4591
Sök

Drivlina Blazer -91

12 086 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
En vän till mig har precis köpt en Blazer -91 med urkopplingsbar 4wd.
Bilen har stått många år och är lite ringrostig.

När man lägger i 4wd hög så spärrar den åtminstone bakaxeln känner man tydligt. I 2wd är spärren ur.
Jag körde en S-10 pickup -97 för några år sedan och jag har för mig att på 4wd hög så va alla spärrar ur, och när man la i 4wd låg så gick dom i. Jag antar att det ska va så även på en -91?

Frågan är ju då vad som är fel och hur man åtgärdar det?

Ps. Jag pratar förstås om diffspärr.
Senast redigerat av Germax (23 november 2013)

2 174 Inlägg
23 november 2013
Germax skrev:
En vän till mig har precis köpt en Blazer -91 med urkopplingsbar 4wd.
Bilen har stått många år och är lite ringrostig.

När man lägger i 4wd hög så spärrar den åtminstone bakaxeln känner man tydligt. I 2wd är spärren ur.
Jag körde en S-10 pickup -97 för några år sedan och jag har för mig att på 4wd hög så va alla spärrar ur, och när man la i 4wd låg så gick dom i. Jag antar att det ska va så även på en -91?

Frågan är ju då vad som är fel och hur man åtgärdar det?

Ps. Jag pratar förstås om diffspärr.

mekanisk hög och låg eller elektrisk?

12 086 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Ingen aning du tongue Grejorna sitter ju på en stenåldersmaskin så jag skulle gissa på mekaniskt. Man får tvinga i en spak med skrap mellan de olika lägena smile

Hobby Fotograf
650 Inlägg
24 november 2013
Det sitter ingen "diffspärr" i framaxeln, det ändå som 4wd och 4wd låg gör är att koppla in framaxeln för drivning också och låser centrumlådan. Så är det iallafall om det är standard grejer på bilen såklart.

12 086 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Nej, men jag har ju problem med diffspärren i bakaxeln.

När man lägger i 4wd hög så spärrar den bakaxeln, det är väldigt osmidigt och jag tvivlar starkt på att det ska vara så.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
24 november 2013
Det finns original ingen diffspärr i bakaxeln som aktiveras när man lägger i fyrhjulsdriften. När man lägger i 4wd så kopplas framhjulsdrifen in i fördelningslådan och höger främre drivaxel kopplas ihop med diffen. Det är vad som händer, varken mer eller mindre. Om den verkligen spärrar bakaxeln så är det nån som i efterhand har satt i nånting där som gör detta. Finns det nån extra slang eller kabel till bakdiffen, förutom slangen till axelns avluftning?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 086 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
När man lägger i 4wd så låser den bakaxeln garanterat, precis som att köra svetsat. Precis samma sak hände när man la i 4wd låg på S-10 97an jag körde får några år sedan. Är du tvärsäker på att det inte ska spärra alls original? Är det vanligt att man byter bakre diffen på dessa så man spärra dom? 91an jag håller på med nu är USA-import vet jag.

Jag har inte kollat under bilen.

Ps. Är fördelningslådan "spärrad" 50/50 när man kör i 4wd läge?
Senast redigerat av Germax (24 november 2013)

2 174 Inlägg
24 november 2013
Här finns det svar som fan smile lusläste lite nån tråd men sitter på mobilen de va jobbigt översätta tongue

http://blazerforum.com

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 november 2013
Jag är HELT 100% säker på att dom inte spärrar bakaxeln ihop med varken 4wd hög eller 4wd låg från fabrik, jag har heller aldrig varit med om nån som är ombyggd för sådan funktion heller.

Fördelningslådan är spärrad 50/50 vilket innebär att så fort man svänger kommer bakhjulen vilja slira och det kan därmed se lite ut som att bakaxeln är spärrad, det kommer även kännas så eftersom den då kommer mota sig själv när fram och bakhjul vill gå olika fort. Den enda spärren som EVENTUELLT sitter original är en så kallad gov-lock (slungdiff) som spärrar när ena hjulet snurrar fortare än det andra.

Testa att hissa upp bakaxeln i luften (båda bakhjulen) o snurra på hjulen när 4wd är inkopplad, jag vågar nästan garantera att den inte är spärrad på nåt vis.
Senast redigerat av henke_99 (25 november 2013)

12 086 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
Anledningen att jag var så säker på att bakaxeln spärras är för att bakre innerhjul tuggar kopiöst när man svänger tvärt. Jag har dessutom för mig att 97an jag körde inte betedde sig så på högväxel utan bara på låg.
Men jag hör vad du säger och jag tror du har bra koll.

Vad menar du med att höger främre drivaxel kopplas ihop med diffen?
Fördelningslådan är den spärrad mekaniskt eller via lameller/hydrauliskt/elektriskt? Låter onekligen väldigt mekaniskt när man väljer 4wd-lägen.

Ps. Han som äger bilen upplevde att bilen inte alls "låste" diffarna sist han va ute och körde. Han har en riktigt brant skogsstig där han bor och det va inga problem alls att köra upp när jag va med, sist han körde kom han inte upp hmm Vad tror du om det?
Senast redigerat av Germax (15 december 2013)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
15 december 2013
Anledningen till att bakre innerhjul tuggar med 4wd när man svänger tvärt är att framhjulen måste gå längre väg än bakhjulen, för att kompensera rotationsskillnaden mellan fram och bakaxel så måste minst ett hjul slira mot underlaget och bakre innerhjulet brukar tappa fästet lättast.

I fördelningslådan kopplas framhjulsdriften in mekaniskt mot ett drev. Men för att hela främre drivlinan inte ska behöva snurra med när man åker med 2wd så sitter det även en urkoppling på höger drivaxel, denna styrs automatiskt när man lägger i 4wd. Jag har för mig att det styrs via vacuum på s10:an och att det inte är helt ovanligt att det krånglar, då kvittar det om man har i 4wd på fördelningslådan för det blir ingen drift fram i alla fall så länge inte även denna grej kopplat in drivaxeln.

Sök