Centrumvända plåfälgar!!!!! HJÄLP!!!!!

dalahest
9 december 2011 · 27 Inlägg

Hej nu har ja suttit och sökt på google.se och här på garaget på hur man centrumvänder plåtfälgar, men jag hittar ingen tillräckligt bra tråd!

någon som vet en tråd där det står bra och tydligt hur man gör med bilder kanske?

eller kanske finns någon som kan skriva som svar här i denna tråd hur man gör?

skulle vara väldigt tacksam för hjälp och svar eftersom nu min Mercedes-Benz w202 c-klass håller på att tyskstukas och då riktar det mot centrumvända plåtfälgar, eller någon som vet eller har centrumvända fälgar som vill sälja dem till mig som passar till mercedes, minst 16"

Mycket tacksam för svar

Samuel

turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2011 · 5 398 Inlägg

dalahest skrev:
Hej nu har ja suttit och sökt på google.se och här på garaget på hur man centrumvänder plåtfälgar, men jag hittar ingen tillräckligt bra tråd!

någon som vet en tråd där det står bra och tydligt hur man gör med bilder kanske?

eller kanske finns någon som kan skriva som svar här i denna tråd hur man gör?

skulle vara väldigt tacksam för hjälp och svar eftersom nu min Mercedes-Benz w202 c-klass håller på att tyskstukas och då riktar det mot centrumvända plåtfälgar, eller någon som vet eller har centrumvända fälgar som vill sälja dem till mig som passar till mercedes, minst 16"

Mycket tacksam för svar

Samuel

denna kanske ??? http://telgedrifting.forum24.se/telgedr … out92.html
dok så är bilderna lite dåliga

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
dappe89
9 december 2011 · 172 Inlägg

Skulle bara flika in att det är inte "bara" att centrumvända fälgar. Skulle jag varit du så hade jag lämnat in dom för svarvning samt svetsning så man vet att det blir ordentligt gjort.

Eller om du har svarv själv så är det att fästa upp fälgen och köra av centrumet så som bilderna visar i ovanstående länk för att sedan vända det och svetsa. Balansering krävs ALLTID.

Senast redigerat av dappe89 (9 december 2011)

turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2011 · 5 398 Inlägg

dappe89 skrev:
Skulle bara flika in att det är inte "bara" att centrumvända fälgar. Skulle jag varit du så hade jag lämnat in dom för svarvning samt svetsning så man vet att det blir ordentligt gjort.

Eller om du har svarv själv så är det att fästa upp fälgen och köra av centrumet så som bilderna visar i ovanstående länk för att sedan vända det och svetsa. Balansering krävs ALLTID.

man behöver inte svarva bort centrumet , går bra med en vinkel slip.
och är man noga på att mäta när man ska svetsa fast centumet igen så är det ju lungt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
dappe89
9 december 2011 · 172 Inlägg

§

turboforssen skrev:

dappe89 skrev:
Skulle bara flika in att det är inte "bara" att centrumvända fälgar. Skulle jag varit du så hade jag lämnat in dom för svarvning samt svetsning så man vet att det blir ordentligt gjort.

Eller om du har svarv själv så är det att fästa upp fälgen och köra av centrumet så som bilderna visar i ovanstående länk för att sedan vända det och svetsa. Balansering krävs ALLTID.

man behöver inte svarva bort centrumet , går bra med en vinkel slip.
och är man noga på att mäta när man ska svetsa fast centumet igen så är det ju lungt

Jag har inte sagt att man är tvungen att svarva ur centrumet. Man kan även köra bågfil eller slägga om man hellre vill det. Allt går, sedan hur resultatet blir är en annan sak.

turboforssen Telge Drifting Team
10 december 2011 · 5 398 Inlägg

dappe89 skrev:
§

turboforssen skrev:

dappe89 skrev:
Skulle bara flika in att det är inte "bara" att centrumvända fälgar. Skulle jag varit du så hade jag lämnat in dom för svarvning samt svetsning så man vet att det blir ordentligt gjort.

Eller om du har svarv själv så är det att fästa upp fälgen och köra av centrumet så som bilderna visar i ovanstående länk för att sedan vända det och svetsa. Balansering krävs ALLTID.

man behöver inte svarva bort centrumet , går bra med en vinkel slip.
och är man noga på att mäta när man ska svetsa fast centumet igen så är det ju lungt

Jag har inte sagt att man är tvungen att svarva ur centrumet. Man kan även köra bågfil eller slägga om man hellre vill det. Allt går, sedan hur resultatet blir är en annan sak.

ne varken bågfil eller slägga funkar .
att svarva ur centrumet är bara massa jobb . det ända man behöver att göra är ju att slipa ner svetspunkterna.
och det går mycket fortare med vinkelslip

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Emilius Avstängd
11 december 2011 · 1 714 Inlägg

Du kan centrumvända plåtfälgar bäst du vill men något tyskstuk blir det nog aldrig.
Det finns inte ens något som heter tyskstuk längre, fast svenskstuk lär det bli gott om!

dalahest
14 december 2011 · 27 Inlägg

tack för svar!! svarv och allting har jag tillgång till!

epafolle
13 februari 2013 · 718 Inlägg

Fattar inte varför många tror att man måste använda svarv till detta? Mycket mycket lättare med vinkelslip!
Det är miljoner gånger smidigare och du slipper allt krångel med att få upp fälgen i svarven och alla har en vinkelslip hemma.
Det ända som behöver bli bra är ju nedmätningen av centrumet.
Vet att det är en gammal tråd men ändå.
Kolla mitt fotoallbum så ska ni se att det går aldelles utmärkt att centrumvända med vinkelarne!
Ha en fortsatt trevlig kväll.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
Johnareh
11 december 2013 · 111 Inlägg

tjenare jag letar efter någon i Göteborg som gör centrum vändning eller breddning beror på vad som är billigast big_smile

Volkswagen Golf Mk2 GL "GTI 12V VR6" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang