2598
Sök

sista växeln går ej i, Aut.

166 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
jo, jag har en gammal volvo 740 85:a med en automat låda som inte vill fungera som den ska, det är fjärde växeln som inte går i, pilen för att växeln är urlagd lyser, har kollat säkringarna. Finns det något specielt man ska kolla, något vanligt fel?
Det var i sammband med att avgas systemet lagades som den sluta fungera, men varför har jag ingen anning.

Går bra för övrigt, bortsett från att avgassystemet måste bytas.

245 Inlägg
3 november 2005
Du kan ju prova med att byta olja & filter i automatlådan ifall det är gammal olja i nu?
Brukar kunna sätta igen filtret så det blir dåligt tryck på oljan o inte orkar peta i sista växeln!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

460 Inlägg
3 november 2005
Om pilen som indikerar att överväxeln (4:an) lyser så är växeln urkopplad .
Kolla strömbrytaren i växelspaken om den kanske hakat upp sig, det är ett vanligt fel att överväxelknappen hakar sig på både manuell och automatlådor.

166 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
carawelle skrev:
Kolla strömbrytaren i växelspaken om den kanske hakat upp sig, det är ett vanligt fel att överväxelknappen hakar sig på både manuell och automatlådor.

Och hur bryter man upp den? har inte bilen hemma så att jag kan kolla hur det ser ut hmm

460 Inlägg
4 november 2005
Robb skrev:
carawelle skrev:

Och hur bryter man upp den? har inte bilen hemma så att jag kan kolla hur det ser ut hmm

Om inte jag minns fel så är knappen bara intryckt i sidan på växelknoppen.
På anslutningarna är det vanliga flatstift

Sök