igen, bara klick i startmotorn.

Har försökt söka efter lösning i andra trådar utan resultat.

Jag vet att det INTE är följande fel som alla "experter" brukar skriva:
Batteri (helt nytt och bilen startade helt själv utan startkablar )
Startmotor som många idioter brukar skriva ( startade idag)

Finns det någon som kan tänka sig vart felet är eller varit med om liknande?

Kan det vara nått stöldskydd? nyckelchip? tändningslås? jord eller strömkabel? Ja jag behöver lite vägledning och tipps innan jag börjar felsöka.

Hoppas på bra svar från folk som vet vad ni pratar om, tack!

/jocke

På min Cheva var det så att min startmotor uppträdde på det sätt som din startmotor gör. Mina kol var sopslut ända ner till skruvarna som håller kablarna på kolen, till och med kollektorn var slut. Jag köpte också nytt batteri för det verkade vara batteriet. När jag plockade isär starten så förstod jag vad felet var. KALLA INTE FOLKET HÄR INNE FÖR IDIOTER OM DU ÖNSKAR HJÄLP!!!!!

/Benny

Jag har förklarat vad det var för "idioter" jag syftade på, har läst flera gånger att folk har fel fast än dom bytt batteri och sen skriver idioter t ex att dom ska byta batteri igen.

Jag ville ha svar likt det du gav mig och jag har sluppit idiotsvaren förutom ett där han påstod att det var vid tändningslåset, helt utan att veta nånting vilket en annan påpekade att startmotorn får ström det är därför den klickade.





Jag har nu löst problemet och det var förljande:

Någon tidigare ägare har bytt ut en kabeln mellan fäste/startmotorn och solenoid? En kort kabel, kan vart flätad har jag sätt att på en bild nånstans.
Det han ersatt kabeln med är en metallbit utan hölje och den hade fått sig lite ytrost, 5-56 löste upp rosten och den fungerar galant nu.

Skönt att det funkar nu! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 251 Inlägg
10 december 2013
#17
Hoppas det varar... Men tydligen vet Du vart det spökar om det kommer åter...

17 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#18
Meaganeowner skrev:
Hoppas det varar... Men tydligen vet Du vart det spökar om det kommer åter...

Jag förstod din frustration och rolig läsning var det. smile

Planen är att jag ska byta ut hela startmotorn alt löda dit en riktig kabel med hölje. Det är svårt att stå å meka ute på gatan därför prövade jag 5-56 som sista utväg innan jag skulle varit tvungen att bärga bilen till verkstad.

Tack för seriösa och mycket utförliga svar som jag fått av alla.


2 251 Inlägg
10 december 2013
#19
Skulle tro att det är bättre med en kabelpressning. Inte lödning.
Vilken elektriker som helst har säkert pressverktyg o passande kabelskor.


Sök